Zomer 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 02-06-2019 19:04

Jaap Wilmer schreef:

"Het valt mij op dat die wind vaak zo vlagerig is in de warme lucht. Hadden we dat nou vroeger ook of is dat "nieuw". Bovendien is die warme lucht vaak ook zo droog hetgeen de vorming van buien langs de convergentielijn bemoeilijkt. Hoe kijken anderen hiernaar?"

Ik zag wat mooie cumuli langskomen maar inderdaad nog ver verwijderd van enig buienstadium. Dat vlagerige ben ik hier in Schoorl wel gewend bij dit soort weersituaties, het lijkt me niet iets van "het nieuwe klimaat".
Ook heb ik vaak genoeg een glazen front "zien" passeren, voor de kuststreek ook niet bijzonder in dit soort weersituaties.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 02-06-2019 19:25

Gerard schreef:
02-06-2019 19:04
Jaap Wilmer schreef:

"Het valt mij op dat die wind vaak zo vlagerig is in de warme lucht. Hadden we dat nou vroeger ook of is dat "nieuw". Bovendien is die warme lucht vaak ook zo droog hetgeen de vorming van buien langs de convergentielijn bemoeilijkt. Hoe kijken anderen hiernaar?"

Ik zag wat mooie cumuli langskomen maar inderdaad nog ver verwijderd van enig buienstadium. Dat vlagerige ben ik hier in Schoorl wel gewend bij dit soort weersituaties, het lijkt me niet iets van "het nieuwe klimaat".
Ook heb ik vaak genoeg een glazen front "zien" passeren, voor de kuststreek ook niet bijzonder in dit soort weersituaties.
Ik ken ook in de nieuwe tijd genoeg warme dagen met weinig wind. Het is maar net hoe de drukverdeling is.

Een afname van buienvorming in warme lucht herken ik wel, Jaap.

Hierbij speelt behalve droogte ook een rol dat we de laatste decennia vaker warmte vanuit het zuiden kennen door een toename van zuidwestcirculaties en/ of hogedruk over het midden van Europa. Dat levert inversies op die buienontwikkeling tegenwerken.
Zowel op convergentielijnen als ook een afname van de zogenaamde warmtebui aan het einde van de dag.
Ik heb er geen harde statistiek van, het is meer mijn observatie van de laatste decennia.

Vroeger hadden we meer dagen in de zomer met een zogenaamde dagelijkse gang in de buienontwikkeling.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2019

Bericht door Ko » 02-06-2019 20:52

John schreef:
02-06-2019 19:25
Een afname van buienvorming in warme lucht herken ik wel, Jaap.

Hierbij speelt behalve droogte ook een rol dat we de laatste decennia vaker warmte vanuit het zuiden kennen door een toename van zuidwestcirculaties en/ of hogedruk over het midden van Europa. Dat levert inversies op die buienontwikkeling tegenwerken.
Zowel op convergentielijnen als ook een afname van de zogenaamde warmte bui aan het einde van de dag.
Ik heb er geen harde statistiek van, het is meer mijn observatie van de laatste decennia.

Vroeger hadden we meer dagen in de zomer met een zogenaamde dagelijkse gang in de buienontwikkeling.
Geheel eens, ook mij valt dat al jaren op. Het is een groot gemis, iets waarmee we zijn opgegroeid en stilletjes uit het weerbeeld is verdwenen.

Het gaat tegenwoordig altijd geruisloos. Van zeer warm naar koel zonder regen. Een sporadisch uitzonderingetje daargelaten.

Op dit moment een onverwachte en aangename forse afkoeling met wind. Tevens onweersbuien die vlakbij zijn. Zal erom spannen of Breda er wat van meekrijgt.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 02-06-2019 21:05

Koud oceaanwater ten oosten van de VS doet bij Groenland een hoogtetrog ontstaan en warm oceaanwater ten westen van Spanje levert de benodigde WAA voor het ontstaan van persistente hoogteruggen boven het Europese Continent dan wel Scandinavië. In feite dan hetzelfde patroon als vorig jaar juni en juli.
ECMOPNH12_216_1.png
ECMOPEU12_216_1.png
anomnight.5.30.2019.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 02-06-2019 21:17

Bedoel je het depressienest, net ten zuidoosten van de zuidelijke helft van Groenland? Dat is daar toch bijna het hele jaar aanwezig, ik denk niet dat dat koelere oceaanwater daar mee te maken heeft, het is Groenland zelf dat die broeikamer van depressies en troggen veroorzaakt.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2019

Bericht door Daniël » 02-06-2019 22:16

Warm oceaanwater ten zuidwesten van ons levert wel de nodige brandstof voor WAA, waardoor stroomafwaarts van het warme oceaanwater gemakkelijk persistente hoogteruggen ontstaan.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2019

Bericht door Gerard » 02-06-2019 23:48

Of het levert veel vocht op waardoor gemakkelijk onweersstoringen bij Biskaje ontstaan. Ik ben niet overtuigd van het proces dat je voor ogen hebt.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2019

Bericht door John » 03-06-2019 09:09

Om goed vocht op te pakken moet de luchtmassa lekker verticaal doorstroomd zijn. Inversies verhinderen dat proces.
Eventueel vocht in de onderste luchtlaag, verdwijnt snel bij krimpende stroming en daardoor langer traject over land.
In het zomerhalfjaar uiteraard.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2019

Bericht door Dick » 03-06-2019 09:34

Op ‘Pinkstervakantie’ in West-Vlaanderen en de Ardennen, vanaf Hemelvaartsdag tot Tweede Pinsterdag. Gisteren een reisdag van een hotel in Poperinge naar een vakantiehuisje in Lesse. Ook hier heet, uiteraard. Wat mij opviel was dat het kwik zeer rap opliep. Om 11 uur was het al 28 C. Vanmorgen vroeg een forse onweersbui hier in Lesse. Momenteel weer zonnig. Naar verwachting zal het wisselvallig zijn deze week met op sommige dagen (veel) regen. We hopen tussen de buien door te kunnen wandelen hier in de Ardennen. Vanmorgen allereerst, vanmiddag ‘vluchten’ we dan wel de grotten van Han in om de grote buienkans te ontlopen.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2019

Bericht door Sebastiaan » 03-06-2019 11:57

Gisteren was het zeer warm, het zal niemand ontgaan zijn. De gemiddelde temperatuur in De Bilt kwam uit op 22,6c. Net geen top 10 plek voor de eerste tien dagen van juni. Je kunt het ook anders zeggen. Sinds 1901 zijn verreweg de meeste dagen in de eerste decade van juni koeler geweest dan gisteren :)

De vooruitzichten fluctueren nog, maar op basis van hoe het er nu voor staat (EC, weerstatistieken) komt de eerste decade van juni 2019 in de top 10 (18,4c, 18,2c nodig).

Komt dat bekend voor? Ja, bij de freaks ongetwijfeld! Zij weten dat het vorig jaar 18,8c was.

Juni 2019 zal een te warme maand worden. Ja, ik weet het is 3 juni. Maar om deze warmte te compenseren is heel wat koelte nodig. 15,6 is de N voor juni.

Plaats reactie