(Fijn)stofmeting

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Anton
Berichten: 41
Lid geworden op: 06-09-2018
Contacteer:

(Fijn)stofmeting

Bericht door Anton » 23-03-2019 09:59

Nu geruime tijd 2 fijnstofmeters in bedrijf:
zie deze webpagina
Opvallende luchtvervuilende gebeurtenissen zijn soms duidelijk zichtbaar (zoals o.a. de Paasvuren in Twente, de BBQ van de buren en ook verfspuiten in de tuin voor mijn meteohut-'verbetering').
Opvallend vind ik het onderstaand plaatje van 2 keer verfspuiten bij windstil weer op ca. 25m afstand van de fijnstofmeter.
pidust5_190226.png
Getriggerd door hevige hooikoorts gister en vandaag, vanmorgen ook verrast dat blijkbaar(?) ook een hoog pollenniveau via die metingen zichtbaar wordt.
Dust_190323.png
Kan tenminste het verloop in de fijnstofgrafiek niet op een andere manier verklaren.
Komt gelijk de vraag op of je uit de waarden in de grafieken verder iets kunt afleiden over die pollen:
iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: (Fijn)stofmeting

Bericht door Gerard » 04-04-2019 00:10

https://pollennieuws.nl/pollenkalender/ ... _struiken/

Zaterdag waren er vooral berkenpollen in de lucht met een grootte van ongeveer 20 um en verder wat taxuspollen.
Nu hebben die taxuspollen op hun oppervlak ook weer kleine bolletjes van ca. 7 um, die zouden door frictie wellicht apart door de lucht kunnen gaan zweven.
Dus of dat werd gemeten of de sensor is gevoelig voor deeltjes/pollen van 20 um, maar dan is de sensor niet begrensd tot PM10.

De SHARP-sensor heeft een flinke off-set, je zou eens "nullucht" door de sensor moeten laten gaan om te zien of die off-set wellicht afgetrokken kan worden.

Anton
Berichten: 41
Lid geworden op: 06-09-2018
Contacteer:

Re: (Fijn)stofmeting

Bericht door Anton » 12-04-2019 13:50

De SDS011-sensor is een redelijk serieus apparaat, maar de Sharp G2Y10-sensor is überhaupt een geval apart:
- is gebouwd voor toepassing met air-conditioning systemen (zie de datasheet) voor 'detectie van huisstof en sigarettenrook'
- afregeling/calibratie is een onbeschreven blad [ergens zag ik een 'afregeling' met inblazen van sigarettenrook]
- stabiliteit en calibratie van de meting is o.a. afhankelijk van voedingsspanning, luchtflow (ongespecificeerd) en stevigheid van de fundatie (invloed van trillingen op de meting)
- de uitkomsten van de sensor zijn zelden duidelijk uit te leggen.

Die GP2Y10-sensor gebruik ik dan ook nog alleen voor de gein cq uit nieuwsgierigheid ter vergelijking met de SDS011-sensor, omdat ik het ding al in bedrijf had, en omdat in die opstelling een redelijk goede T/H/Baro-meter zit (BME280)
Laatst gewijzigd door Anton op 01-01-2020 07:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: (Fijn)stofmeting

Bericht door Gerard » 14-04-2019 12:21

Er komen steeds meer fijnstofsensoren.
Er staan wat gerubriceerd op:

https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit ... f-pm25pm10


Zelf heb ik de Sharp-sensor ook getest (rond 2010), maar ik vond hem erg ongevoelig en dat is ook zichtbaar in de figuren die je plaatste. Geschikt voor hoge fijnstofconcentraties alleen.
De Shinyei('s) heb ik voor het eerst in 2008 getest en die bleken een goede gevoeligheid te hebben. Ze zijn echter qua elektronische snelheid en sensing volume zodanig gebouwd dat je niet hoger dan ca. 100 ug/m^3 kan meten, daarboven treedt verzadiging op. Bij ECN - waar ik toen nog werkte - hebben we er talloze gebouwd en geplaatst in den lande o.a. voor bewaking en meting van verstuifgevoelige opslag of overslag, ook n China zijn ze geplaatst met dat doel, de meetresultaten konden op afstand gevolgd worden.

De productie is nu extern gebracht bij een bedrijfje bij Alkmaar. Fijnstofboxen werden ze genoemd, misschien nu nog.

Anton
Berichten: 41
Lid geworden op: 06-09-2018
Contacteer:

Re: (Fijn)stofmeting

Bericht door Anton » 24-04-2019 16:20

Toch sta je soms te kijken wat zo'n ongevoelig apparaat nog lijkt te zien.
De bijgaande grafiek is van Pasen 2019:
- je ziet op de SDS011-lijnen duidelijk in de nachten de Paasvuren in Duitsland en Twente [met aanzienlijk lagere pieken dan vorig jaar]
- de GP2Y10-lijnen lijken mee te bewegen met het stuifmeelgehalte in de lucht [en vandaag ook met het aandeel Sahara-zand], omgekeerd t.o.v. de R.V. van de 2 ingebouwde hygrometers.

pidust5_190422 [640x480].png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henk
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-03-2015
Contacteer:

Re: (Fijn)stofmeting

Bericht door Henk » 28-04-2019 11:11

Beste mensen,

Met grote belangstelling volg ik deze discussie.
Ik was me al aan het oriënteren op een eventuele aanschaf van een fijnstofmeter.
Door deze discussie en het volgen van de verstrekte links ben ik al heel wat wijzer ;) geworden.
Als ik het allemaal goed begrijp kan ik om te beginnen het beste een SDS011 aanschaffen.
Is dat een juiste conclusie?

Groet,
Henk Siewert

Anton
Berichten: 41
Lid geworden op: 06-09-2018
Contacteer:

Re: (Fijn)stofmeting

Bericht door Anton » 01-01-2020 07:49

Oud- & Nieuw-wisseling is altijd een interessant punt voor bekijken van luchtvervuiling:
dit jaar hier niet alleen met een fijnstofsensor SDS011/GP2Y10, maar ook met een eenvoudige gassensor MiCS6814.

Oudjaar2019/ Nieuwjaar 2020 in Hengelo - Slangenbeek de hele dag en nacht een dikke, koude mist:
dan blijft kruitdamp goed hangen.
Ze waren al vanaf de vroege morgen bezig met afsteken, maar na 00:15 ging het los ......
Dat zie je heel goed in de fijnstofgrafiek.
pidust5_Nieuwjaar2020.png
De gasgrafiek geeft mij alleen maar vraagtekens.
Kan het niet anders verklaren dan dat die (eenvoudige) sensor wel iets 'ziet', maar erg last heeft van de extreme luchtvochtigheid.
;-) Uitdaging voor 2020 om iets uit te vinden voor gasdroging cq vochtcorrectie, en misschien komt een betere gassensor in zicht.
pigas1_Nieuwjaar2020.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie