Nieuw item

Voor al je vragen over weer en klimaat waarop je het antwoord maar niet kan vinden.
Wie weet kan iemand je helpen
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Nieuw item

Bericht door Gerard » 20-04-2013 20:29

Test

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Nieuw item

Bericht door Gert » 21-04-2013 08:15

Het lukt dus wel. Ik kreeg het gisteren niet rond. Ik had een vraag over een opmerking in de guidance. Het ging over de relatie tussen de windrichting en een warmte stroom van 200W. Ik meen dat d.m.v. de methode Tijm men vervolgens kon afleiden dat de wind moest krimpen langs de kust. Mij vraag was, wie meer achtergrond informatie heeft over deze methode
Laatst gewijzigd door Gert op 21-04-2013 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelf-Jan
Berichten: 222
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Nieuw item

Bericht door Roelf-Jan » 21-04-2013 18:44

Antwoord afkomstig van Weerwoord:

Ik denk dat de meteorologen bedoelen dat ze gekeken hebben naar de mogelijkheid van zeewind. Oorspronkelijk werd hiervoor het verschil tussen de temperatuur boven land (aan de grond) en de temperatuur boven zee (of de zeewatertemperatuur) gebruikt. In mijn promotieonderzoek heb ik gekeken of dat de juiste schaling is voor de kans op zeewind en de kracht van de zeewind (hebben natuurlijk met elkaar te maken).

Wat ik toen gevonden heb ik dat het niet het temperatuurverschil is dat bepalend is voor de sterkte van en kans op zeewind, maar het verschil in opwarming boven land en boven zee. Boven zee is de opwarming (afkoeling) vaak klein, misschien niet in graden C maar wel in Watt per vierkante meter. Boven land is de opwarming groot, dus die is eigenlijk bepalend voor de sterkte van de zeewind en kan bijvoorbeeld bepaald worden uit de metingen van Cabauw.

Het probleem van de eerste methode is dat het niet gaat om het temperatuurverschil aan het oppervlak, maar het luchtdrukverschil. Die laatste wordt bepaald door het over de verticaal geintegreerde temperatuurverschil tussen de lucht boven land en boven zee uit te rekenen. En dat kan ook weer gedaan worden door naar het over de tijd geintegreerde verschil in voelbare warmteflux te kijken. De kracht van de zeewindcomponent loodrecht op de kust kan je uitrekenen door van deze flux (of de maximale als de flux een mooi sinusvormig verloop heeft gedurende de dag) de wortel te nemen en het getal dat daaruit komt te delen door ongeveer 3.

Bron: Sander Tijm

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Nieuw item

Bericht door Gert » 21-04-2013 19:04

Bedankt. Roelf Jan.Sander heeft blijkbaar de genoemde Methode bedacht.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

achtergrondinformatie zeewind

Bericht door Karel » 24-04-2013 13:35

In het hier bijgevoegde artikel van Tijm et al is meer getalsmatig ingegaan op de gestelde vraag.
Als kustbewoner heb ik hier veel aan gehad om de achtergronden van de zeewind te doorgronden.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDkQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.staff.science.uu.nl%2F~delde102%2FInlandPenetrationSeabreeze.pdf&ei=J8J3UcueF6aO0AXszIFg&usg=AFQjCNHodPJOX4PZSM50gVsmZRhgL0cR2w&bvm=bv.45580626,d.d2k&cad=rja

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Nieuw item

Bericht door Gert » 24-04-2013 20:31

Bedankt Karel. Ik ga het bestuderen op een rustig moment.

Plaats reactie