Hurricane season Eastern Pacific 2015

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Hurricane season Eastern Pacific 2015

Bericht door Karel » 28-11-2015 09:06

Inmiddels is Sandra ten gevolge van zeer sterke windschering sterk in activiteit afgenomen. De hogere wolentoppen zijn naar Mexico geblazen, maar de circulatie van Sandra aan de grond ligt nog ten zuiden van Cabo San Lucas. Een diffuse landfall is dit geworden.

Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Hurricane season Eastern Pacific 2015

Bericht door Karel » 29-11-2015 09:04

Sandra is inmiddels van de kaarten verdwenen. Sandra was de 30e major hurricane/typhoon van 2015. Bron:ttps://twitter.com/philklotzbach]
Een respectabel record dit jaar. Inmiddels wordt voorzichtig op het Zuidelijk Halfrond het seizoen ingezet met Tropical Storm Tuni. Geen bedreiging voor land en verdere ontwikkeling als gevolg van de flinke windschering richting extratropen.

Afbeelding

Oud-forumlid
Berichten: 1819

EPac Hurricanes: 2016.

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2016 12:42

Een seizoen is er niet meer.
We hebben nu gewoon hurricane Pali en de tijd dat je die dingen nooit voor de maand mei zag is dus ook al voorbij.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Hurricane season Eastern Pacific 2015

Bericht door Oud-forumlid » 12-01-2016 22:53

Pali heeft nu (12 januari) cat. II status gehaald. (85 knopen, 977 mbar)

Volgens de annalen was er (in ieder geval) één eerder geval in januari ten oosten van de datumgrens: Ekeka, die in eind januari 1992 cat. I status bereikte (en een paar dagen later in begin februari cat. II).

Misschien moeten we tropische januaristormen bij het vorige jaar tellen - een soort van verlengd seizoen. Ik heb in m'n grafiekjes over tropische stormen indertijd de storm "Zeta" bij 2005 geteld, en niet bij 2006.

Ook zijn er mensen (bij de site "wunderground") die speculeren dat de storm misschien de evenaar oversteekt en op het zuidelijk halfrond verder gaat. Dat laatste lijkt mij stug, want de intertropische convergentie zone ligt in de Pacific, ook in onze winter, bij mijn weten ten noorden van de evenaar. En dat maakt het volgens mij vrijwel onmogelijk om als tropisch systeem de evenaar over te steken zonder uit te doven.

Maar wellicht kunnen mensen (van het KNMI?) met meer kennis op dit terrein hier meer over zeggen.

Mazzel & broge, Evert

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hurricane season Eastern Pacific 2015

Bericht door Oud-forumlid » 13-01-2016 17:23

Ik denk dat Hurricane Pali gisterenavond (Nederlandse tijd) even categorie 3 getoucheerd heeft.

Over de evenaar heen gaan zou inderdaad kunnen stuiten op het bezwaar van Evert, maar ik zie een nog directere reden om zoiets niet te kunnen verwachten: het naar nul gaan van het Corioliseffect, en dan de andere kant op op het zuidelijk halfrond. De hele circulatie zal dus moeten omkeren en dat juist waar bijna geen Corioliseffect is en dat lijkt me in alle gevallen fataal voor zo'n ding.

Op zich zit Pali al bijzonder dichtbij de evenaar m.a.w. het is al een zeldzaamheid om een tropische cycloon binnen pakweg 5 graden NB te vinden.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Hurricane season Eastern Pacific 2015

Bericht door Karel » 26-08-2016 12:26

Tenslotte een samenvattend artikel van Jennifer Collins over de oorzaken van het bijzondere record-breaking hurricane seizoen 2015 in de Eastern Pacific: https://www.researchgate.net/publication/306272705_The_Record-breaking_2015_Hurricane_Season_in_the_eastern_North_Pacific_An_Analysis_of_Environmental_Conditions_Record-breaking_NE_Pac_2015_TC_Season

Plaats reactie