Polar low?

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Polar low?

Bericht door Oud-forumlid » 27-01-2015 14:38

Ik weet dat mijn kennis vooral beperkt is in waarnemingen en in meten. Maar nu ik zo de weerberichten hoor voor donderdag en vrijdag heb ik toch een vraagje.
Wanneer is het een polar low?En is er ook een kans op een polar low komende donderdag/vrijdag.Moet de wind dan in een noordhoek zitten? De bovenlucht word ijzig koud dat is op zich al een goede trigger. Ik las bij Jan Vissers weer ook dat de buien mogelijk gaan clusteren. Jan verwacht ook plaatselijk meer dan 5 cm.Graag jullie meningen/verwachtingen/ reacties.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 30-01-2015 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: Polar low?

Bericht door Hans » 27-01-2015 19:07

Tot zover ik weet zijn er enkele definities voor, al moet ik bekennen die zelf niet zomaar uit het hoofd te weten. Natuurlijk staat of valt ie met wind aan de grond. Die moet wel enige sterkte bereiken, zo rond Beaufort 7 of hoger. Maar er zijn ook enkele eisen aan de aard van de kern en er moet sprake zijn van gesloten isobaren: het moet dus echt een circulair lagedrukgebiedje zijn en niet een of andere uit de hand gelopen trog of comma.
Verder is er een eis aan de verticale temperatuurgradiënt: de convectie moet wel gebaseerd zijn op onttrekking van energie vlak aan de grond (water!) en op een behoorlijk koude bovenlucht op 500 hPa. Veel hoger dan FL250 komt de convectie toch niet met dit soort dingen, dus wat er op tien kilometer gebeurt is weinig interessant (behalve als er een hele lage straalstroom zit die 'm uit elkaar kan trekken).
Laatst gewijzigd door Hans op 30-01-2015 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
We hebben weer de mogelijkheid tot onderschriften. Kijk in je gebruikerspaneel (link rechtsboven) en kies bij Profiel voor wijzig onderschrift.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Polar low?

Bericht door John » 27-01-2015 19:44

Polar low.

Ik zie ze graag. Van boven (satelliet) mooi om te zien. De fraaie ordening van stapel/ buien wolken die rondom een kleine kern draaien.
Laatst gewijzigd door John op 30-01-2015 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Polar low?

Bericht door Hans » 27-01-2015 21:13

Inderdaad mooi om te zien m.b.v. een serie satelietfoto's. Enkele jaren terug ontstond er 1 voor het zuidelijk deel van de Noorse kust, schampte Groningen en trok netjes met de stroming mee het noorden van Duitsland in, overlast veroorzakend tot in Berlijn. Voor mijn gevoel maken Ierland en Schotland nog de meeste kans, op vrijdag tussen of na enkele troggen op een polar low. Mogelijk ontwikkelt 1 van de troggen zich tot een polar low, maar dat is (nog) niet op de prognoses met kaartjes van EC te zien. Kenmerkend bij deze systemen is volgens mij, net als bij een comma, het ontbreken van fronten zoals bij een normale depressie.
Laatst gewijzigd door Hans op 30-01-2015 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Polar low?

Bericht door Oud-forumlid » 28-01-2015 09:18

Dan voor de eerste reacties!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 30-01-2015 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Dank...

Bericht door Oud-forumlid » 28-01-2015 09:19

voor de eerste reacties!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 30-01-2015 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie