Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 24-12-2018 18:37

Voor mij spelen vooral ook niet-meteorologische factoren mee die de lente tot het favoriete seizoen maken. Het lengen van de dagen, het uitbotten van de bomen, het frisse groen dat uit de grond spuit, c.q. ontspruit en de terugkeer van allerlei vogels. De warmte, ook zomers, vind ik meestal goed te verdragen. In elk geval in april, als de ochtenden nog relatief koel zijn. Afgelopen zomer ‘overleefde’ ik zelfs de recordhitte dankzij de droge lucht. Al was het niet bepaald aangenaam.
Nogmaals winterse uitspattingen waardeer ik het meest in maart en hooguit als curiosum in april of mei. Langdurige kilte vind ik later in de lente gewoon niet meer plezierig.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Vincent » 24-12-2018 19:16

Ja, begin maart heb ik ook nog helemaal niets tegen een winterse uitsmijter, maar vanaf half maart begin ik gewoon te verlangen naar meer warmte. Ook omdat écht winterweer dan toch al niet meer mogelijk is, iets wat we ook dit jaar en in 2013 gezien hebben. Met "nutteloze kilte" (stratus en +3) heb ik niks, of het nu onder een "stinkhoog" in december of bij een snijdende oostenwind op 25 maart is.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Richard » 24-12-2018 19:32

Ik moet zeggen dat ik het weer afgelopen jaar prima heb beleefd.

Mijn goede voornemen om dagelijks op de fiets naar het werk te gaan (enkele reis 9,3 kilometer) heb ik redelijk waargemaakt.
Bijna 200x dit jaar ondanks gekneusde ribben na een val op 30 januari.

18 januari tijdens een flinke storm.
1 maart bij -8 en een gevoelstemperatuur rond de -20 tegen de wind in het viaduct over de A12 over van Veenendaal naar Ede.
29 mei zeldzaam nat geregend tijdens een wolkbreuk boven Ede.
27 juli de voor mij meer dan draaglijke hitte getrotseerd.

Het is wachten op fietsen door de dikke sneeuw 8-)
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 24-12-2018 22:18

Nou, ik kan wel instemmen met Richard. Alles meegemaakt en doorstaan op de fiets in het weerjaar 2018. De stormen begin januari: in de rug, recht van voren en van de zijkant. Bij een gevoelstemperatuur van -20 langs de Kralingse Plas, herschapen in een poollandschap, prachtig aangelicht door de opkomende zon, begin maart. Er was geen hond te bekennen; anderhalve maand later was het ‘gewoon’ zomers warm en werd er nota bene al gezwommen. Eind mei werd ik, koud op weg naar huis, overvallen door een gruwelijke wolkbreuk. Geen droge draad meer aan mijn lijf, om bij thuiskomst in Capelle aan den IJssel te constateren dat daar nauwelijks een druppel was gevallen. Die bui was gewoon boven een deel van Rotterdam uitgeregend.
Het kwikte reikte deze zomer tot 36 graden in Rotterdam, ongehoord. Op het werk was het niet te harden. We hielden er uit voorzorg eerder mee op, maar ik fietste wel door die bloedhitte naar huis.
Gelukkig geen ijzel en dichte mist meegemaakt. De sneeuwbeleving dateert al van december 2017. Dat beviel niet erg. Ik gleed een keer uit, reed gelukkig erg langzaam. Mijn gevulde fietstas brak bovendien de val. De fietspaden werden ook lang niet overal sneeuwvrij gemaakt. In het Kralingse Bos wordt in en uit principe niet gestrooid. De pekel is slecht voor het gras en de bomen. Een deel van de papperige sneeuw verijsde ‘s nachts en dat leverde spekgladde trajecten op.
Ter afsluiting vraag ik me af of 2018 niet alleen een jaar zonder lente, maar ook een jaar zonder herfst is geworden. We gingen van maart op april in vijf weken tijd van een late winter naar een vroege zomer. Vrijwel zonder overgang. Herfstige toestanden hebben we alleen in januari meegemaakt, hoegenaamd niet in de afgelopen maanden.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 27-12-2018 17:39

Behalve -2 graden op 17 maart in de middag en 26 graden nog medio oktober, heb ik geen bijzondere belevingen aan het vlakke jaar 2018, waarin zon, droogte en zomerse dagen domineerden en het weerbeeld weinig varieerde.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 28-12-2018 10:22

“2018: een jaar in een hogedrukpan”, of “Het Grote Zonnejaar 2.0”. In elk geval heb ik nog nooit zo vaak buiten gezeten en buiten gegeten als in dit bijna afgelopen jaar. Verder heb ik zelden zo weinig muggen gezien, dankzij de aanhoudende droogte, maar ben ik nog nooit zo vaak door wespen gestoken. Met daarbij de kanttekening dat ik meerdere malen dwars door wespennesten ben heengemaaid, waarbij ik tweemaal als straf flink te grazen genomen. In totaal een stuk of dertig steken over zo ongeveer mijn hele lichaam. Het was een ‘goed’ wespenjaar, voor de wespen dan, vermoedelijk ook dankzij de droogte.
Afgezien van de soms vermoeiende hittepieken, waren warmte en droogte, werktechnisch, in ons voordeel. Het maaisel droogde snel en was makkelijk af te voeren. Terreinen waren makkelijk begaanbaar, zelfs de normaal drassige stukken. Wel stond de groei in de hoogzomer een tijdlang stil.
Het nawintertje begin maart maakte het mogelijk om nog over ijs te maaien. Dat vind ik altijd een bijzondere ervaring. Gebeurt helaas maar zelden.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 28-12-2018 17:24

Ik word niet graag terug herinnerd aan 2018. Het was een rampjaar en heb er verder geen goed woordje voor over. Dat kwam natuurlijk geheel door dat afgrijselijke en volslagen idioot en krankzinnige zomerseizoen, dat zeven maanden huishield. Dat beetje winter eind februari en begin maart kon het niet goedmaken.

Als ik ga vergelijken dan scoren maart 2005, 2006 en vooral 2013 een stuk hoger die ook veel meer kou en ook sneeuw brachten. Een herfst die ook dit jaar weer geheel werd overgeslagen. Logisch ook met al die hoogzomer tot ruim half oktober. Maar ook daarna kwam er niks. Zelfs november kwam nog met 20 graden! Van hoogzomer naar een soort van kwakkelwinter met zacht en vrij koud weer. Voor diegenen die twijfelen of het dan in Breda echt zo erg was, hier alvast wat schrikwekkende cijfers van dit belachelijke jaar.

Warme dagen: 138
Zomerse dagen: 79
Tropische dagen: 16

Met 19,1 graden een recordhete zomer.
Hittegolf: van 12 juli t/m 7 aug, ofwel met 27 dagen recordlang! Ook daarvoor al een lange bijna hittegolf.
Extreem droge maanden met van mei t/m nov de helft tot ruim driekwart minder neerslag.
Verder alle maanden extreem zonnig en zeer eentonig weerbeeld.

Het valt nog mee dat december niet met warme dagen is gekomen maar dat het meer naar normaler ging, ook al kwamen er maxima met dubbele cijfers voor. Ik hoop van ganser harte dat 2019 meer in petto heeft en een fijner weerjaar worden mag. Een kwart minder aan warme dagen en de helft minder aan zomerse dagen zou moeten lukken, al is dat zelfs nog boven normaal.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 03-01-2019 22:28

In mijn belevening blijft het vreemd: neerslag bij hoge druk. Ik weet het: er drijven gewoon buitjes van de Noordzee binnen met een noordenwind, maar het is wat onwerkelijk. Vandaag de hele dag door een luchtdruk van 1040 à 41. Etmaalgemiddelde mogelijk iets boven de 1040. Bij dergelijke barometerstanden past gewoon geen regen. Al stelt het niks voor, het is wel meetbaar: enkele tienden van een millimeter. Ik vraag me zelfs af of ik dit wel eens heb meegemaakt. Heel bijzonder, volgens mij.
Dit jaar vier ik mijn veertigjarig jublileum als weeramateur. Meer bepaald: dit voorjaar houd ik 40 jaar een weerjournaal bij, al was dat in eerste instantie niet dagelijks. De winter van ‘78/79 had mij daartoe geïnspireerd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 12-01-2019 10:11

Mede dankzij al dat 'geroeptoeter' in de (sociale) media wordt ik bij voorbaat opgezadeld met een kater, met dode mus in zijn bek. Men duikelt over elkaar heen met sensationele prognoses, ik heb de term "Elfstedentocht " al voorbij zien komen, zwabberende pluimen en tegenstrijdige berichten. Hoe moet ik hier nou chocola van maken!? Aan het eind van het liedje blijft het, als het tegen zit, gewoon wisselvallig met lagere temperaturen. Ik begin bijna naar het voorjaar te verlangen, vanwege al die onrust. Overigens hoop ik over een maand in Innsbruck te zitten, voor een week vakantie, dus kom ik nog wel aan mijn trekken wat winterbeleving aangaat. Nee, ik ga niet skieen, wel wandelen in de stad en de bergen. Mocht onverhoopt de dooi toeslaan dan blijft er nog genoeg sneeuw over op de toppen van de 'Nordkette'. Al verheug ik me wel op een besneeuwd Innsbruck. Ik heb deze stad tot nog toe alleen in de zomer bezocht met hitte in 2017 en regen in 2012.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 19-01-2019 12:02

Genieten, met volle teugen de komende dagen, werkweek hopelijk. Daarna zal het wel weer huilen met de pet op worden. Als de pluim zo extreem zwabbert kan het alleen maar de verkeerde kant opgaan. Uithuilen en opnieuw beginnen in de winter van 2019/20. :grutten:

Plaats reactie