.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Deel 7 van Jan Buisman

Bericht door Paul » 30-08-2019 15:11

Boeiend artikel.

Een valpartij, buiten bewustzijn geweest, revalidatie; is niet niks, zeker op de drempel van de publicatie van deel 7.

Een uitstekend werkstuk weer, natuurlijk. Ook deze keer wel weer veel aandacht voor de geschiedenis in het algemeen. Dat maakt het weer soms tot een randzaak, of zoals Jan het zelf formuleert: 'De stukken over het weer zijn hartstikke saai, die mag u overslaan.'

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Deel 7 van Jan Buisman

Bericht door Sebastiaan » 31-08-2019 10:21

Paul schreef:
30-08-2019 15:11
Boeiend artikel.

Een valpartij, buiten bewustzijn geweest, revalidatie; is niet niks, zeker op de drempel van de publicatie van deel 7.

Een uitstekend werkstuk weer, natuurlijk. Ook deze keer wel weer veel aandacht voor de geschiedenis in het algemeen. Dat maakt het weer soms tot een randzaak, of zoals Jan het zelf formuleert: 'De stukken over het weer zijn hartstikke saai, die mag u overslaan.'
Hoe vind je dat? Zou je graag meer weer willen of is het goed zo? En hoe is dat voor andere liefhebbers? ;)

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Deel 7 van Jan Buisman

Bericht door Gert » 31-08-2019 10:35

Sebastiaan nog meer delen. Zeker het zal mooi zijn om vroeg of laat de serie te voltooien tot begin 21e eeuw

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Deel 7 van Jan Buisman

Bericht door John » 31-08-2019 17:29

Prima de mix van weer en geschiedenis.
Heb nog niet lang geleden deel 1 weer eens ter hand genomen en las daar in het voorwoord dat dit het eerste van vier delen zou worden. Inmiddels hebben we er al zeven en lijkt de reeks tien delen te gaan omvatten. Wat mij betreft mag er een uitbreiding naar twaalf plaats gaan vinden.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Deel 7 van Jan Buisman

Bericht door Paul » 31-08-2019 19:38

Sebastiaan schreef:
31-08-2019 10:21
Paul schreef:
30-08-2019 15:11
Boeiend artikel.

Een valpartij, buiten bewustzijn geweest, revalidatie; is niet niks, zeker op de drempel van de publicatie van deel 7.

Een uitstekend werkstuk weer, natuurlijk. Ook deze keer wel weer veel aandacht voor de geschiedenis in het algemeen. Dat maakt het weer soms tot een randzaak, of zoals Jan het zelf formuleert: 'De stukken over het weer zijn hartstikke saai, die mag u overslaan.'
Hoe vind je dat? Zou je graag meer weer willen of is het goed zo? En hoe is dat voor andere liefhebbers? ;)
Laat ik voorop stellen dat ik een enorme liefhebber ben van de geschiedenis, de Nederlandse en Europese in het bijzonder. Met zijn 'intermezzo's' geeft Jan Buisman een uitstekende duiding van de tijd die hij documenteert. Echter: in deze editie verschuift het evenwicht tussen weer en niet-weer naar mijn mening wel eens iets teveel naar de laatste. Het lijkt erop dat hij zich wat teveel laat meeslepen in zijn enthousiasme; hoewel, het zijn natuurlijk bijzondere tijden. Aan de andere kant ook is hij niet altijd even kritisch in zijn selectie, ik lees bijvoorbeeld een stukje over de brand in een boerderij, totaal niet weergerelateerd. Als je alle branden wilt documenteren...

Verder verlang ik onderhand wel naar een ander concept: niet schrijven vanuit de locatie (bijvoorbeeld Haarlem, Driebergen/Utrecht, Zwanenburg, Gent), maar vanuit de tijdlijn, overeenkomstig het concept van 'Bar en Boos'. Naarmate er meer waarnemingen komen en meer waarnemers (plus krantenartikelen), moet dat mogelijk worden. Zodra het maar enigszins mogelijk is, vind ik dat te prefereren aangezien daardoor het leescomfort aanzienlijk wordt vergroot. Vast blijven houden aan het bestaande procedé wordt op den duur overigens onhoudbaar, vanwege de lawine aan gegevens aan het eind van de 19e eeuw en later.

Trouwens: je kunt prima een tijdsbeeld schetsen doormiddel van weergerelateerde citaten: stremmingen van diligences in de sneeuw, personen die trekschuiten voortslepen en onderweg bevriezen (echt gebeurd), fakkeloptochten in de sneeuw en gekostumeerde schaatswedstrijden, om maar wat te noemen. De historie is zooo rijk!

In periodes van oorlog kun je natuurlijk altijd nog een uitstapje maken naar de politiek, maar teveel daarover uitweiden? Dan verdwaal je al gauw in andermans vakgebied.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Deel 7 van Jan Buisman

Bericht door Sebastiaan » 30-09-2019 11:48

https://www.nporadio1.nl/ovt/onderwerp ... met-wim-b
Gisterochtend is deel 7 besproken in OVT.
Jan is daar door Wim Berkelaar betiteld als "de Lou de Jong van het weer".
How is that! :mrgreen:

Plaats reactie