Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Zomer 2019

Bericht door Bart » 29-06-2019 22:45

Dick schreef:
29-06-2019 21:55
Gelukkig betreft het vooralsnog hittepieken met koelere periodes tussendoor. Deze hittepiek viel in het weekend. Dat is beter te verdragen dan op werkdagen.
Voor mij was het vandaag (zaterdag) gewoon een werkdag. Voluit postlopen in de bloedhitte weer. Erg vermoeiend, gelukkig ben ik 28.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2019

Bericht door Jaap » 29-06-2019 22:48

Tuinieren op de koude zandgrond is de laatste 10 jaar niet leuk meer. Steeds in het voorjaar/voorzomer droogte en warmte en soms juist nachtvorsten. Duidelijke klimaatverandering. Oorzaak? Mogelijk koud smeltwater op de noordelijke oceaan. Droogte neemt sterk toe ondanks plensbuien begin juni. Steeds minder vogels en insecten. Zwaar onderschat probleem.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 29-06-2019 23:05

Ted schreef:
29-06-2019 20:57
Gerben schreef:
29-06-2019 20:18
Ko schreef:
29-06-2019 20:05
Ted schreef:
29-06-2019 18:44
Onbruikbaar weer.

Laatste nadeel van de zomer: Het kan nog ongeveer 80 dagen lang (half september) nog smerig heet worden.
Ja je kan beter binnen blijven vandaag, verschrikkelijk! Gelukkig de komende 10 dagen beneden de 25 Ted, beter iets dan niets! Eigenlijk vind ik boven de 20 al te warm, zeker als je moet werken. Maar vergeleken met nu is dat kinderspel. En misschien zakt de temp nog wel met juli. Eenmaal koel ingezet wil het weleens koel blijven.
Als de heren het vandaag te warm hadden dan is dat psychisch of fysisch. Of beiden.
Dit weer is ronduit vermoeiend. Het is ook door de grote temperatuurschommelingen een uitputtingsslag. 2 dagen terug was het bij mij nog 19,6 graden en vandaag een maximum van 32,0 graden.

Dit heeft heeft niets met psychisch of fysisch te maken. Sommige hebben liever Scandinavische temperaturen en andere het liefst Spaans. Ko en ik hebben liever het eerste. Dan zijn we actief.
Als je BMI te hoog is heb je meer last van warmte, is wat Gerben o.a. met fysisch bedoelt. Er kan ook sprake zijn van ziekte of ouderdom, ook fysisch.
De maximumtemperaturen in ons land zijn de minimumtemperaturen in sommige andere landen zoals in India bijvoorbeeld.
Nu is de warmte aan de kust natuurlijk gepaard gegaan met een veel hogere dauwpuntstemperatuur dan in het binnenland, dat maakt het in in onze omgeving wel flink wat benauwder. Daarom mag Ted best een beetje klagen, maar schromelijk overdrijven is niet nodig. :mrgreen:

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 29-06-2019 23:05

Jaap schreef:
29-06-2019 22:48
Tuinieren op de koude zandgrond is de laatste 10 jaar niet leuk meer. Steeds in het voorjaar/voorzomer droogte en warmte en soms juist nachtvorsten. Duidelijke klimaatverandering. Oorzaak? Mogelijk koud smeltwater op de noordelijke oceaan. Droogte neemt sterk toe ondanks plensbuien begin juni. Steeds minder vogels en insecten. Zwaar onderschat probleem.
Vanmorgen was het rond 12 raden. Heerlik weer om te tuinieren als je daar van houdt.
Reed vorige week zondag naar Groningen en mijn hele ruit zat vol insecten. Zag bijna niets meer het laatste stuk.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 29-06-2019 23:42

Gerben schreef:
29-06-2019 21:09
Maar een paar van zulke dagen moet je gemakkelijk kunnen verteren op jullie leeftijd
Hoezo moet?? Je hebt toch ook mensen die niet tegen de kou kunnen? Zoals vanmiddag is het ronduit afzien. Een snoeihete zon bij 33 graden, dat voelt als over de 40 graden. Zon deed gewoon zeer op de huid, ook al stond je er maar even in.

In de vooravond thermometer op balkon gezet, het was er 46 graden. Dat noemen ze 'niet te harden'! Als jij dat wel vol zou houden en dat lekker vindt ben ik benieuwd wat voor bloedgroep je hebt. Vrijwel alle bewoners hadden hun ramen en deuren dicht, altijd trouwens met dit soort extreme temps dus zo uitzonderlijk zijn wij niet.

Er is een groot verschil tussen zomer en winter. Op kou kun je je kleden, op hitte niet. Al loop je in je blootje besterf je het nog. Je probeert je er nog zo tegen te verzetten, je kunt gewoon niks tegen hitte doen. Het legt beslag op je hele doen en laten. Hoe hoger de temp des te minder de fut en energie. De regelmatig aanwezige moeheid die ik altijd al voel in het zomer halfjaar (ook als het koel is) wijt ik aan de zomertijd, omdat de biologische interne klok bij sommigen de hele periode van alles een uur eerder moeten doen gevoelig kan liggen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 30-06-2019 00:01

Ramen en deuren dicht houden: dan moet je wel een heel goed zonnescherm hebben of een airco, anders kan je beter alles wagenwijd open zetten. Hoe je aan 46 graden in de open lucht komt is mij een raadsel, dan moet je balkon een glazen serre zijn of de thermometer hing in de zon.
Hoe warm was het binnen, dat lijkt me veel relevanter.

Aan hitte kan je ook wat doen, koude douche, bak koud water, schaduw opzoeken, zwemmen, luchtige witte kleding. Misschien eens kijken in landen waar het werkelijk warm is hoe ze dat oplossen?

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 30-06-2019 07:04

Nee Gerard, dat is wat heel veel mensen fout doen. Het beste kun je alles dicht houden. Hou je alles open dan haal je nog eens extra alle hitte naar binnen en wordt het binnen net zo heet als buiten.

Het balkon ligt op het zuidzuidwesten dus de hele middag en avond de hete zon. De balustrade bestaat uit glas wat de grootste boosdoener is. Het broeit alsof je in een tuinkas zit.

Uiteraard hebben we hele grote zonneschermen waar vrijwel geen zon meer langsheen komt. Maar het creëert wel een dichte tunnel want alles is dan afgesloten. Dus die tunnel hitte komt dan nog eens bovenop de broeihitte van het glas en omdat het toch al een beschutte plek van zichzelf is.

Zonneschermen omhoog laten heeft geen zin want dan warmt alles ook vreselijk op zoals dan ook de hele gevel en niet te vergeten binnen omdat de zon dan vrij spel heeft door de ramen van de woning.

Dus misschien snap je nu dat het hier op balkon makkelijk 46 graden kan worden op dagen boven de 30 graden. Als maatregel hebben we het glas afgeschermd met witte doeken, om de ergste hitte wat te temperen. Maar het is een druppel op de gloeiende plaat. Daarom hebben we jaren terug al een airco aangeschaft.

En een koude douche nemen is het domste wat je kunt doen. Dan moet je lichaam alleen maar meer op temperatuur komen omdat je poriën dicht gaan zitten, je krijgt het dan juist alleen maar warmer.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 30-06-2019 08:46

Het wordt koeler maar helaas zonder regen en onweer, op https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/w ... eoordeling het volgende:
Synoptische situatie:

Vanochtend trekt een noord-zuid georiënteerde thermische vore (Theta-w 850 tong van ca. 20°C), oostwaarts over ons land en het Noordzee aandachtsgebied. Deze convergentielijn wordt spoedig gevolgd door een vrijwel inactief koufront (Theta-w 850 17°C) behorende bij een laag dat ten oosten van Schotland verder oostwaarts trekt. Achter het koufront bouwt een ZW-NO georiënteerde rug, behorende bij het Azorenhoog, op. Deze rug trekt eveneens oostwaarts en hierdoor draait de stroming maandag van west naar noordwest. Restanten van een occlusie zorgen maandagochtend voor wat meer bewolking in het noorden en mogelijk wat lichte regen.

Neerslag:

Bij de Theta-w 850 tong zien we een smalle strook met MUCAPE van iets boven de 2500 J/kg, boven land met een MUCIN van -100 à -200 J/kg. Progtemps laten zien dat deze MUCAPE boven land niet aangesproken kan worden door een zeer droge en warme laag boven het Theta-W maximum. Boven het noorden van de FIR is de MUCIN minder en EC en Hirlam geven ook kans op een bui. Als er een bui komt is de kans op onweer groot (toppen FL370). Achter het koufront is een enkele bui met hoge basis niet uitgesloten, maar de kans is nu te klein om in de verwachtingen op te nemen.
Bekijk je de onderstaande kaarten, dan zou je denken dat er neerslag zou moeten vallen. Maar het is de droge laag boven de Theta-W tong die ons te parten speelt. En ik denk dat we nog te dicht bij de hoogterug boven Centraal-Europa zitten en dat de jet net te ver weg ligt, waardoor linkerutgangen en rechteringangen van een jetstreak ons niet kunnen bereiken. Linkeruitgangen en rechteringangen werken de vorming van buien en regengebieden in de hand.
AL3000_large.gif
GFSOPEU00_0_7.png
GFSOPEU00_0_6.png
GFSOPEU00_0_2.png
GFSOPEU00_0_1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Daniël op 30-06-2019 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2019

Bericht door Dick » 30-06-2019 08:57

De Bilt registreerde een minimum van twee tot drie graden lager dan op de stations in de wijde omgeving. Er moet iets afwijkends aan de omstandigheden ter plekke zijn.
Aan de andere kant was de situatie in Nieuw-Beerta gisteren nog uitzonderlijker.
Ben wel benieuwd of juni 2019 inderdaad de warmste sinds 1901 op het KNMI gaat worden. Kan best weer een kwestie van honderdsten zijn.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2019

Bericht door Gert » 30-06-2019 10:32

Aanrader. De sounding van afgelopen nacht boven ons landelijk hoofdkantoor. Zeer warm en droog


Verder de extreme warme luchttong op 850 hPa, die mogelijk recordhoog is geweest boven delen van Spanje en Frankrijk, vind ik wel opvallend. Blijkbaar is er iets in de atmosfeer die het relatief vroeg in de atmosfeer mogelijk maakt. Als dat zo blijft dan kunnen we bij een herhalende setting tijdens dit zomerhalfjaar nog wel wat verwachten. De vraag is of die setting zich nog een keer voor doet maar we hebben nog 8 weken te gaan waar dat zomaar een keer kan gebeuren. Afzien voor de hittehaters, hoop voor de recordjagers.

Plaats reactie