Hoogwater Midden-Europa.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 03-06-2013 12:26

http://www.pnp.de/region_und_lokal/stadt_und_landkreis_passau/passau_stadt/821818_Historische-Hochwassermarke-von-1501-ueberschritten.html

Zo, die kan er ook weer bij.
Te hopen is dat Praag overstroomt, zodat de bevolking afleert om klimaatrevisionisten als Vaclav Claus te kiezen.

(je kan de pee in hebben over deze formulering. Dan antwoord ik gewoon 'okee, blijkbaar wens je dit soort overstromingen met alle schade en tragedies vandien' en als ik een kwade bui heb stel ik erbij: 'blijkbaar wens je ze in Bangladesh'. De les wordt uitsluitend door confrontatie geleerd immers).

Deel van Oslo ging er gisteren trouwens ook even onder.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-06-2013 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 03-06-2013 15:38

Och,

Sommige politici (waaronder die in Tsjechië ...) doen op z'n zachtst gezegd wel eens merkwaardige uitspraken. Als ik mij niet vergis heeft hij bijvoorbeeld ook gezegd dat "meeroken" niet slecht is, en dat er daarnaast meer gerookt moet worden, want dan gaan de mensen eerder dood en worden de pensioenlasten daardoor lager ...

Wat betreft die neerslag-extremen ... daar zijn redelijke aanwijzingen voor. Toch moet je voorzichtig zijn.

Zie: https://www.vwkweb.nl/index.php?page=378

Ik citeer:
Als voorbeeld noemt hij (Jan Buisman) de watersnoodramp van 1342. "Dat was de grootste overstroming in Midden-Europa in de afgelopen duizend jaar. Het was een ongelofelijke ramp!! Een lagedrukgebied trok over Engeland, stagneerde boven Duitsland en regende helemaal uit. Honderden watermolens spoelden weg en er volgde een energiecrisis. Maar in de geschiedenisboeken vind je daarvan geen letter terug."

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 07-06-2013 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 03-06-2013 15:59

Die Claus is zowat de vastelandsmonckton terzake.

Die neerslagextremen schieten inderdaad nu al de significantie in...
Hoe wist Buisman van die ramp?
Hoe weten wij dat de overstromingen van 1501 niet nog groter waren dan de kennelijke van 1342?

In de paragraaf 'Watersnoodhistorie' worden ze genoemd: http://www.knmi.nl/cms/content/9908/overstromingen_in_midden-europa_zomer_2002 .
Overigens relativeert precies hetzelfde argument natuurlijk de zomer van 2003 voor Frankrijk en Zwitserland...

Ik noem de overstroming van dit moment geen hyperextreem, juist vanwege de historie. Maar het is natuurlijk wel gewoon AGW. Dit is namelijk ook alweer een streek (vgl Oost-Australië en delen van de VS) waar ze deze eeuw al twee 'Overstromingsrampen van de Eeuw' hebben en dat is natuurlijk wel een beetje het punt.

In NL moest het komende winter maar eens met onze rivieren gebeuren. En dan bedoel ik, het zal te raden zijn, niet zo'n miezerig beetje als januari 1995. Of zal ik Nederland, dat met een omvattend duurzaamheidsplan is gekomen (en zéér goed te werk is gegaan na dat seintje in 1995, moet erbij gezegd) even het voordeel van de twijfel gunnen?

Toch lekker bezig dit jaar. Het spel helemaal op de kar en het orkaanseizoen moet nog komen ook. De VS heeft een paar landfalls van cat 4 of hoger nodig om even van de jongste flauwekul van Watts cs af te komen. Uit polls blijkt wel dat ze een beetje leren in dat land, daar niet van.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 03-06-2013 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 03-06-2013 19:18

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:Hoe wist Buisman van die ramp?


Ik neem aan met grondig bronnenonderzoek. Overigens: Jan Buisman heb ik in deze zeer hoog zitten. Zo heeft hij met diverse mystificaties korte metten gemaakt. Leuk voorbeeld: Op de lagere school leerde ik nog dat de Sint Elisabethsvloed van 1421 de ergste stormvloedsramp ooit in Nederland was. Wel, niet dus. Dat was de Allerheiligenvloed van 1570, waarbij naar schatting ±20000 mensen zijn omgekomen. De omvang van de toenmalige bevolking in ogenschouw nemend komt dat neer op een stormvloedramp van Bangladesh-achtige proporties. En hij heeft heel wat meer van de weerhistorie opgehelderd.

Maar goed, dat terzijde.

Mazzel & broge, Evert

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 03-06-2013 20:07

Ik ben altijd kritisch. Ook al heb ik ook Jan Buisman torenhoog zitten :)
Ben opgegroeid met de eerste druk, met supplement 1985 dat wel, van 'Bar en Boos' en dit oude ding ligt in het winterhalf jaar altijd op bureau of tafel rond te slingeren (nu weer hoog in de kast bij de andere meteo - hoog, omdat de kast zo langzamerhand vooral vol gruwelen - polemologie - zit).

Trouwens, ik deel die ervaring mbt de St Elizabethsvloed wel :)
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 03-06-2013 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 04-06-2013 23:29

Groot nieuws in alle media: 'Het water heeft zijn hoogste peil bereikt in 500 jaar.'
Terwijl er nauwelijks gesproken wordt over het CO² niveau dat zijn hoogste waarde heeft bereikt in 14 tot 20 miljoen jaar!!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 07-06-2013 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 06-06-2013 22:06

Ik heb de titel maar even veranderd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Frequentie extreme neerslag

Bericht door Gerard » 07-06-2013 10:28

Vul hier je reactie in...
Jos schreef:Groot nieuws in alle media: 'Het water heeft zijn hoogste peil bereikt in 500 jaar.' Terwijl er nauwelijks gesproken wordt over het CO² niveau dat zijn hoogste waarde heeft bereikt in 14 tot 20 miljoen jaar!!


Terwijl dat wel eens goed met elkaar te maken kan hebben. Het is frappant hoeveel extreme overstromingen de afgelopen jaren hebben plaats gevonden hebben in de Alpenlanden / rondom de Alpen. Misschien valt het mij meer op omdat ik het weernieuws veel directer volg dan vroeger en dat ik daarom geen juiste herinnering heb en dat het vroeger net zo vaak gebeurde.

Iets voor klimatologen (in de Alpenlanden) om uit te zoeken.

In Denemarken hebben ze het wel al uitgezocht, frequentie van extreme neerslaggebeurtenissen.
Laatst gewijzigd door Gerard op 07-06-2013 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Hoogwater Midden-Europa.

Bericht door Oud-forumlid » 07-06-2013 10:55

In Duitsland (Potsdam) is het natuurlijk ook al uitgezocht. Frequentie verdubbeld. Vanzelfsprekend is dit hoogwater AGW. Voor wie daar nog steeds anders over denkt heb ik het bekende gezegde over de zwaluwen en meer niet.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Rampenfilm: "The Flood part two"

Bericht door Dick » 07-06-2013 21:18

Honderden millimeters neerslag in een paar dagen tijd over een groot oppervlak in Nederland. Berg je dan maar, want daar is geen waterberging tegen bestand. Ik vraag me af wat dan rampzaliger zal zijn: de sterk gezwollen grote rivieren of al die polders die als badkuipen vol lopen. Geen gemaal of riool kan al dat hemelwater verwerken, er valt niet tegen op te pompen en van een natuurlijke afvoer is uiteraard geen sprake. En op die paar plekken in den lande die wel wat reliëf kennen: kolkende beken en aardverschuivingen. Gelukkig lijken dergelijke regenhoeveelheden in ons land onmogelijk. We krijgen alleen de ellende van stroomopwaarts in lichte vorm te verstouwen en verder vooral vrezen voor stormvloeden.

Plaats reactie