Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 03-06-2019 15:39

Sebastiaan schreef:
03-06-2019 11:57
Gisteren was het zeer warm, het zal niemand ontgaan zijn. De gemiddelde temperatuur in De Bilt kwam uit op 22,6c. Net geen top 10 plek voor de eerste tien dagen van juni. Je kunt het ook anders zeggen. Sinds 1901 zijn verreweg de meeste dagen in de eerste decade van juni koeler geweest dan gisteren smile

De vooruitzichten fluctueren nog, maar op basis van hoe het er nu voor staat (EC, weerstatistieken) komt de eerste decade van juni 2019 in de top 10 (18,4c, 18,2c nodig).

Komt dat bekend voor? Ja, bij de freaks ongetwijfeld! Zij weten dat het vorig jaar 18,8c was.

Juni 2019 zal een te warme maand worden. Ja, ik weet het is 3 juni. Maar om deze warmte te compenseren is heel wat koelte nodig. 15,6 is de N voor juni.
Het is geen fijn idee dat het gegeven van een te warme maand nu al vrijwel vast staat. En het gemak waarmee de eerste decade alweer in een top tien terecht komt. Daar gaan de verrassingen. Ze zijn er gewoon niet. :lol:

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 03-06-2019 16:28

Het junirecord kan gemakkelijk een graad of nog wat meer hoger.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 03-06-2019 16:40

Dus nu al zeggen dat juni te warm wordt? Dan wil ik jullie toch even terug herinneren aan juni 1996. Eerste helft was zeer warm met ook toen al begin juni 33 graden. De tweede helft verliep zeer koel. Uiteindelijk resulterend in een vrij koele maand, ondanks die hete uitschieter naast nog een aantal zomerse dagen.

Uiteraard zijn er veel meer voorbeelden waarin de tweede junihelft koeler was dan de eerste. En ik weet 't, 1996 is lang geleden maar dat zegt dus niks. Alles is mogelijk. Kijk maar naar de zeer recente koele mei. Had iemand dat verwacht na alle extremiteit van ruim een jaar? Denk het niet.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 03-06-2019 20:37

Deze is wel grappig : ) Ko krijgt 1 a 2 mm

Afbeelding

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 03-06-2019 22:43

Oetelaar, G.G.F. van den (Gerben) schreef:
03-06-2019 20:37
Deze is wel grappig : ) Ko krijgt 1 a 2 mm
Dat is ook wat m'n app aangeeft, vrijwel niks! Ik reken dus weer nergens op ondanks alle commotie. Alle voorgaande keren liepen ook op niks uit. Ik word er niet vrolijk van, op z'n zachtst gezegd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Zomer 2019

Bericht door Jaap » 03-06-2019 22:49

Ik vrees weer een droge zomer. Het neerslagtekort was in de winter en het vroege voorjaar wel deels weggewerkt, maar niet helemaal. Nu begint het weer op te lopen, althans hier in het midden des lands. Het moet wel een zeer natte zomer worden, willen we weer in de buurt van de nullijn komen. Dat zie ik niet voor me. In het afgelopen etmaal hier geen druppel gehad. Rondom zag je de buien. In de late avond van gisteren, zondag 2 juni, zag ik ver in het oosten, vlak boven de horizon, weerlicht. Voor zover ik weet, kun je weerlicht bij goed zicht tot 100 km afstand waarnemen. O)ok wel eens gehoord, dat je onweer bij terugstuiteren tegen inversielagen tot 200 km afstand kan horen? In andere omstandigheden hoor je bij 25 km al niets meer.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 03-06-2019 22:51

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 03-06-2019 23:14

Groentjes, T.J. (Ted) schreef:
03-06-2019 22:51
Ik denk zomaar dat het morgen eind van de middag of begin morgenavond code oranje, misschien rood wordt.
Er zullen zeker plaatsen zijn waar het weer geheel losgaat, zoals al vaker gebeurde de laatste tijd. Wateroverlast, ondergelopen kelders of huizen, kan allemaal. Het zal alleen niet in Breda zijn. Is m'n akelige voorgevoel, hoop dat ik ernaast zit.

Dan kun je zeggen op noodweer moet je niet hopen, dan zeg ik toch van wel. Om die alsmaar oplopende rotdroogte weg te werken met de steeds lelijker wordende natuur is simpelweg wateroverlast nodig. Trutbeetjes van nog geen 5 mm hebben we geen reet aan, daarmee werk je de enorme achterstand niet weg.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 04-06-2019 07:43

Ted schreef:
03-06-2019 22:51
Ko, het is nog niet te berekenen wat er morgen later op de dag gaat vallen. Ik heb een voorgevoel dat we wel vuurwerk kunnen verwachten. Mogelijk wordt het de heftigste onweerssituatie in meer dan 10 jaar! Er wordt gesproken over windstoten van mogelijk meer dan 120 km/u.

Ik denk zomaar dat het morgen eind van de middag of begin morgenavond code oranje, misschien rood wordt.
Op "Guidance modelbeoordeling":
Neerslag:

Vanmiddag geven vooral Hirlam en EC al enige neerslag. Stelt nog niet veel voor. Warmteadvectie en middelbare onstabiliteit. In de avond toenemende buienkans. Met name in de (zuid)oostelijke helft convectie vanaf de grond. Verder naar het westen lijkt er vooral sprake te zijn van convectie vanaf middelbaar niveau met convergentie en PVA op 850 en 700 hPa hoogte als forcering. CAPE waardes worden hoog, tot wel boven de 2000 J/kg in het oosten en zuidoosten. Daarbij ook toenemende verticale windschering. Waardes van 40-50 kn zijn mogelijk. Organisatiegraad: waarschijnlijk al gauw multicell clusters of een multicell lijn, mogelijk ook een supercell gezien de diepe windschering. Hagel is waarschijnlijk en ook frequent onweer. Statistische conditionele kans (INDECS) op meer dan 200 ontladingen/5 min is ruim 70% in een groot deel van het land, vooral landinwaarts. Dit is aanzienlijk hoger dan de vorige runs overigens en past beter bij het beeld dat past bij dit soort CAPE- en windscheringswaarden. Ook de Harmonies geven een signaal voor hogere bliksemfrequenties.
Laten we hopen dat deze buien zoveel neerslag brengen dat de huidige droogte in één keer voorbij is.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerben » 04-06-2019 09:12

Daniël schreef:
04-06-2019 07:43
Ted schreef:
03-06-2019 22:51
Ko, het is nog niet te berekenen wat er morgen later op de dag gaat vallen. Ik heb een voorgevoel dat we wel vuurwerk kunnen verwachten. Mogelijk wordt het de heftigste onweerssituatie in meer dan 10 jaar! Er wordt gesproken over windstoten van mogelijk meer dan 120 km/u.

Ik denk zomaar dat het morgen eind van de middag of begin morgenavond code oranje, misschien rood wordt.
Op "Guidance modelbeoordeling":
Neerslag:

Vanmiddag geven vooral Hirlam en EC al enige neerslag. Stelt nog niet veel voor. Warmteadvectie en middelbare onstabiliteit. In de avond toenemende buienkans. Met name in de (zuid)oostelijke helft convectie vanaf de grond. Verder naar het westen lijkt er vooral sprake te zijn van convectie vanaf middelbaar niveau met convergentie en PVA op 850 en 700 hPa hoogte als forcering. CAPE waardes worden hoog, tot wel boven de 2000 J/kg in het oosten en zuidoosten. Daarbij ook toenemende verticale windschering. Waardes van 40-50 kn zijn mogelijk. Organisatiegraad: waarschijnlijk al gauw multicell clusters of een multicell lijn, mogelijk ook een supercell gezien de diepe windschering. Hagel is waarschijnlijk en ook frequent onweer. Statistische conditionele kans (INDECS) op meer dan 200 ontladingen/5 min is ruim 70% in een groot deel van het land, vooral landinwaarts. Dit is aanzienlijk hoger dan de vorige runs overigens en past beter bij het beeld dat past bij dit soort CAPE- en windscheringswaarden. Ook de Harmonies geven een signaal voor hogere bliksemfrequenties.
Laten we hopen dat deze buien zoveel neerslag brengen dat de huidige droogte in één keer voorbij is.
Over een paar dagen is het overal te nat

Plaats reactie