Natuurvaria

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 27-04-2019 15:29

Hier in Purmerend t/m vandaag 27 mm aprilneerslag, daar staan veel zonne-uren tegenover Bijna iedere avond geef ik de tuinplanten (violen, petunia's enz.) een beetje water.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 28-04-2019 01:07

De prunussen, die vroeger pas halverwege mei in bloei stonden, laten hun bloembladeren alweer vallen. De meidoorns staan volop in bloei.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 29-04-2019 22:41

Mijn eerste gierzwaluwen gezien in de duinen van Meijendel bij Wassenaar.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Natuurvaria

Bericht door Gerard » 15-05-2019 19:21

De eerste koolmeesjes zijn uit het ei sinds een paar dagen, nestkastje hangt tegen het huis en is gericht op het noordoosten.

Frans
Berichten: 301
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Natuurvaria

Bericht door Frans » 16-05-2019 09:34

Bij mij zijn ze sinds een dag of vier aan het uitvliegen. Erg leuk, minimaal 4 uitgekomen ondanks een tegen buxusmot spuitende buurman.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Natuurvaria

Bericht door John » 16-05-2019 17:55

Maandag 13 mei zijn bij ons de koolmezen uitgevlogen. Voor een van de jongen duurde het vrije leven erg kort. Al in de tweede minuut werd hij gegrepen door een ekster. Dan is het gelijk einde oefening. Pa en ma koolmees kunnen er weinig tegen inbrengen.

Voor pa en ma merel ligt dat anders. Zij zijn bij tijden goed in staat om eksters te verjagen.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 18-05-2019 09:04

Tijdens de warme en droge zomer van vorig jaar leek het er op dat veel grasvelden, bomen en struiken het loodje zouden leggen dat is gelukkig mee gevallen, vooral gras is sterk en werd na een flinke regenbui al weer groen Alleen staan er vlak bij ons huis een paar viburnumstruiken (winterbloeiers) die het blad lieten vallen en dit voorjaar niet meer zijn uitgelopen.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Natuurvaria

Bericht door Sebastiaan » 18-05-2019 10:42

John schreef:
16-05-2019 17:55
Maandag 13 mei zijn bij ons de koolmezen uitgevlogen. Voor een van de jongen duurde het vrije leven erg kort. Al in de tweede minuut werd hij gegrepen door een ekster. Dan is het gelijk einde oefening. Pa en ma koolmees kunnen er weinig tegen inbrengen.

Voor pa en ma merel ligt dat anders. Zij zijn bij tijden goed in staat om eksters te verjagen.
Jeetje. Wat een bruut verhaal. Vorig jaar had mijn hond een ekster te pakken. Ook einde verhaal :lol:

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Natuurvaria

Bericht door Dick » 18-06-2019 21:36

Ieder jaar rond deze tijd trek ik met enkele collega’s Jacobskruiskruid uit op twee velden in de uiterwaarden bij Amerongen. Het zijn schrale, bloemrijke hooilanden, in bezit van Staatsbosbeheer waar zaden worden geoogst door een handelaar in wilde zaden waarmee wij samenwerken. Jacobskruiskruid is giftig voor met name paarden en koeien. Vee eet instinctief verse planten niet op, maar wel gedroogd in hooi. Gifstoffen kunnen zich opstapelen in de lever en uiteindelijk tot de dood van de dieren leiden. Daarom mag het Jacobskruiskruid niet in zaadmengsels terecht komen. Overigens heeft dit kruid ook een positieve keerzijde. Het is de waardplant voor de Sint-Jacobsvlinder. Deze legt er zijn eieren op, de uitkomende zebrarupsen vreten de plant aan en worden zelf giftig (zijn zelf overigens immuun voor dat gif) en daarmee onaantrekkelijk voor vogels. Hun ‘zebrahuidje’ (zwart-geel gestreept) is een overduidelijke waarschuwing.
Dit jaar valt me op dat er relatief weinig planten in de genoemde velden lijken te staan, vergeleken met voorgaande jaren. Een terugkerende bron van ‘besmetting’ is een strook aan de Nederrijn waar een boer vee laat grazen. Daar kunnen wij niet bij, dus groeit en bloeit het Jacobskruiskruid daar ieder jaar uitbundig. Het pluizige zaad verspreidt zich op de wind en met overwegend zuidwesters komt dat ook in ‘onze’ velden terecht. Vorig jaar hadden we in de eerste helft van juni meest noordelijke winden. Het pluizige zaad zal vanaf de waterkant daardoor meestal over de rivier zijn geblazen, juist weg van de velden. Dat zoú een (of de) verklaring voor het geringere voorkomen van het Jacobskruiskruid dit jaar in de velden kunnen zijn. Ik ben benieuwd hoe het er volgend jaar voor staat.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Natuurvaria

Bericht door Pieter » 02-07-2019 21:47

Afgelopen zaterdag zaten we buiten te eten toen er ineens van alles door de lucht vloog, het waren de vliegende mieren, de stoep zat er vol mee, achter elkaar gingen ze de lucht in, maar ze werden boven ontvangen door honderden rondvliegende zwaluwen die er een rijke maaltijd aan hadden.

Plaats reactie