" opwarming is onzin "

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 11-01-2016 15:03

Ook de manier waarop sinds november de hitterrecords in Zuid-Afrika herhaaldelijk worden bijgesteld laat makkelijk zien hoe een Nederlandse zomer pardoes zes veertigers landelijk kan opleveren.

Absolute record Johannesburg werd al in de lente, november dus, op 36.5° C gesteld, daarna enkele keren verder omhoog gezet en de voorlopige stand is 38.9° C sinds vorige week donderdag.

Voor hoogten tussen 1000 en 1600 meter boven zeeniveau heeft Zuid-Afrika deze zomer een paar keer het wereldrecord verbeterd.

Dan stelt het nieuwe nationale record van Botswana niets voor, ook al werd dit op 6 januari gesteld en de dag daarop (want zo gaat dat tegenwoordig) nogmaals.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerard » 12-01-2016 12:46

Remko schreef:""Ook op die dag?" - Ook op die dag, wat zeg ik, JUIST op die dag.
Er zijn heel wat records vernietigd die dag, ook elders ter wereld. Ik koos voor het voorbeeld Vermont omdat a) het één van de drukste luchtruimen ter wereld is en b) het record uiteraard in een brede warme sector van een Grote-Merendep optrad en dus zat de lucht vol contrails."


En dus zat......

Laat de satellietfoto's maar zien voor die dag dan.

Overigens ging het mij om absolute records, die in de zomer optreden en dan inderdaad aan een westkust van een continent zoals Nederland en met dezelfde hoeveelheid vliegverkeer. Mijn stelling was dat een absoluut temperatuurrecord in de zomer niet makkelijk verbroken kan worden door contrails in ons gebied. Daarentegen zouden verbeteringen van minima veel eerder op moeten treden om dezelfde reden. Een kwestie van nalopen van records in Nederland om te zien of dat een correcte veronderstelling is of niet.
Het heeft uiteraard niets met ontkenning van het versterkte broeikaseffect te maken. Dat weet je wel maar omdat je nergens op tegengesproken wilt worden begin je daar maar weer mee te zwaaien.Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerard op 12-01-2016 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2016 14:10

"Laat de satellietfoto's maar zien voor die dag dan." - nee, dat moet jij doen. Jij komt met een stelling, ik niet.
Ik hoef ook niet te kijken. Superdruk luchtruim + warme sector = contrails.

"Daarentegen zouden verbeteringen van minima veel eerder op moeten treden om dezelfde reden." - snap ik niet. Contrails drukken nachtelijke temperatuurdaling altijd. Ze drukken alles bij elkaar de dagelijkse gang - een klein beetje (véél te weinig om geen veertigers in NL te mogen verwachten, binnenkort). Dus waren er op 4 maart 2005 in dit land geen contrails.

"Een kwestie van nalopen van records in Nederland om te zien of dat een correcte veronderstelling is of niet." - dat is geen triviale statistiek (met records). Dit gegeven wordt helemaal gecompliceerd doordat gerealiseerde statistiek geen voorspellende waarde meer heeft. Het is tot en met november vorig jaar dus volkomen onmogelijk geweest de december die warmer dan een normale april werd te kunnen voorspellen. Het was in het voorjaar van 2010 onmogelijk om daaropvolgende zomer (en recordverbrekingen met abs. temps) in Rusland, Oekraïne te voorspellen. Het was twee maanden geleden niet mogelijk om de records van zuidelijk Afrika te voorspellen. De bestaande statistieken verboden al die records. Snap je wat ik bedoel?
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 12-01-2016 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2016 14:14

" Dat weet je wel maar omdat je nergens op tegengesproken wilt worden begin je daar maar weer mee te zwaaien."
Twee dingen.
1. AGW is realiteit, en pas NU zwaai ik daar even mee; voor de rest GEBRUIK ik die realiteit gewoon. Nadrukkelijk bij het analyseren van bestaande statistieken en het bepalen van hun (erg relatief geworden) waarde.
2. Niet speculeren over mijn persoontje en als je wat moeite hebt met discussiëren over een zakelijk onderwerp doe dan alsjeblieft even iets aan je zelfvertrouwen. Je mag best bang zijn om mij tegen te spreken maar laat het nou gewoon maar niet merken :)

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2016 15:02

Waarom moet ik nou weer zo lief zijn.
Kort na middernacht 24 dec 2015.
Ik geef ook even de link zodat het plaatje in groot formaat bekeken kan worden: http://www.mupload.nl/img/ckzz8udggst.png.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 12-01-2016 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerben » 13-01-2016 09:21

Remko schreef:
Voor hoogten tussen 1000 en 1600 meter boven zeeniveau heeft Zuid-Afrika deze zomer een paar keer het wereldrecord verbeterd.


Daar denken ze in Turkije, Afghanistan, Pakistan, Saoedi Arabie, Eritrea, Djibouti en nog een handvol andere landen anders over....

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 13-01-2016 09:55

Wist niet dat je moslim was, Gerben.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerben » 13-01-2016 09:58

Remko schreef:Wist niet dat je moslim was, Gerben.


Hahaha, veelzeggende reactie. Weg zijn je wereldrecords. Je moet eens meer gaan reizen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Gerben » 13-01-2016 10:01

Heb eigenlijk een vraag. Aan jou, de hoofdijsmeester, kan ik die vraag wel stellen.
De volume- en oppervlaktekaarten van het ijs gelden die ook voor de Hudson Baai en De Oostzee?
Maw worden die daarin meegerekend?
Laatst gewijzigd door Gerben op 14-01-2016 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: " opwarming is onzin "

Bericht door Oud-forumlid » 13-01-2016 10:45

Die wereldrecords staan, hoor. Tip: Djibouti ligt niet geheel en al tussen 1000 en 1600m boven zeeniveau.

"De volume- en oppervlaktekaarten van het ijs gelden die ook voor de Hudson Baai en De Oostzee?
Maw worden die daarin meegerekend?"

Ja, in beide gevallen.
Zelfs in het geval de Noordzee ijsbedekking zou krijgen, wordt dit meegenomen in zowel die oppervlak als volumebepalingen (het komt erop neer dat waar de satelliet ijs 'ziet', ijs wordt geteld).
PIOMAS, een model in feite, werkt begrensd tot ongeveer 43° noorderbreedte: http://psc.apl.uw.edu/research/projects/projections-of-an-ice-diminished-arctic-ocean/model/.

Plaats reactie