Aftrap inferno Alaska.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Aftrap inferno Alaska.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 17:30

T850 naar de 20+, T850 = 15 deg C schuift het zeeijs benoorden Pt Barrow op (en daar gaat het mij vooral om). Binnen Alaska gaan de temps voor de absolute records, hoewel ik nog niet zag dat hét record voor de staat in beeld komt.

De pluim van Barrow, die me tot gebruik van het woord 'inferno' aanzet:
Afbeelding

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Aftrap inferno Alaska.

Bericht door Karel » 18-06-2013 09:27

Inderdaad interessant te volgen hoe snel het arctisch ijs vanaf de Bering Straat naar de pool en de Beaufort Sea gaat verdwijnen. Voorlopig geeft de lange termijn ECMWF wat lagere temperaturen op 850hPA in Barrow. Nog wel wat boven normaal. De kern van de warmte komt in het zuidwesten van de VS terecht.
Er komt nog geen dipool (warm hoog boven de Beaufort Sea laag Noord-Siberie)met zuiden winden vanaf warm Siberie (30 graden C). (situatie 2007-2012) Als dat gebeurt dan veel smelt richting pool. De huidige circulatie in dat gebied lijkt veel op tweede decade juni 2002.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Karel op 18-06-2013 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Aftrap inferno Alaska.

Bericht door Oud-forumlid » 19-06-2013 09:49

Alaska lokaal 35.6° C gescoord, records vallen bij bosjes. Het absolute voor de staat nog niet.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Aftrap inferno Alaska.

Bericht door Oud-forumlid » 21-06-2013 15:50

Het is allemaal niet meer bij te houden... Inferno's in Alaska/Canada, China... En een onbetekenend geval in Oostenrijk. Het was de hoogste tijd om het landelijke junirecord daar eens op te schroeven, want dat dateerde alweer helemaal van vorig jaar.

"Ronduit imponerend was het gemak waarmee in Oostenrijk hitterecords voor de maand juni de laatste dagen terzijde zijn geschoven. Op het meetpunt Kremsmünster, dat over een datareeks vanaf 1824 beschikt, ging het junirecord van 33,5 uit 2002 naar 34,1º op 18 juni 2013. Gisteren sneuvelde ook het landelijk junihitterecord. In Waidhofen/Ybbs werd 38,6º geregistreerd. De inkt van het vorige hitterecord is nog maar net droog want dat record dateert van eind juni 2012 toen Bad Deutsch-Altenburg en Wien-Innenstadt 37,7º in de boeken noteerden."

Dank aan Jan Visser.

De kwestie-Alaska is voorlopig weer opvallend door z'n lange duur. Kort na het weekeinde wordt het absolute record van die staat aangevallen, dat is alles. Uw vakantiebestemming als u van lange lichte dagen houdt bij 'n lekkere 35 graden (in plaats van Dubai, dus). Blijf een beetje weg uit het zuidwesten want daar hebben ze weer eens van die Overstromingen van de Eeuw (hoewel het een vrolijk gezicht kan zijn, al die mensen die een trivialiteitje leren ;) ).

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Aftrap inferno Alaska.

Bericht door Richard » 21-06-2013 21:12

Laatst gewijzigd door Richard op 21-06-2013 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Aftrap inferno Alaska.

Bericht door Oud-forumlid » 21-06-2013 22:19

Geen probleem, met een paar honderd miljoen dollar, hooguit enkele miljarden, is het zo opgelost. Heeft tot hiertoe altijd gewerkt.......

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Aftrap inferno Alaska.

Bericht door Oud-forumlid » 24-06-2013 09:50

Richard schreef:
Goed nieuws lijkt mij toch ?

Zeker. Dat zeg ik al een tijdje. Nog maar vorig jaar mocht ik dat helemaal niet zeggen. Maar de les wordt slechts door confrontatie geleerd en het gaat inderdaad prima.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

'whiplash' Oostenrijk ?

Bericht door Dick » 24-06-2013 22:10

Vandaag was het maar 10 tot 15 graden in Oostenrijk, ruim 20 graden lager dan vier dagen terug. Ik heb die terugval net gemist, de hitte wel meegemaakt (en doorstaan).
Vorig jaar was het begin juni uitgesproken kil in Oostenrijk, ook meegemaakt en net de tropische hitte toen misgelopen. Toch een herhaling van opvallende schommelingen in korte tijd!

Plaats reactie