Hoogwater Midden-Europa.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 07-06-2013 22:21

Ik denk dat de gevolgen van de 'tsunami', die momenteel door midden Europa trekt, veel erger zullen zijn dan op het eerste zicht lijkt. Binnen enkele weken wordt alles duidelijk.
Wel een stimulans voor de economie natuurlijk want alles moet hersteld, vervangen en opgeruimd worden.

De schade in New York ,door Sandy, bedraagt 19 miljard dollar!

De 'rampeneconomie' lijkt wereldwijd aan een opmars bezig.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 07-06-2013 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door John » 08-06-2013 10:57

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:In Duitsland (Potsdam) is het natuurlijk ook al uitgezocht. Frequentie verdubbeld. Vanzelfsprekend is dit hoogwater AGW. Voor wie daar nog steeds anders over denkt heb ik het bekende gezegde over de zwaluwen en meer niet.


Ter aanvulling mag ik hier nog vermelden dat er landschappelijk wel het een en ander is veranderd in de laatste 500 jaar, onder andere ten behoeve van infrastructuur, toerisme, landbouw om de belangrijkste te noemen. Natuurlijk opvangcapaciteit van regen- en smeltwater is afgenomen. Daardoor versnelde landschappelijke afvoer van hemelwater.
Laatst gewijzigd door John op 08-06-2013 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Gerard » 15-06-2013 12:40

Natuurlijk heeft John gelijk met de stelling dat de landschappelijke veranderingen meespelen in de overstromingen van de rivieren. Remko heeft het echter over extreme neerslaggebeurtenissen, hoe vaak er extreem veel neerslag binnen een bepaald tijdsbestek te meten valt.

Gesteld is: verdubbeld. Referentie kan iets nauwkeuriger.
Laatst gewijzigd door Gerard op 15-06-2013 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Karel » 16-06-2013 13:37

Door het IPCC is gesteld dat een warmer klimaat ten gevolge van het extra broeikaseffect (nu 3 W per vierkante meter oplopend naar 6 a 9 W per vierkante meter in 2100) het overstromingsrisico langs de grote rivieren op de wereld zou versterken.

In Nature Climate Change is een nieuwe studie gepubliceerd waarin dat voor 29 riviersystemen is onderzocht met 11 CMIP5 modellen. Conclusie is dat het overstromingsrisico in 2100 in het bijzonder in de tropen wordt vergroot door het extra broeikaseffect. Voor de Rijn en de Donau is de invloed van het broeikaseffect te verwaarlozen. Landschappelijke veranderingen en veranderingen in het profiel van de rivieren zelf zijn bij deze twee rivieren de bepalende factor.
http://www.nature.com/nclimate/journal/vaop/ncurrent/full/nclimate1911.html

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 16-06-2013 16:35

Ik kwam dat 'dubbel' tegen ergens in een Duitse krant uit de mond van Rahmstorf. Artikel van PIK kan ik ff niet weer vinden. Wel vond ik een harde kritiek op het Nature-artikel dat Karel aangeeft:
http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.scilogs.de%2Fwblogs%2Fblog%2Fklimalounge%2Fmechanismen%2F2013-06-06%2Fextremwetter-durch-planetare-wellen
(beroerd in het Engels vertaald, maar bruikbaar).

Wat ik dacht maar niet vermeldde is dat ik de kans op wat vroeger 1 op 100 jaar in Midden-Europa re overstromingen (door neerslag, niet door rivieren en landschap die op elf jaar tijd radicaal veranderen!!) niet dubbel stel, maar reeds één op tien à twintig jaar.

Ik weet mezelf in de blijde verwachting dat ik met deze inschatting gewoon gelijk krijg. Eerder eerder dan later en eerder erger dan minder erg.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 16-06-2013 23:30

Duitsland heeft nu de tweede "overstroming van de eeuw" binnen de 11 jaar te verwerken gekregen. Waar hebben we dat nog gezien......
Wat is de kans dat je een "Jahrhundertflut" en dan binnen de 11 jaar een vijfhonderd jarige record hoog waterstand meemaakt? Ik denk dat Remko gelijk gaat krijgen.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 17-06-2013 09:59

In Australië, delen van de VS met name midden en bovenloop Mississippi.
Precies, Jos.
Maar sommigen zien het waarschijnlijk nóg niet als het komende tien jaar weer één, of twee, keer raak is.
Want één zwaluw maakt geen zomer, dus een miljoen zwaluwen zeker niet.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Karel » 18-06-2013 21:02

"Statistische uitzonderingen" kunnen inderdaad in verband worden gebracht met klimaatverandering. Zelf wil ik daar toch niet op wachten en geef ik de voorkeur aan het voorzorgprincipe als het om het extra broeikaseffect gaat.Geeft ook op den duur economisch voordeel. Opwarming, zeespiegelstijging en hydraulische invloed zijn al rond ons.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 19-06-2013 09:51

Deel van het Europese hoogwater zien we vandaag in de lucht... Een heel klein deel kon weleens als zeer zware hagel naar beneden komen. Zelden zulke goede condities daarvoor als vandaag.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Vincent » 19-06-2013 19:56

Remko schreef:Deel van het Europese hoogwater zien we vandaag in de lucht... Een heel klein deel kon weleens als zeer zware hagel naar beneden komen. Zelden zulke goede condities daarvoor als vandaag.


Het had inderdaad prima gekund vandaag (stenen >5 cm), maar twee uitgebluste Franse MCS-kadavers (een derde is onderweg) staken daar een stokje voor. Morgen nieuwe kansen, zij het niet zo groot als de kansen die gisteravond nog voor vandaag berekend werden.
Laatst gewijzigd door Vincent op 19-06-2013 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie