Paasvuurrook

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Paasvuurrook

Bericht door Gerard » 22-04-2019 00:26

Hans schreef:
21-04-2019 16:23
Ook ik heb wel iets met paasvuren, oude tradities afschaffen heeft totaal geen nut. Hier in Ede mag vuurwerk met 5 mei niet meer, paasvuur ook niet meer. Zoiets durft zich "modern" te noemen, maar vergeet voor het gemak wel even dat schonere lucht alleen maar meer opwarming veroorzaakt. :mrgreen:
Als de lucht met (o.a.) koolstof gevuld wordt veroorzaakt dat opwarming, zowel direct als indirect (daar waar het neerslaat op ijs/sneeuw).
Albedoverandering. Onnodig verbranden van biomassa - de energie wordt niet gebruikt - geeft tevens CO2 en methaan (laatste door onvolledige verbranding), twee broeikasgassen.
We hebben dus met twee milieunadelen te maken: fijnstof met zeer kwalijke componenten en broeikasgassen en albedoverandering.

Er is een onderzoek geweest naar het verminderen van gletsjers in een periode dat de temperatuur op aarde duidelijk niet toenam (19e eeuw). Het bleek het gevolg te zijn van destijds slecht stoken waardoor veel roet in de atmosfeer terecht kwam en ook op de gletsjers terecht kwam. Albedoverandering was het gevolg en er was meer smelt dan logisch was op grond van heersende temperaturen.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Paasvuurrook

Bericht door Gerard » 22-04-2019 09:53

Johan schreef:
21-04-2019 20:30
Heeft er iemand diagrammen ter beschikking, waarop die fijnstofpieken zichtbaar zijn ?
Hier kan je alles vinden voor Nederland.

https://www.luchtmeetnet.nl/

Voor België:

http://www.irceline.be/nl/luchtkwalitei ... eetstation

Voor Duitsland:

https://www.umweltbundesamt.de/daten/lu ... &_k=eexohn

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Paasvuurrook

Bericht door Hans » 22-04-2019 14:00

Hoi Gerard,
Bedankt voor de links, ga ze af en toe gebruiken, uiteraard wanneer mij dat uitkomt.
Ik snap op dit moment alweer niet waar sommigen over zeuren. De meeste klachten komen van mensen die niet eens in de buurt van paasvuren wonen, maar toch een flink eind daar vandaan. Nu snap ik ook wel dat 's nachts de onderste lagen van de atmosfeer zo sterk afkoelen, dat vervuilde lucht eigenlijk in de huidige omstandigheden zit opgesloten (onder een inversie). Wachten is derhalve op voldoende opwarming. Dat zou nu toch moeten resulteren in opstijgende lucht, en dus ook vervuiling.
Tot mijn stomme verbazing zie ik dat Hoek van Holland 1 van de hoogste temperaturen op dit moment heeft, maar ook nogal wat vervuilde lucht heeft. Bij de huidige windsnelheid en -richting lijkt het er op dat dit niks met paasvuren heeft te maken maar met vervuiling vanuit Rotterdam.

Overigens is lang niet alle vervuiling aan paasvuren te wijten, gisteren heeft een veenbrand gewoed in Niedersachsen, zie link

https://www.wetteronline.de/fotostrecke ... 9-04-22-wb

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Paasvuurrook

Bericht door Gerard » 22-04-2019 15:26

Hoek van Holland heeft het restantje van de paasvurensmog van vannacht, heeft niet met Rotterdam te maken. Gisteren was het aan de loefzijde van de Hoogovens (Tata Steel) raak: hoge fijnstofconcentraties, afkomstig vanuit Noordwest-Duitsland. Ieder jaar dat er paaszaterdagavond in Noordwest-Duitsland paasvuren aangestoken worden zie je die rode vlek op de kaart verschijnen.
Een deel van Nederland doet het op 1e paasdag en een deel op 2e paasdag. Er zijn dus drie smoggolven te verwachten in West-Nederland en de eerste twee waren goed te volgen via de uurlijkse waarnemingen.
Waarschijnlijk is zelfs in Engeland de smog gemeten, in eerdere jaren met oosten wind was dat namelijk ook het geval, met name de roet was goed te traceren.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Paasvuurrook

Bericht door Hans » 22-04-2019 15:44

Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
22-04-2019 15:26
Hoek van Holland heeft het restantje van de paasvurensmog van vannacht, heeft niet met Rotterdam te maken. Gisteren was het aan de loefzijde van de Hoogovens (Tata Steel) raak: hoge fijnstofconcentraties, afkomstig vanuit Noordwest-Duitsland. Ieder jaar dat er paaszaterdagavond in Noordwest-Duitsland paasvuren aangestoken worden zie je die rode vlek op de kaart verschijnen.
Een deel van Nederland doet het op 1e paasdag en een deel op 2e paasdag. Er zijn dus drie smoggolven te verwachten in West-Nederland en de eerste twee waren goed te volgen via de uurlijkse waarnemingen.
Waarschijnlijk is zelfs in Engeland de smog gemeten, in eerdere jaren met oosten wind was dat namelijk ook het geval, met name de roet was goed te traceren.
Bij de heersende OZO stroming lijkt mij dit niet voor de hand liggend, oorzaak ligt veel dichterbij HvH, dit is geen restant van paasvuren, ook niet van de genoemde veenbrand. Bovendien is er niet elk jaar een OZO stroming, dus de in de Duitse link gepresenteerde kaart is dit jaar mogelijk, volgend jaar maar zeer de vraag.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Paasvuurrook

Bericht door Gerard » 22-04-2019 15:57

De pieken zoals die op de stations geregistreerd zijn.

Piek fijnstof/roet/CO op 22 april 2019
Hoek v Holland 09:40
Rotterdam Statenweg (Blijdorp): 09 uur
Cabauw 07:30
Utrecht 08:30
Breukelen 08:30
Biddingshuizen 07:00
Wekerom 07:00
Hellendoorn 05:00
Valthermond 03:00
Enschede 02:00

Ook in Duitsland zijn paasvuren, het noordwesten daar deed het al op zaterdagavond.

Hans ik heb tientallen jaren onderzoek gedaan naar fijnstof beroepshalve, ook het fenomeen paasvuren heb ik diverse malen in kaart gebracht.
Ik kan je verzekeren dat de gemeten fijnstofpieken van paasvuren afkomstig zijn. Er zitten een logische tijdsvolgorde in.
PM2.5 en roet zijn op zowel 21 als 22 april prominent aanwezig in HvH (net als op andere stations), kijk even naar de weekwaarden (grafiek) van de verschillende componenten bij HvH.

Natuurlijk kan veenbrand ook wat bijdragen als dat in dezelfde omgeving als van paasvuren woedde.

De wind: vannacht was de wind nog noordoost tot oostnoordoost.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Paasvuurrook

Bericht door Hans » 22-04-2019 18:02

Kos, G.P.A. (Gerard) schreef:
22-04-2019 15:57
De pieken zoals die op de stations geregistreerd zijn.

Piek fijnstof/roet/CO op 22 april 2019
Hoek v Holland 09:40
Rotterdam Statenweg (Blijdorp): 09 uur
Cabauw 07:30
Utrecht 08:30
Breukelen 08:30
Biddingshuizen 07:00
Wekerom 07:00
Hellendoorn 05:00
Valthermond 03:00
Enschede 02:00

Ook in Duitsland zijn paasvuren, het noordwesten daar deed het al op zaterdagavond.

Hans ik heb tientallen jaren onderzoek gedaan naar fijnstof beroepshalve, ook het fenomeen paasvuren heb ik diverse malen in kaart gebracht.
Ik kan je verzekeren dat de gemeten fijnstofpieken van paasvuren afkomstig zijn. Er zitten een logische tijdsvolgorde in.
PM2.5 en roet zijn op zowel 21 als 22 april prominent aanwezig in HvH (net als op andere stations), kijk even naar de weekwaarden (grafiek) van de verschillende componenten bij HvH.

Natuurlijk kan veenbrand ook wat bijdragen als dat in dezelfde omgeving als van paasvuren woedde.

De wind: vannacht was de wind nog noordoost tot oostnoordoost.
Snap ik, alleen wel heel weinig wind, zie Sylphide kaartjes, dus eigenlijk snap ik het niet! In Ede_Zuid afgelopen ochtend rond 08.00 LT enigszins heiig, nu om 17.30 uur nog steeds. Geen paasvuren op dit moment, hoe kan dit? In het lijstje staat Wekerom, een dorp hier niet ver vandaan, wel bij Ede horend. Volgorde klopt, vwb pieken, daarna toch heel twijfelachtig...

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Paasvuurrook

Bericht door Gerard » 22-04-2019 19:37

Hans er bestaat zoiets als "de nachtelijke jet", dat is een windveld dat zich handhaaft - en zelfs sterker wordt - boven de lage nachtelijke inversie die tussen slechts 10 tot 30 meter het plafond heeft. In de buurt hier staan windmolens langs het NH-kanaal die 's morgens vroeg, bij een bepaald weertype (zoals het huidige), flink staan te draaien terwijl het op grondniveau totaal windstil is, het water is dan glad en rimpelloos: bladeren aan kleinere bomen bewegen dan niet. Boven die inversie wordt de lucht 's nachts over flinke afstanden getransporteerd.

Bij oostenwind is er sowieso meer fijnstof dan gemiddeld, wel wat afhankelijk van de oorsprong van de luchtsoort, maar gemiddeld genomen is dat zo. Dus ook nu zijn er sowieso al verhoogde niveaus. De fijnstof, roet, PAK's dioxines en CO van de paasvuren komt daar nog eens bovenop.

Dat zijn die pieken die je in de grafieken ziet die ik hieronder zal zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij Wekerom is de piek zodanig vroeg dat je dit mogelijk niet goed gezien hebt qua heiigheid.
Ook is jouw positie ten opzichte van de zon van belang voor het kunnen zien van heiigheid.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Paasvuurrook

Bericht door Daniël » 22-04-2019 22:11

Op Erica, ja het is "Op Erica", i.p.v. "In Erica", werd er zelfs een paasvuur geblust door de brandweer, omdat dat over dreigde te slaan naar een naastgelegen vakantieparkje. Zie https://nos.nl/artikel/2281570-burgemee ... komen.html Op Eerste Paasdag was ik bij een mooi paasvuur in het buurtschap Wilhelmsoord pal ten zuidwesten van Emmen, heet ook wel Loeksham. Omdat de bult erg droog was, brandde het als een fakkel en kwam er ook erg veel hitte bij vrij.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Paasvuurrook

Bericht door Gerard » 23-04-2019 12:28

Dat was dan een bult die op de juiste manier samengesteld was: heb je kunnen zien wat er in verwerkt was. Was er geen groen te zien?
Je schrijft dat de brandstapel uit droog materiaal bestond: hoe heb je dat vastgesteld?

Plaats reactie