Winter 2019

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Ko » 25-11-2018 12:15

Meer regen in de verwachting? Laten we dan eerst maar proberen of er sowieso eens een keertje regen uit de lucht kan vallen. Van die druppels die ervoor zorgen dat het op het aardoppervlak nat wordt. Regenverwachting na regenverwachting mislukken hier en gaan steeds de mist in, gister nog als voorbeeld. Steeds wordt het kort tevoren bijgesteld en gaat het geheel niet door.

Van mij mag het een zachte regenwinter worden. Dan kan het grondwaterpeil weer aangevuld worden want dat is sinds mei niet meer aan de orde. Een vrieswinter zou nu sowieso minder plezier geven. De sloten waar normaal een paar meter water in staat staan nu nog steeds geheel droog! Er kan dus geen ijs ontstaan want er staat niks in.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Winter 2019

Bericht door Yann » 25-11-2018 17:09

Ko schreef:
25-11-2018 12:15
Van mij mag het een zachte regenwinter worden. Dan kan het grondwaterpeil weer aangevuld worden want dat is sinds mei niet meer aan de orde. Een vrieswinter zou nu sowieso minder plezier geven. De sloten waar normaal een paar meter water in staat staan nu nog steeds geheel droog! Er kan dus geen ijs ontstaan want er staat niks in.
Laat dan het volgende plaatsvinden: eerst een flink natte periode, zodat de sloten en vijvers weer gevuld raken, meteen gevolgd door een stevige koudegolf. Zó zou er toch nog winterpret van kunnen komen.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2019

Bericht door Jaap » 25-11-2018 22:04

De droge trend van dit merkwaardige jaar is nog altijd voortgezet. Er is nog steeds een flink neerslagtekort, al merk je dat nu niet meer zo. Het lijkt mij niet reëel, dat december nu ineens zeer nat zou worden. Dan moet er een depressietrein in gang gezet worden en voor langere tijd de hogedruk verdwenen. Maar je weet het natuurlijk nooit in dit rare "nieuwe" klimaat. Voor de voorspellingswedstrijd heb ik bij december zeer droog gezet bij normale temperaturen. Maar ja, ik scoor dit jaar bijzonder slecht, zoals je kunt zien.... Ik ga voor een iets te koude, droge hogedrukwinter. Natuurlijk zal er wel eens een depressiedoorbraak zijn , maar niet grootschalig, is mijn verwachting. Maar ja.... zie boven.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 26-11-2018 11:58

Looking like a robust Western Hemisphere MJO passage to out over the Indian Ocean during the next 1-2 weeks. This is analogous to "RMM/VPM Phases 8-1"
Even afwachten wat de impact gaat worden.
Voor Ted: een robuste MJO passage in de komende 1-2 weken.
https://twitter.com/MJVentrice/status/1 ... 5289426944

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 26-11-2018 12:47

Wintertime high-latitude blocking is associated with persistent changes in temperature and precipitation over much of the Northern Hemisphere. Studies have shown that the Madden–Julian oscillation (MJO), the primary form of intraseasonal tropical variability, significantly modulates the frequency of high-latitude blocking through large-scale Rossby waves that alter the global circulation. However, the characteristics of MJO teleconnections are altered by El Niño–Southern Oscillation (ENSO), which modifies the global flow on interannual time scales, suggesting that the MJO influence on blocking may depend on the ENSO phase. The characteristics of MJO Rossby waves and blocking during ENSO events are examined using composite analysis and a nonlinear baroclinic model. The ENSO phase-dependent teleconnection patterns are found to significantly impact Pacific and Atlantic high-latitude blocking. During El Niño, a significant persistent increase in Pacific and Atlantic blocking follows the real-time multivariate MJO (RMM) phase 7, characterized by anomalous enhanced tropical convection over the East Indian Ocean and suppressed west Pacific convection. The maximum Atlantic blocking increase is triple the climatological winter mean. Results suggest that the MJO provides the initial dipole anomaly associated with the Atlantic blocking increase, and transient eddy activity aids in its persistence. However, during La Niña significant blocking anomalies are primarily observed during the first half of an MJO event. Significant suppression of Pacific and Atlantic blocking follows RMM phase 3, when east Indian Ocean MJO convection is suppressed and west Pacific convection is enhanced. The physical basis for these results is explained.
https://journals.ametsoc.org/doi/10.117 ... -17-0721.1

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2019

Bericht door Sebastiaan » 26-11-2018 14:41

UK Outlook for Tuesday 11 Dec 2018 to Tuesday 25 Dec 2018:

At the start of this period settled conditions should have developed across the UK, bringing some drier weather and lighter winds but also an increased likelihood of fog and overnight frost. However the second half of December will probably see a gradual return to breezier and much more unsettled conditions, with further spells of rain and strong winds, particularly in the north and northwest where there may be some hill snow. Temperatures should initially be below average, before trending back to normal or milder than average by the end of the period.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2019

Bericht door Karel » 26-11-2018 16:38

Voor de MJO volgers.

Cassou heeft in juni j.l een these het licht laten zien. Hierin is ook zijn gehele artikel in nature (2008) opgenomen.
https://www.cerfacs.fr/globc/publicatio ... l_2018.pdf

'' Un jour, une saison,des décennies, un siècle:Un carnet de voyage sur la région Nord Atlantique-­Europe"
Présentée par
Christophe CASSOU

Tenslotte: de hantering van de MJO door modellen (bijvoorbeeld ECMWF) is steeds beter.
http://www.met.reading.ac.uk/~linda/pub ... _final.pdf

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2019

Bericht door Adrie » 26-11-2018 17:29

Iedere keer komen de discussies over de MJO en de invloed daarvan op gematigde breedten weer terug. Ik vraag me af of wel eens onderzocht is of er een rechtstreeks verband is, al dan niet met een tijdvertraging, tussen de diverse fases van de MJO en het weer in Nederland en omstreken, in verschillende seizoenen. En met een rechtstreeks verband bedoel ik variabelen als temperatuur- en neerslaganomalie, bewolking etc, geen zaken als circulatietype.
Een "Atlantische blokkade" kan een heel scala aan weertypen opleveren omdat de ligging van het hoog en de exacte richting van de stroming boven het Noordzeegebied nogal nauw luistert. In de winter van droog en koud tot zacht en grijs. Alleen in de zomer zou je kunnen zeggen dat de kans op bovennormale temperaturen duidelijk kleiner is dan normaal.

Omdat de MJO zelf een vrij goede voorspelbaarheid kent, zouden de effecten ervan op gematigde breedten ook redelijk voorspelbaar moeten zijn, mits de dynamische mechanismen van energie-overdracht tussen de tropen en gematigde breedten zoals ze verondersteld zijn, werkelijk significant zijn. Momenteel zie ik in de in de 30-daagse EC1122 Eps Uitvoer tussen 9 en 16 december een zwakke, maar duidelijk positieve anomalie voor de hoogte van het 500 hPa vlak en ook de gronddruk in het gebied tussen Groenland en Noorwegen. Maar voor de temperatuur boven geheel West-Europa zie ik geen enkel signaal. Daarna zie ik weer een positieve NAO met een sterkere hogedrukanomalie boven (zuid)west Europa en bij ons een zwak positief temperatuursignaal.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 26-11-2018 19:16

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2019

Bericht door Karel » 26-11-2018 19:51

Adrie schreef:
26-11-2018 17:29
Iedere keer komen de discussies over de MJO en de invloed daarvan op gematigde breedten weer terug. Ik vraag me af of wel eens onderzocht is of er een rechtstreeks verband is, al dan niet met een tijdvertraging, tussen de diverse fases van de MJO en het weer in Nederland en omstreken, in verschillende seizoenen. En met een rechtstreeks verband bedoel ik variabelen als temperatuur- en neerslaganomalie, bewolking etc, geen zaken als circulatietype.
Een "Atlantische blokkade" kan een heel scala aan weertypen opleveren omdat de ligging van het hoog en de exacte richting van de stroming boven het Noordzeegebied nogal nauw luistert. In de winter van droog en koud tot zacht en grijs. Alleen in de zomer zou je kunnen zeggen dat de kans op bovennormale temperaturen duidelijk kleiner is dan normaal.

Omdat de MJO zelf een vrij goede voorspelbaarheid kent, zouden de effecten ervan op gematigde breedten ook redelijk voorspelbaar moeten zijn, mits de dynamische mechanismen van energie-overdracht tussen de tropen en gematigde breedten zoals ze verondersteld zijn, werkelijk significant zijn. Momenteel zie ik in de in de 30-daagse EC1122 Eps Uitvoer tussen 9 en 16 december een zwakke, maar duidelijk positieve anomalie voor de hoogte van het 500 hPa vlak en ook de gronddruk in het gebied tussen Groenland en Noorwegen. Maar voor de temperatuur boven geheel West-Europa zie ik geen enkel signaal. Daarna zie ik weer een positieve NAO met een sterkere hogedrukanomalie boven (zuid)west Europa en bij ons een zwak positief temperatuursignaal.
De temperatuuranamolie vanaf 850hPa boven Nederland en directe omstreken is onderzocht. De geopotential op 850hPa en 500hPa is bij iedere fase van de MJO en afhankelijk van de snelheid van de MJO bepaald. De temperatuur aan de grond en de neerslag is inderdaad een uitdaging voor aanvullend onderzoek. Ook in relatie met de modeluitkomsten. Maar ook hier blijkt nu al dat de modeluitkomsten soms worden overheerst door andere effecten dan de MJO en het signaal niet doorkomt.
https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10 ... -16-0352.1
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 4PvMpaCyOH

Plaats reactie