Weer moet je beleven.......:-))

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Sebastiaan » 23-11-2018 10:32

Dick schreef:
22-11-2018 20:49
De ‘zeurdoos’ kan ik niet meer vinden, dus doe ik hier mijn beklag. Dat Scandihoog heeft ons hoegenaamd niets opgeleverd. Vandaag was het bijna net zo ‘zuur’ als eergisteren, alleen minder winderig. Geen glimpje zon, ondanks de prognoses; nauwelijks temperatuurgang. Zelfs geen nachtvorst (of nauwelijks). In mijn jeugd leverde zo’n straffe ooster of noordooster ‘altijd’ een lekkere vorstperiode op. Dat tenminste in mijn nostalgische, selectieve herinnering. Wat beleving betreft is dit weertype voor mij een complete sof.
Ja, het is teleurstellend. Een Scandihoog met uitbreiding naar IJsland zonder dat het bij ons tot een reeks van vorstdagen komt. Echt jammer.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 23-11-2018 13:02

Als dat het nieuwe klimaat is en blijft dan was de laatste Elfstedentocht in 1997. Februari 2012 lukte net niet, anders was dat de laatste keer geweest.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 23-11-2018 14:52

Sebastiaan schreef:
23-11-2018 10:32
Dick schreef:
22-11-2018 20:49
De ‘zeurdoos’ kan ik niet meer vinden, dus doe ik hier mijn beklag. Dat Scandihoog heeft ons hoegenaamd niets opgeleverd. Vandaag was het bijna net zo ‘zuur’ als eergisteren, alleen minder winderig. Geen glimpje zon, ondanks de prognoses; nauwelijks temperatuurgang. Zelfs geen nachtvorst (of nauwelijks). In mijn jeugd leverde zo’n straffe ooster of noordooster ‘altijd’ een lekkere vorstperiode op. Dat tenminste in mijn nostalgische, selectieve herinnering. Wat beleving betreft is dit weertype voor mij een complete sof.
Ja, het is teleurstellend. Een Scandihoog met uitbreiding naar IJsland zonder dat het bij ons tot een reeks van vorstdagen komt. Echt jammer.
Een gemiste kans, een verkeerde voorgeschiedenis.

Nu zie ik overigens liever meer samenspel tussen hoge- en lagedruk om te komen tot de instroom van serieus koude lucht. Alleen een hoog in de regio IJsland maakt nog geen winter.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 25-11-2018 10:09

Ontstellend saai weer. Geen zon, geen reuring, helemaal niks. Komende week wordt het weer zachter en gaat het regenen. Wat mij betreft slaan we de herfst en winter maar gewoon over en gaan we over op een nieuwe lente en een nieuw geluid. Als zelfs een sterk Scandihoog geen kou oplevert heb ik geen enkele verwachting van de winter. We gaan wel een record evenaren, dat is zeker. Sinds de start van de Elfstedentochten hebbben we nooit langer dan 22 jaar op de volgende editie hoeven wachten (1963-1985). De laatste keer was in 1997, dus een nieuw record zit er in. Helaas. Tekenend voor de teloorgang van de Nederlandse winter. :hardhuilen: :hardhuilen: :hardhuilen:

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Sebastiaan » 25-11-2018 10:39

Ko schreef:
23-11-2018 13:02
Als dat het nieuwe klimaat is en blijft dan was de laatste Elfstedentocht in 1997. Februari 2012 lukte net niet, anders was dat de laatste keer geweest.
In 2012 hadden we pech met sneeuw. M.i. had men toen veel eerder de witte sloper van het ijs moeten halen. Maar ja, wie ben ik :oops:

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 25-11-2018 10:45

Inderdaad, Dick.

Afname van gemiddeld aantal vorstdagen, ijsdagen, sneeuwdagen en sneeuwdekdagen. Als we het zo bekijken geen best signaal voor liefhebbers van winters weer.

Na februari 1991 had ik voor het eerst in januari 2009 een week lang een sneeuwdek. :roll:

Sinds 1997 weliswaar geen Elfstedentocht, maar toch nog winterse verrassingen gekregen. Minder frequent dan in de tijden van weleer, maar toch.

De winter van 2010 blijft een bijzonder exemplaar. Nog nooit in ruim een halve eeuw zoveel sneeuwsituaties gehad die lukten, dat wil zeggen die zorgden voor vorming en/of aangroei van een sneeuwdek.

Ook komen mijn dikste pakken met sneeuw juist uit deze eeuw.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 25-11-2018 12:23

Ja John, en dat veel sneeuwsituaties lukten was zowel in winter 2010 als december 2010. Mooi jaar met veel winter.

Gelukkig is het deze dagen eindelijk eens wat somberder geworden na al die zonnige weken en maanden. Ben vanochtend nog even naar een kerstmarkt geweest, veel mooie dingen en spullen gezien. En om alvast weer in de kerststemming te komen. Echter heb ik nog geen 100% kerstgevoel omdat de zomer te lang duurde, vijf weken terug was het nog 26 graden! En met al die zonnige weken krijg ik ook geen kerstgevoel. Als het zoals nu een beetje somber blijft dan komt dat nog wel goed. Dat het flink gaat regenen is echter veel belangrijker, nog steeds een ernstig tekort aan regen ... bijna december!! :roll:
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Dick » 23-12-2018 22:19

Tja, dit jaar zijn de ‘donkere dagen voor Kerst’ zo ongeveer midden november al begonnen. Het is bij tijd en wijle ook wisselvallig. Een volkomen tegendraads beeld in dit extreem zonnige en gortdroge jaar. Ik ervaar deze periode altijd met gemengde gevoelens. Het is best knus, met de verlichte kerstboom en de kaarsjes aan. Alleen vind ik het onplezierig om in het donker van en naar huis te gaan. Zo gezellig als het binnen is, zo ongezellig is het op de fiets. Gevaarlijker ook in het verkeer, al heb ik licht voor en achter en altijd een veiligheidsjas met reflectie aan. Onlangs had ik een lekke band en dat was voor mij direct een mooie aanleiding om mijn reservefiets uit de schuur te halen. Na reparatie is fiets no. 1 in de schuur opgeborgen tot in maart. Hoef ik niet meer met dynamo door het donker te fietsen, dat is me deze winterperiode zwaarder gevallen dan vorig jaar. Mijn reservefiets heeft batterijlampen en dat trapt heel wat lichter.
Ik ben blij dat de dagen weer gaan lengen, daar merk je hoegenaamd nog niks van, maar het is een psychologische grens. Ik heb geen last van een echte winterdip, maar merk wel degelijk dat ik in de lente meer energie krijg. Het scheelt ook als het ‘s winters zonnig is en als het dan ook nog vriest dat het kraakt kan het echt niet meer stuk.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door Ko » 23-12-2018 23:34

Haha hier net andersom. Heerlijk dat we nu in de donkerste periode van het jaar zitten maar jammer dat de dagen straks weer merkbaar lengen.

Heb nu de volle energie, straks kabbelt dat weer af en al helemaal als het al weer vroeg in het voorjaar 25+ wordt.

Maar goed zover is het gelukkig nog niet. Hopelijk voorlopig nog een natte periode en dan mag er nog een februari a la 1956 komen zodat de Elfstedentocht weer eens gereden kan worden. Na 22 jaar wordt dat echt hoog tijd! In maart en april nog lekker nawinter en in mei mag het dan 15 graden worden.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weer moet je beleven.......:-))

Bericht door John » 24-12-2018 18:03

Mijn energie in de lente is snel verdwenen als de thermometer medio april al diverse dagen ruim de 25 graden aanwijst.

Dat tintelend frisse van de lente, in diep polaire of soms maritiem arctische lucht kon mij zo bekoren. Gecombineerd met koesterende warmte van de krachtiger wordende zon op een beschutte plek. Het ene moment die zon goed voelen, het andere moment alles grauwwit en winters koud tijdens een overtrekkende sneeuw- of korrelbui.

Heel anders dan de zomers hete zon, die ik steeds vaker in april al kan voelen en in oktober nog.

Ik lijk gebouwd voor polaire en arctische lucht. In de zomer is 20 of 25 graden prima gecombineerd met lage dauwpunten.

Vochtige warmte, het is mijn gruwel. Eigenlijk vind ik het al bij dauwpunten hoger dan 15 graden met zonneschijn onaangenaam om mij lichamelijk stevig in te spannen. Dus geen gespit in moestuin, geen terras aanleggen, geen joggen.
Laatst gewijzigd door John op 24-12-2018 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie