Tikkende klimaatbom

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 23-12-2017 20:23

Het gaat niet alleen om een hellingsvlak van het water door uitzetten van het water in het noordpoolgebied en toestroom van smeltwater. Waar het vooral om gaat is de verstoring van de thermohaliene circulatie, die houdt mede de warmegolfstroom op gang. Als het zoute water minder uitvriest - waarbij het resterende water relatief zouter, kouder en dus zwaarder wordt, daalt dat water en het geeft zo ruimte voor nieuw uit te vriezen zeewater - dan wordt een belangrijk deel van de circulatie verzwakt. Daar bovenop kan nog de extra toevloed van zoetwater van het landijs van Groenland komen: dat bouwt op in de zomer en zal én toestroom van zuidelijk water verminderen én het uitvrieseffect verminderen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermohaliene_circulatie
Laatst gewijzigd door Gerard op 23-12-2017 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 23-12-2017 20:37

Gerard schreef:Het gaat niet alleen om een hellingsvlak van het water door uitzetten van het water in het noordpoolgebied en toestroom van smeltwater. Waar het vooral om gaat is de verstoring van de thermohaliene circulatie, die houdt mede de warmegolfstroom op gang. Als het zoute water minder uitvriest - waarbij het resterende water relatief zouter, kouder en dus zwaarder wordt, daalt dat water en het geeft zo ruimte voor nieuw uit te vriezen zeewater - dan wordt een belangrijk deel van de circulatie verzwakt. Daar bovenop kan nog de extra toevloed van zoetwater van het landijs van Groenland komen: dat bouwt op in de zomer en zal én toestroom van zuidelijk water verminderen én het uitvrieseffect verminderen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermohaliene_circulatie


Waar staat dat kouder water zwaarder wordt?
Ik noemde alleen wat resulterende krachten....Wat jij schrijft ben ik wel van op de hoogte.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerard » 23-12-2017 20:59

Dat het water kouder wordt dat schrijf ik en dus daar staat het: het water begint met 25 tot 30 graden op de paardenbreedtes en eindigt bij de pool in kouder en dus zwaarder water, daar vindt bij het bevriezen nog een schifting plaats waarbij het al koudere zwaardere water (t.o.v. daar waar het vandaan komt) ook nog eens extra zwaar wordt door toenemend zoutgehalte.
Ik had het misschien te compact opgeschreven waardoor het verkeerd geïnterpreteerd zou kunnen worden.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 23-12-2017 21:17

Gerard schreef:Dat het water kouder wordt dat schrijf ik en dus daar staat het: het water begint met 25 tot 30 graden op de paardenbreedtes en eindigt bij de pool in kouder en dus zwaarder water, daar vindt bij het bevriezen nog een schifting plaats waarbij het al koudere zwaardere water (t.o.v. daar waar het vandaan komt) ook nog eens extra zwaar wordt door toenemend zoutgehalte.Ik had het misschien te compact opgeschreven waardoor het verkeerd geïnterpreteerd zou kunnen worden.
Nu beschrijf je hoe hoe de Golfstroom zo'n beetje werkt. Dat heeft verder niets meer met het artikeltje te van doen.Als op plekken die genoemd worden het water kouder wordt dan zou dat juist een extra aanjager voor de golfstroom kunnen betekenen. In de gebieden die genoemd worden zou het water dan juist kouder en zwaarder worden. In de genoemde gebieden is het zeewater vaak zo'n 7 8 9 graden. Mocht dat enkele graden afkoelen dan wordt dat water juist zwaarder.Water van 7 8 9 graden wordt zwaarder als het kouder wordt tot zo ongeveer 4 graden. Wordt het water dan weer kouder dan die ongeveer 4 graden dan wordt het weer minder zwaar.

Moderator: niet werkende linkjes weggehaald omdat er monstrueuze plaatjes verschenen.
Laatst gewijzigd door Gerben op 23-12-2017 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 23-12-2017 21:53

Gerard schreef:Beledigingen worden hier gewoon uit het bericht gehaald, dat zul je begrijpen.


Dan moet je consequent modereren. De Kaasstadmeneer schreef over me: trol, stompzinnig en ik meen ook nog iets met een naziverleden en dat staat nog allemaal doodleuk op dit forum! Als ik schrijf dat iemand niet inhoudelijk genoeg is (wat gewoon een constatering is wordt het wegggehaald) Opmerkelijk!! Want je kent dan niet de 1e wet van het burgerlijk wetboek.
Laatst gewijzigd door Gerben op 24-12-2017 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 23-12-2017 21:55

Gerard,
Men beledigd? Dan beledig je de taal. Wie is perfect?

Niet overal is een hulpwerkwoord voor nodig Gerard. Beledigd met een d is gewoon goed.
Natuurlijk is niemand perfect maar niet iedereen heeft dat door...
Laatst gewijzigd door Gerben op 23-12-2017 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door John » 24-12-2017 11:35

Gerben schreef:Gerard,
Men beledigd? Dan beledig je de taal. Wie is perfect?

Niet overal is een hulpwerkwoord voor nodig Gerard. Beledigd met een d is gewoon goed.
Natuurlijk is niemand perfect maar niet iedereen heeft dat door...


Gerben, jij schreef op 22 december om 22.58 uur:

Men beledigd de natuurkunde en daar mag je op een weer en klimaatforum best wat over schrijven


Hier hoort beledigt te staan.

Ik begrijp je opmerking over hulpwerkwoord in dit verband niet .
Laatst gewijzigd door John op 24-12-2017 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 24-12-2017 11:46

John schreef:
Gerben schreef:Gerard,
Men beledigd? Dan beledig je de taal. Wie is perfect?

Niet overal is een hulpwerkwoord voor nodig Gerard. Beledigd met een d is gewoon goed.
Natuurlijk is niemand perfect maar niet iedereen heeft dat door...


Gerben, jij schreef op 22 december om 22.58 uur:

Men beledigd de natuurkunde en daar mag je op een weer en klimaatforum best wat over schrijven


Hier hoort beledigt te staan.

Ik begrijp je opmerking over hulpwerkwoord in dit verband niet .


Het is toch voltooide tijd. Er hoeft niet altijd heeft had is etc bij te staan.
Maar ik wil het wel met een t schrijven want het beledigen van de natuurkunde zal vast in de toekomst nog eens gebeuren

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door John » 24-12-2017 12:08

Gerben schreef:
John schreef:
Gerben schreef:Gerard,
Men beledigd? Dan beledig je de taal. Wie is perfect?

Niet overal is een hulpwerkwoord voor nodig Gerard. Beledigd met een d is gewoon goed.
Natuurlijk is niemand perfect maar niet iedereen heeft dat door...


Gerben, jij schreef op 22 december om 22.58 uur:

Men beledigd de natuurkunde en daar mag je op een weer en klimaatforum best wat over schrijven


Hier hoort beledigt te staan.

Ik begrijp je opmerking over hulpwerkwoord in dit verband niet .


Het is toch voltooide tijd. Er hoeft niet altijd heeft had is etc bij te staan.
Maar ik wil het wel met een t schrijven want het beledigen van de natuurkunde zal vast in de toekomst nog eens gebeuren



Hoe kan ik dat weten, dat het voltooide tijd is? En is dat voltooid tegenwoordige tijd of voltooid verleden tijd?

Ik lees je zin als onvoltooid tegenwoordige tijd. Ik heb namelijk geen taalkundige informatie waaruit iets anders blijkt.

Maar jij hebt kennelijk een voltooide versie in je hoofd. Dan vraagt je zinsconstructie om de hulp van 'heeft' of 'had'.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Tikkende klimaatbom

Bericht door Gerben » 24-12-2017 12:18

Ik vrees dat het onvoltooide verleden tijd is😂😂 Ik zou me in dit topic niet zo druk maken over een d of een t

Plaats reactie