Tikkende klimaatbom

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door John » 24-12-2017 13:12

Gerben schreef:Ik vrees dat het onvoltooide verleden tijd is😂😂 Ik zou me in dit topic niet zo druk maken over een d of een t


Men beledigd de natuurkunde en daar mag je op een weer en klimaatforum best wat over schrijven.


Bovenstaande zin geeft geen onvoltooid verleden tijd aan.
Het is geen schande om toe te geven dat je een fout hebt gemaakt. :)

Je hebt er intussen twee fouten gemaakt door je poging je eerste fout goed te praten. :lol:

Behalve niet druk maken over een d of t, maak jij je ook niet druk over de aanduiding van de tijd. :lol:

Gerben is niet bij de tijd. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door John op 24-12-2017 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 24-12-2017 14:02

Ik geef mijn fouten gerust toe. Dat onvoltooide was natuurlijk een grapje.
Maar goed een d of een t is waarschijnlijk belangrijker dan waar het hier in dit topic overgaat. Dat zegt dan ook weer voldoende
Laatst gewijzigd door Gerben op 24-12-2017 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door John » 24-12-2017 15:05

Gerben schreef:Ik geef mijn fouten gerust toe. Dat onvoltooide was natuurlijk een grapje.
Maar goed een d of een t is waarschijnlijk belangrijker dan waar het hier in dit topic overgaat. Dat zegt dan ook weer voldoende


Men beledigd de natuurkunde en daar mag je op een weer en klimaatforum best wat over schrijven.

Ik heb nog geen toegeving gelezen. ;)

Gerben, jij schreef (op 23 december om 21.55 uur) aan Gerard, nadat hij jou verbeterd had:

Gerard,
Men beledigd? Dan beledig je de taal. Wie is perfect?

Niet overal is een hulpwerkwoord voor nodig Gerard. Beledigd met een d is gewoon goed.
Natuurlijk is niemand perfect maar niet iedereen heeft dat door...


En in plaats van je fout erkennen, graaf jij je dieper in. Zo wordt het groter en belangrijker, dat had natuurlijk niet gehoeven. Dat had je zelf in de hand.

Is dat relevant?


Voor mij is dat relevant. Als het al lastig is om een taalfout toe te geven (al beweer je van niet), dan vraag ik me af hoe hoe dat zit met andere discussies op dit forum.

Ik lees je bijdragen graag. Ze wakkeren discussies aan, dat geeft leven in de brouwerij en mits de discussies betrouwbaar verlopen, kan ik er nog wat van leren ook.
Als ik twijfels heb over je betrouwbaarheid, als ik denk dat je moeite hebt met het toegeven van onjuiste argumentatie in discussies, dan neig ik tot afhaken.

Zoals ik ook verwacht dat mensen bij mij afhaken wanneer ze mij aantoonbaar op onjuistheden aanspreken en ik er vervolgens niets mee doe.

Misschien een beetje zware kost, zo vlak voor de feestdagen, maar vooruit in je opmerking hierboven proef ik een vraag naar relevantie en ik neem je graag serieus.
Laatst gewijzigd door John op 24-12-2017 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 24-12-2017 15:55

Ondertussen een tikkende taalbom geworden😂😂. Fout is fout en daar heb ik helemaal geen moeite mee om dat toe te geven. Schrijf overigens wel grotere fouten hier op het forum. Vergeet zelfs ooit woorden. Zinsopbouw is ook niet altijd correct.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 24-12-2017 18:32

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 20:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Hans » 24-12-2017 21:09

De taalbom is een gevolg van een communicatieprobleem. De belangrijkste elementen van communicatie zijn syntax en semantiek. Zonder syntax wordt
semantiek lastig. ABN is voornamelijk gebaseerd op Hollands dialect, dat niet door iedereen in het zuiden en oosten wordt gesproken. In het oosten is dat vooral Nedersaksisch. Daarnaast speelt onderwijs hier een rol, veranderingen in syntax worden er niet meer in gestampt. Ook mobieltjestaal is soms om te huilen.
Maar los hiervan zijn er weerburo's die allerlei mededelingen de wereld in slingeren, zonder dat daarop fatsoenlijk kan worden gereageerd. Dit is dus niet een vorm van communicatie, maar een of ander bericht, waar je verder niks mee kunt. Vaak wordt een betuttelend vingertje opgestoken, zonder te vermelden wat de oorzaken en gevolgen waren van eerdere opwarmingen en/of afkoelingen.
Laatst gewijzigd door Hans op 24-12-2017 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door John » 24-12-2017 22:54

Dank Hans.

Beiden onderwerpen, taal en klimaattbom , zijn verenigd in een bericht en is het topic niet verpest. ;)

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 26-12-2017 11:33

Weerburo?Afbeelding Beiden onderwerpen? Typefoutje.
O sorry, tweede kerstdag, geen polemiek omtrent de spelling (met of zonder hoofdletter, kerstdag, net welk boekje je aanhoudt, oude, nieuwe en nieuwste spelling).;)

Het ging inderdaad over de onzin of de zin van het artikel.
Als er ergens beledigingen aan het adres van Gerben staan. dan halen we die ook gewoon weg, Het kan over het hoofd gezien zijn. Is overigens geen reden om zelf ook de fout in te gaan. Zoals eerder betoogd: houdt het bij feiten en argumenten.
Laatst gewijzigd door Gerard op 26-12-2017 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 26-12-2017 11:45

Gerben schreef:
"Als op plekken die genoemd worden het water kouder wordt dan zou dat juist een extra aanjager voor de golfstroom kunnen betekenen. In de gebieden die genoemd worden zou het water dan juist kouder en zwaarder worden. In de genoemde gebieden is het zeewater vaak zo'n 7 8 9 graden. Mocht dat enkele graden afkoelen dan wordt dat water juist zwaarder.
Water van 7 8 9 graden wordt zwaarder als het kouder wordt tot zo ongeveer 4 graden. Wordt het water dan weer kouder dan die ongeveer 4 graden dan wordt het weer minder zwaar.
"

Precies: als het daar kouder wordt, zoals normaal gebeurde, bij het bevriezen van het zoute water in de winter, dan heb je een deel van de normale haliene circulatie. Nu het én slecht bevriest én zoeter is, zal er minder zwaar water ontstaan omdat er minder zout gescheiden kan worden. Een schakel van de haliene circulatie wordt zo verstoord en de circulatie verzwakt.
Laatst gewijzigd door Gerard op 26-12-2017 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 26-12-2017 15:07

Gerard schreef:Gerben schreef:
"Als op plekken die genoemd worden het water kouder wordt dan zou dat juist een extra aanjager voor de golfstroom kunnen betekenen. In de gebieden die genoemd worden zou het water dan juist kouder en zwaarder worden. In de genoemde gebieden is het zeewater vaak zo'n 7 8 9 graden. Mocht dat enkele graden afkoelen dan wordt dat water juist zwaarder.
Water van 7 8 9 graden wordt zwaarder als het kouder wordt tot zo ongeveer 4 graden. Wordt het water dan weer kouder dan die ongeveer 4 graden dan wordt het weer minder zwaar.
"

Precies: als het daar kouder wordt, zoals normaal gebeurde, bij het bevriezen van het zoute water in de winter, dan heb je een deel van de normale haliene circulatie. Nu het én slecht bevriest én zoeter is, zal er minder zwaar water ontstaan omdat er minder zout gescheiden kan worden. Een schakel van de haliene circulatie wordt zo verstoord en de circulatie verzwakt.


Over welk gebied heb jij het? Geef dat eens aan?

Als er in genoemde gebieden minder water afzinkt dan komt er elders minder water naar boven! Wat heeft dat voor een invloed? Daar lees ik nergens wat over. Vaten communiceren anders.
Daarom is het ook een pipokoeieverhaal met een enorme natuurkundige Dikke Deur voor het koppie😀😀
Ik geef mezelf een 11 voor de woordspeling 😀
Laatst gewijzigd door Gerben op 26-12-2017 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie