Nu.nl

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Nu.nl

Bericht door Vincent » 02-03-2019 14:50

https://mobile.twitter.com/thierrybaude ... 42529?s=19

Wat een bagger weer. Ik kan me wel voorstellen dat nu.nl dergelijke onzin voortaan wil verwijderen, alleen overtuig je daar helaas helemaal niemand mee, die in dit soort verhaaltjes gelooft. Eerder het tegendeel....

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Nu.nl

Bericht door Bart » 02-03-2019 16:43

Vergroening door meer CO2, meer regen en/of een langer groeiseizoen is op zich een interessant verschijnsel. Ik geloof ook wel dat het reëel is, maar ik heb wel mijn twijfel bij de hoge percentages die ik in de legenda zie staan. Je zou echt voor een aantal gebieden uit moeten zoeken of dat reëel is, en of de begin- en eindsituatie wel representatief zijn. We weten ook niet waar het natuurlijke vegetaties betreft en waar landbouwgewassen. Kan ook zijn dat een houtplantage of akker er groener uitziet dan een natuurlijke vegetatie. In gematigde en koude streken kan 'vergroening' denk ik ook komen door kortere sneeuw- of rijpbedekking, tenminste dat ligt aan de manier waarop er gemeten wordt.

Direct afschrijven als bagger is wel kort door de bocht.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Nu.nl

Bericht door Vincent » 02-03-2019 22:16

Ja, het onderwerp op zich is wel interessant. Maar Baudet brengt dit ‘nieuws’ alleen maar, omdat het in zijn straatje (en dat van Kroonenberg en Labohm) past. En hij spreekt zichzelf ook tegen met dit bericht - zonder opwarming door CO2 zou er namelijk ook geen sprake kunnen zijn van deze vergroening van de natuur! In die zin verspreidt Baudet dus wel degelijk bagger. Alleen werkt censuur hier juist averechts!

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Nu.nl

Bericht door Sebastiaan » 03-03-2019 11:00

Vincent schreef:
02-03-2019 22:16
Ja, het onderwerp op zich is wel interessant. Maar Baudet brengt dit ‘nieuws’ alleen maar, omdat het in zijn straatje (en dat van Kroonenberg en Labohm) past. En hij spreekt zichzelf ook tegen met dit bericht - zonder opwarming door CO2 zou er namelijk ook geen sprake kunnen zijn van deze vergroening van de natuur! In die zin verspreidt Baudet dus wel degelijk bagger. Alleen werkt censuur hier juist averechts!
Ja, dat is de andere kant. Je kunt als media wel laten zien dat zulke uitspraken niet kloppen. Als hij iets over de gezondheidszorg zou zeggen en dat zou niet juist zijn, gebeurt het toch ook?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Nu.nl

Bericht door Gerard » 03-03-2019 11:27

Er zijn kranten die daar een speciale rubriek aan wijden, aan het controleren van de feiten achter een bepaalde nieuwe ontwikkeling en de berichtgeving daarover als die dubieus (b)lijkt. Ik heb er zelf eens mee te maken gehad toen er een apparaat op de markt kwam waarvan de (toekomstige) fabrikant wilde doen geloven dat het alle fijnstof uit de buitenlucht kon halen door wat van die apparaten in de stedelijke omgeving te zetten. Ten eerste werkte het apparaat niet goed en ten tweede was de claim sowieso onmogelijk.
Klimaatverandering en de gevolgen daarvan, daarover is natuurlijk al heel veel geschreven en is al veel discussie over gevoerd en er zitten zoveel aspecten aan door koppeleffecten dat je dat niet heel eenvoudig kunt verwerken in één artikel, al zijn de hoofdlijnen wel duidelijk natuurlijk.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Nu.nl

Bericht door Bart » 05-03-2019 10:26

Het is lastig om op grond van de beschikbare informatie een idee te krijgen hoe goed de cijfers zijn van de 'vergroening'. Zoals gezegd zit er waarschijnlijk toch een reële component in, maar het kan een optelsom zijn van van alles en nog wat: uitbreiding van bos en plantages, uitbreiding of meer irrigatie van landbouwgrond, meer natuurlijke vegetatie door toename CO2/regen/warmte. Maar er kunnen natuurlijk ook artefacten en rekenfouten in zitten en toevalligheden.

Als ik ver inzoom op Nederland dan kan ik het beeld niet helemaal verklaren. Er zou in het noordoosten een toename van de vergroening zijn. Geen idee waar, waardoor. Op andere plaatsen op de wereldkaart is het beeld wel verklaarbaar, bijvoorbeeld Sahelzone en IJsland.

In Nederland is er de Groenmonitor http://www.groenmonitor.nl/ die rapporteert over de mate van groenheid, ook op basis van remote-sensing. Ik heb daar gevraagd wat ze van het NASA-onderzoek vinden. Nog geen antwoord ontvangen.

Baudet maakt het met zijn klimaatberichten minder bont dan Climategate.nl. Ik vermoed dat hij zich laat adviseren door Marcel Crok. Natuurlijk komt hij alleen met berichten die in zijn straatje passen, zo is het politieke spel. De kunst is om daarin zin en onzin van elkaar te scheiden.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Nu.nl

Bericht door Gerard » 12-03-2019 12:39

Als ik uit mijn herinnering haal hoe de groei van planten en struiken was in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw en dat vergelijk met hoe dat nu gaat dan is er een wezenlijk verschil, het gaat allemaal sneller en uitbundiger. Inderdaad zijn dan de factoren warmte en CO2 en zonlicht van belang, die zijn alle drie toegenomen.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Nu.nl

Bericht door Dick » 12-03-2019 19:03

Mijn ervaring is ook dat de ‘boel’ sneller verruigt. Bramen lijken steeds sterker te woekeren in parken en natuurterreinen, evenals verwilderde rozen en duindoorns in de duinen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Nu.nl

Bericht door Gerben » 12-03-2019 19:30

Gerard schreef:
12-03-2019 12:39
Als ik uit mijn herinnering haal hoe de groei van planten en struiken was in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw en dat vergelijk met hoe dat nu gaat dan is er een wezenlijk verschil, het gaat allemaal sneller en uitbundiger. Inderdaad zijn dan de factoren warmte en CO2 en zonlicht van belang, die zijn alle drie toegenomen.
Is het zonlichtduur wereldwijd toegenomen?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Nu.nl

Bericht door Gerard » 12-03-2019 21:45

Het ging om mijn beleving in NL en inderdaad is in NL het aantal zonuren toegenomen.
Als - met nadruk op als - het op wereldschaal groener is geworden dan kunnen inderdaad dezelfde factoren een rol spelen, zelfs zonlicht, want na het inperken - of vrijwel uitbannen - van de SO2-emisies in de "westerse" wereld zou er inderdaad meer zonlicht de aarde bereikt kunnen hebben sinds 1990 ongeveer. In een deel van de wereld verdween de camouflage van het broeikaseffect, door maatregelen tegen "zure regen".
Tussen aanhalingstekens omdat de woorden voor dit begrip niet zo gelukkig gekozen zijn.
Of deze emissievermindering opweegt tegen toename in China en eventueel andere landen, zoals India en Indonesië, weet ik niet.

Verder kan daar waar landijs verdwijnt groen tevoorschijn komen.

Plaats reactie