Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2019

Bericht door Dick » 20-07-2019 15:18

Ook al wordt het geen 'officiële' hittegolf, maar een ondraaglijke hittepiek gaat het vermoedelijk wel worden. Ik heb mijn collega's al het dringende voorstel geappt een paar dagen tropenrooster in te voeren. Het maakt al met al bitter weinig uit of het in Rotterdam 32, 34 of 36 graden wordt. Gezien de luchtvochtigheid wordt het gruwelijk voor buitenwerk.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 20-07-2019 15:59

Meteogroup geeft een kans van 80% voor een landelijke hittegolf. Zie weer.nl.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 20-07-2019 16:32

Het is hier zonnig warm en benauwd geworden. Ik sta werkelijk perplex dat dit het waarschijnlijk was betreft het 'zware weer'. Ik kan stellen dat de code geel vandaag hier een van de slechtste uitkomsten ooit was. Het zielige flutbuitje van half vier deed het met 0,2 mm nog slechter dan die van vanochtend die 1 mm opleverde. Geweldig hoor, alle hoop was op vandaag gevestigd! Op zo'n manier sukkelt die extreme droogte wel voort ja. :evil:
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 20-07-2019 17:52

Ko schreef:
20-07-2019 16:32
Het is hier zonnig warm en benauwd geworden. Ik sta werkelijk perplex dat dit het waarschijnlijk was betreft het 'zware weer'. Ik kan stellen dat de code geel vandaag hier een van de slechtste uitkomsten ooit was. Het zielige flutbuitje van half vier deed het met 0,2 mm nog slechter dan die van vanochtend die 1 mm opleverde. Geweldig hoor, alle hoop was op vandaag gevestigd! Op zo'n manier sukkelt die extreme droogte wel voort ja. :evil:
Tja, veel is het niet, ik kwam nog op 3,5 mm totaal vandaag.

Ik had op meer gehoopt, gezien de potentie tot buienontwikkeling. Er er ontwikkelden zich zeker pittige buien, op tal van plaatsen in het land, maar hoge treksnelheid en beperkte omvang zorgden voor onvoldoende nattigheid op landelijke schaal.

Doorbijten, Ko, komende week.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 20-07-2019 18:24

Volgende ronde voor onweerskansen lijkt de nacht naar vrijdag te gaan worden. ICON/GFS/UKMO hebben deze lijn. Kijken wat ECMWF gaat doen.

Johan
Berichten: 293
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Zomer 2019

Bericht door Johan » 20-07-2019 18:30

Het wordt spannend (het wordt net wel of niet)

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 20-07-2019 18:32

Het ECMWF-maandmodel via Weerplaza had begin juli al aardig in de smiezen dat er aan het einde van de maand warmte vanuit het zuiden zou komen. Op "Wat wordt het weer in juli?":
Laatste juliweek: warmte vanuit het zuiden?
De berekeningen in het neerslagpatroon verraden het al een beetje: voorkeur voor droger dan normaal boven Centraal-Europa, terwijl de nattere berekeningen de voorkeur hebben voor de Atlantische Oceaan. Dit betekent dat een hogedrukgebied boven het midden van het Europees vasteland in de berekeningen wat meer de overhand heeft, een lagedrukgebied boven de Oceaan ook. Dit betekent vaak een wind die vanuit zuidelijke richtingen waait, waardoor warme lucht ons land wat makkelijker kan bereiken. Omdat er nog ontzettend veel onzekerheid zit in de precieze ligging van de weersystemen, is de temperatuurafwijking niet groot te noemen.

In de temperatuur zien we de 30-daagse neigen naar te hoge temperaturen. In grote delen van Europa lijken de hogere temperaturen in deze periode voor te komen. Vooral de gebieden wat verder van zee laten hoge temperatuurafwijkingen zien, in de regio's rondom de zee liggen de temperaturen rond normaal, puur vanwege de afhankelijkheid in windrichting.
De uitdraai van een week later op "30 daagse: wordt juli te koud?":
Laatste periode juli te warm en iets te droog
In de derde week van juli zien we in het maandmodel een verschuiving naar duidelijk hogere temperaturen. Volgens de 30-daagse van ECMWF liggen de temperaturen in deze week tot 3 graden boven normaal.

Dat geldt niet alleen in onze omgeving, maar ook voor grote delen van Frankrijk en Duitsland. Het koelere weer vinden we in deze periode vooral boven Rusland en het noorden van Turkije terug.

De neerslaghoeveelheid neigt naar normale hoeveelheden, hoewel juist boven land er ook enkele signalen zijn voor een fractie natter weer.

In de warme lucht kunnen dit zomaar regen- en onweersbuien zijn, iets wat natuurlijk past bij warm weer in het zomerseizoen. Met temperaturen flink boven normaal en neerslaghoeveelheden rond normaal neemt het neerslagtekort weer toe.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 20-07-2019 18:46

John schreef:
20-07-2019 17:52
Ko schreef:
20-07-2019 16:32
Het is hier zonnig warm en benauwd geworden. Ik sta werkelijk perplex dat dit het waarschijnlijk was betreft het 'zware weer'. Ik kan stellen dat de code geel vandaag hier een van de slechtste uitkomsten ooit was. Het zielige flutbuitje van half vier deed het met 0,2 mm nog slechter dan die van vanochtend die 1 mm opleverde. Geweldig hoor, alle hoop was op vandaag gevestigd! Op zo'n manier sukkelt die extreme droogte wel voort ja. :evil:
Tja, veel is het niet, ik kwam nog op 3,5 mm totaal vandaag.

Ik had op meer gehoopt, gezien de potentie tot buienontwikkeling. Er er ontwikkelden zich zeker pittige buien, op tal van plaatsen in het land, maar hoge treksnelheid en beperkte omvang zorgden voor onvoldoende nattigheid op landelijke schaal.

Doorbijten, Ko, komende week.
Een nogmaals fluttig en kortstondig onweersbuitje rekte het hier nog op naar 2 mm.
Maar waarom vermeld ik het nog, het is het niet waard. :?
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 20-07-2019 20:46

ECMWF gaat ook voor een warme vrijdag. Zowel GFS als ECMWF laten daarna vrij snel nieuwe hogedruk-impulsen zien.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2019

Bericht door Dick » 20-07-2019 20:52

Zo’n 7,5 mm totaal hier in Capelle aan den IJssel. Alleen regen. Niks gemerkt van het kortstondige noodweer op een steenworp afstand vanmiddag ondermeer in Rotterdam (zware hagel).
Als ik de prognoses zie komt Warnsveld donderdag aanstaande serieus in gevaar en kan een hittegolf ons niet ontgaan. :o

Plaats reactie