Geo-engineering

Discussie over klimaat en verandering daarvan, broeikaseffect, zeespiegelstijging, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 240

Geo-engineering

Bericht door Oud-forumlid » 12-08-2015 15:38

In Californië wil men de extreme droogte bestrijden door 96 miljoen zwarte plastic ballen op een waterreservoir te laten drijven. Er zal wel over nagedacht zijn hoop ik, maar mij lijkt het toch een waanzinnige 'oplossing'.Afbeelding

http://www.hln.be/hln/nl/2654/Extreme-Aarde/article/detail/2420102/2015/08/12/Zee-van-96-miljoen-plastic-ballen-moet-Los-Angeles-van-de-droogte-redden.dhtml

Wat is jullie idee hierover?
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 12-08-2015 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Geo-engineering

Bericht door Oud-forumlid » 12-08-2015 20:55

Jos, dit is geen bestrijding van de droogte aldaar, maar een maatregel om verdamping uit het waterreservoir te beperken. Het geeft de wanhoop aldaar aan.

De (extreme) droogte duurt al 4 jaar. Zie dit plaatje:

Afbeelding

En in 2015 is er nog maar weinig verbetering. Er is wat regen gevallen, maar lang niet genoeg om de droogte te beëindigen. Kijk maar:

Afbeelding

Mazzel & broge, Evert

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Geo-engineering

Bericht door Oud-forumlid » 13-08-2015 18:53

Evert schreef:Jos, dit is geen bestrijding van de droogte aldaar, maar een maatregel om verdamping uit het waterreservoir te beperken. Het geeft de wanhoop aldaar aan.

Mazzel & broge, Evert


Ok, heb mij wat verkeerd uitgedrukt. Men wil inderdaad verdamping van het reservoir tegengaan, maar ik heb zo mijn bedenkingen over die zwarte plastiek ballen. Ik zou verwachten dat door die ballen het water extra zal opwarmen of zie ik dat verkeerd?

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Geo-engineering

Bericht door Oud-forumlid » 13-08-2015 21:23

Jos,

Ik vermoed dat ze, behalve het verdampen, ook eventuele algengroei willen belemmeren. Bij witte palstic ballen moet je daar (ook aan de onderzijde van de ballen zelf) rekening mee houden.

Verder, plastic geleidt heel slecht, dus zal het met de warmteoverdracht van die zwarte ballen naar het water wel loslopen.

Mazzel, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 17-08-2015 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie