.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Lente 2019

Bericht door Vincent » 30-03-2019 13:03

Vorstschade vind ik vaak erger dan droogte! Doe dus maar niet. Op “winterweer” in april zit ik sowieso niet te wachten, want je hebt er werkelijk helemaal niks meer aan...

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 30-03-2019 13:46

Nou, droogte kan ernstigere gevolgen hebben dan vorst in het voorjaar. Kijk maar naar nu. Wat denk je van al die vele duizenden huizen die zijn verzakt? Vooral april zou weer eens zeer koud moeten uitpakken, statistisch te lang geleden en te weinig voorgekomen de laatste 25 jaar.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Lente 2019

Bericht door Vincent » 30-03-2019 15:32

Ik praat vooral over mijn eigen tuin: droogte kan ik verlichten, vorstschade niet. ;)

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2019

Bericht door Dick » 31-03-2019 09:14

Waar het vandaan gekomen is weet ik niet, maar gisteren werd het, volgens mijn weerstation, exact 20,0 C in mijn achtertuin (tegen 17,8 C op vliegveld Zestienhoven). Ook op 27 februari jongstleden had ik met een opvallend tuineffect te maken en registreerde een maximum van 18,9 C (17,2 C op Zestienhoven). Die dag mat overigens een andere weeramateur hier in Capelle aan den IJssel een Tx van 18,7 C.
Merkwaardig genoeg was het tuineffect eergisteren, toen het nota bene zonniger was, een stuk minder prominent: 16,3 C bij mij tegen 16,0 in Rotterdam.

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Lente 2019

Bericht door Hans » 31-03-2019 10:12

Ko, de kansen op te koude maanden nemen steeds verder af! Er kunnen best wel te koude dagen komen maar die worden direct weer teniet gedaan door beduidend warmere, dat is nu duidelijk het gevolg van een opwarmend klimaat.
Het moet echt heel bont gaan als een maand duidelijk te koud uit valt.
Het kan nog maar het begint bijna uitzonderlijk te worden.
Het mag van mij ook nog wel enkele dagen flink regenen want ik zag gisteren in onze tuin dat het eerder wat te droog is dan te nat. De gortdroge zomer van verleden jaar laat nog steeds zijn sporen na...

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2019

Bericht door John » 31-03-2019 11:10

Vanaf maandag starten de kaartjes weer van het doorlopend potentieel neerslagoverschot.

Ook op de zandgronden in het midden van Brabant is het geen natte boel.
De eerste helft van maart viel er meer dan een gemiddelde hoeveelheid regen, met plassen op de akkers, maar die plassen hadden vooral met dichtgereden grond te maken. De meeste plassen lagen immers in de sporen van oogstmachines. Dichtgedrukte grond dus.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2019

Bericht door Ko » 31-03-2019 16:41

Hans schreef:
31-03-2019 10:12
Het moet echt heel bont gaan als een maand duidelijk te koud uit valt.
Het kan nog maar het begint bijna uitzonderlijk te worden.
Het kan nog makkelijk, als het maar meezit. Kijk naar 2013, zes koude maanden op rij met de koudste lente sinds 1987. Ook 2010 met tal van koude maanden, en dankzij dat uiteindelijk ook een officieel koud jaar.

Het hangt vooral af waar de hoge en lagedrukgebieden liggen, vele jaren steeds langdurig verkeerd voor koud Hollands weer.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Bart
Berichten: 160
Lid geworden op: 08-01-2017

Re: Lente 2019

Bericht door Bart » 31-03-2019 17:21

Ko schreef:
31-03-2019 16:41
Hans schreef:
31-03-2019 10:12
Het moet echt heel bont gaan als een maand duidelijk te koud uit valt.
Het kan nog maar het begint bijna uitzonderlijk te worden.
Het kan nog makkelijk, als het maar meezit. Kijk naar 2013, zes koude maanden op rij met de koudste lente sinds 1987. Ook 2010 met tal van koude maanden, en dankzij dat uiteindelijk ook een officieel koud jaar.

Het hangt vooral af waar de hoge en lagedrukgebieden liggen, vele jaren steeds langdurig verkeerd voor koud Hollands weer.
Zeker is het mogelijk.
In Nederland blijft het echter wel zo dat ons weer sterk beïnvloed word door watertemperaturen direct nabij, maar ook op de Atlantische oceaan.
Deze blijven ieder jaar warmer en warmer worden.
Het probleem is dat de invloed van die plas water dusdanig groot is, er waarschijnlijk altijd een effect van valt aan te tonen.
Hoe warmer dit water wordt, des te onmogelijker word het om met westenwinden nog echt koude lucht over ons heen te krijgen.
Dan resten alleen nog noorden en oostenwind, welke in de lente en vooral zomer bijna altijd temperaturen boven normaal tot gevolg hebben.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2019

Bericht door John » 31-03-2019 19:19

Maart 2013 liet zien dat het nog een behoorlijke reeks van dagen serieus koud kan zijn. Daar was echter wel wat voor nodig, namelijk een sterk afwijkend luchtdrukpatroon. Lucht uit Nova Zembla komt maar zelden tot ons.

We vertoeven nog maar op weinig dagen in een echt koude luchtsoort. Stromingspatronen om dergelijke lucht keurig naar Nederland te transporteren komen minder voor de laatste decennia.

Als we Atlantische aanvoer van een polaire luchtsoort hebben dan is deze lucht vaker van het type getransformeerde maritiem polaire lucht, wat er weer toe leidt dat bij opklaringen, wind en voldoende verticale uitwisseling, de maxima nog makkelijk 8 tot 11 graden bedragen.
In de diepere polaire lucht, niet getransformeerd, blijven bij wind en opklaringen de maxima beperkt tot 5 tot 8 graden.
Om de maxima structureel beneden 5 graden te houden, in goed doorstroomde Atlantische lucht met opklaringen, moet de aanvoer al tamelijk direct uit de poolstreken komen. Spitsbergen- Noordzee is een geschikte. Ik zie deze aanvoer maar weinig.

De zomermaanden gaan zich in het zuiden van het land al ontwikkelen naar: minstens alle dagen 20 graden zo gauw de zon schijnt.
De zomermaanden gaan zich in het zuiden van het land al ontwikkelen naar: 40-45 zomerse dagen als nieuwe klimatologische norm.
Echt ouderwets koude zomerdagen van slechts 13 tot 16 graden maximaal, lijken allen nog haalbaar op zwaar bewolkte dagen waarop ook regen valt en de luchtsoort polair van origine is.
Geheel bewolkte en verregende zomerdagen komen minder voor.

Een koude zomer of zomermaand zie ik alleen nog zitten als het grootste deel van de zomer of de zomermaand wordt gedomineerd door een cyclonale noordwest- of noordcirculatie.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2019

Bericht door Gerard » 31-03-2019 19:49


Plaats reactie