.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2019

Bericht door Gerard » 04-05-2019 16:18

Een beetje sneeuw vanmorgen op het Limburgse dak, zo melden veel media vandaag via kopiëren en plakken. Machtige cumuli drijven langs het zwerk in felblauwe lucht, echt iets wat je eind maart zou willen zien. Virga soms eronder als het buienstadium bereikt werd en ook wel spreiding van cirrus, de ijskappen, zo nu en dan. Frisse schone ozonrijke lucht. RIVM zal waarschijnlijk een mindere luchtkwaliteit laten zien vanwege de ozon die altijd in deze weersituatie uit de hogere troposfeer aangevoerd wordt. Nonsens natuurlijk, want het heeft niets met zomersmog te maken.

https://www.luchtmeetnet.nl/stations/al ... meentes/O3

https://www.luchtmeetnet.nl/kaart/alle- ... meentes/O3

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 04-05-2019 17:36

Sebastiaan schreef:
04-05-2019 15:19
Wederom niet gelukt om het kwik onder de 10c te houden :?
Ach, ik ben allang blij dat het koud voor de tijd van het jaar is. Of het nou 9, 10 of 11 graden is maakt me niet zo uit. Tuurlijk is net als mei 2010 geweldig als het wel gebeurt maar ja, je kan niet alles hebben.

Zo valt het met de buien vandaag tegen hier. Heb er twee geteld, vanochtend een hagelbui en vanmiddag eveneens met regen. Het duurde niet eens lang. Verder is het bijna alleen maar zonnig dus toch beetje saaie uren. Maar dat de temp laag is maakt het wel goed. En al helemaal als ik aan die horror van vorig jaar denk!
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Lente 2019

Bericht door Hans » 04-05-2019 17:46

In Ede-Zuid rond 14.15 uur een felle hagelbui met daarin ook smeltende sneeuw. Bij nabij gelegen winkelcentrum was het naast de stoepen wit. Rond 16.45 de herkansing, maar nu niet wit langs de stoepen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2019

Bericht door John » 04-05-2019 18:05

Ik heb vandaag korrelsneeuw, hagel en regen gehad. Telkens in hoeveelheden waarbij de stoepen niet eens geheel nat werden, laat staan wit. :lol:

Het accent lag vandaag vooral op het uitzicht. In alle windrichtingen talrijke buienwolken te zien, in allerlei stadia. Vaak neerslag in sluiers eronder. Donkergrijs tegen de zon in, verblindend wit met de zon mee.
Deel van de neerslag verdampte eer het de grond bereikte.

Aardig dat de 4 cm sneeuw op de Vaalserberg genoemd werd in het journaal op de radio. Het was 40 jaar geleden dat er daar een sneeuwdek voorkwam in mei.

Veertig jaar geleden? Dan kom ik uit bij mei 1979 :D 8-)

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Lente 2019

Bericht door Johan » 04-05-2019 20:06

Uiterst boeiend weerdagje met machtige wolkenformaties, heerlijke voorjaarsbuien & tintelend frisse temperaturen. Op de Hoge Venen de belevenis van mijn leven meegemaakt met heuse sneeuwbuien aldaar & nog flink wat sneeuwresten van deze ochtend op de grond. Zowaar zelfs een sneeuwmannetje kunnen bouwen. Wel was de sneeuw vrij nat, maar niet papperig.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2019

Bericht door Dick » 05-05-2019 09:14

Tja, die tweede mei 1979 blijft ‘voorgoed’ in mijn geheugen verankerd. Ik herinner me nog de verbijstering toen ik ‘s morgens naar buiten keek en de sneeuw zag. Ik heb het nog eens nagezocht bij de dagggegevens, specifiek voor Rotterdam (waar ik ook toen in de buurt woonde). Gemiddeld stond daar een windkracht 5, het hoogste uurgemiddelde was 7 Bft. Dit alles bij een minimumtemperatuur dicht bij het vriespunt en een maximum van amper 7 graden. Het moet een bijzonder gure dag zijn geweest, met geregeld gevoelstemperaturen onder nul en complete sneeuwjachten. :shock:

Bij mij gisteren in Capelle aan den IJssel af en toe een buitje. Ik heb geen winterse neerslag waargenomen, maar ben ook nauwelijks buiten geweest. Af en toe viel mijn blik op een machtige cumulonimbus, maar de aambeelden heb ik gemist. Uiteindelijk tikte het kwik net de 10-gradengrens aan. Beetje jammer, voelt als een gemiste kans (soort van ‘psychologische grens’). Wat mij verder opviel was dat de temperatuur vooral ‘s middags nogal schommelde tot 2 à 3 graden in een half uur tijd.
Vandaag hoop ik wat langer in de buitenlucht te vertoeven, me (ook geestelijk) voorbereidend op een minder frisse, maar ook wisselvallige werkweek, :halfbewolkt: :spatje: :sneeuwbui: :regenwolk: ?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Gerben » 05-05-2019 12:50

GFS06 blijvend koel. Op weg naar het record van mei 2010. Toen kwam de temperatuur de eerste 15 dagen niet boven de 15 graden. Heerlijk weer dit

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2019

Bericht door Gerard » 05-05-2019 13:55

Smaken verschillen, in deze tijd van het jaar verlang ik naar kamertemperatuur buiten en het kunnen afschakelen van de verwarming. Anderzijds kan ik de schone frisse lucht waarderen, tenminste, laverend tussen de houtrookpluimen door, want de gasmeter moet getemperd worden natuurlijk en Groningen mag niet te veel van druk afgehaald worden zodat het geen Waddenzee wordt. Alhoewel, de gasvelden hier in de buurt worden ook aangesproken, al weet je niet of het (deels) opgeslagen Russisch gas is. Het valt me trouwens op dat het gas nogal verontreinigd is de laatste tijd getuige de oranjegele kleur bij het branden van het gas (en het ligt niet aan de branders).
De hagelbuien zijn inmiddels gereduceerd tot buitjes, sneeuw heb ik ook in de avonduren niet kunnen ontwaren.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2019

Bericht door John » 05-05-2019 18:43

Op het door Gerben geplaatste kaartje zien we dat we in vrijwel alle windrichtingen omringd worden door relatief warmere lucht.
Dat past in de tijd van het jaar, het te koude gebied wordt kleiner, wordt afgeknepen.

In het verre oosten en noordoosten ligt potentieel zomerse tot tropische lucht. Veel warmte afgifte naar 850hPa boven het continent.

We mogen ons opmaken voor een warme tweede meihelft en een warme juni, alsof de koude start van mei er niet geweest is.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 05-05-2019 19:42

Best knap, al zeven weken vooruit kijken.

Best kans dat mei geheel koud blijft. De laatste keer in 2013 lukte dat ook. Meestal volgt er dan na een koude maand nog een koude maand. In dit geval dan de combi mei/juni. En die koude combi zagen we ook in 1987, 1991 en 2013. Alles is mogelijk.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie