Het is inderdaad, m.i., op dit moment niet mogelijk om het voorkomen van windhozen / tornado's aan AGW te koppelen. Er is o.a. sprake van de volgende 2 elkaar tegenwerkende factoren:
1. De poolstreken warmen i.h.a. sneller op dan de rest van de aarde. Dat leidt tot een zwakkere polaire straalstroom waarvan de kracht samenhangt met het temperatuur contrast tussen polaire en subtropische lucht.
2. Er komt i.h.a. meer vocht in de lucht, hetgeen de hoeveelheid convectief beschikbare energie verhoogt.
1. is "niet gunstig" voor windhozen / tornado's. 2. is dat wel. Ofwel: "Place your bets."
Een ander mooi voorbeeld is het vergelijken van 2011 met 2012 in de VS.
In 2011 viel er in de winter veel sneeuw (denk aan de "snowmageddon" verhalen). Deze bleef lang liggen en droeg bij aan een koud voorjaar in de VS langs de Canadese grens. Tegelijk was het langs de kust van de Golf van Mexico iets warmer dan normaal. T.g.v. deze temperatuur contrasten was de westelijke bovenstroom krachtig ontwikkeld. De hel brak dan ook enkele malen zeer duchtig los. April: 758 tornado's, 363 doden ; Mei: 326 tornado's, 178 doden.
Het verhaal ging dat dit t.g.v. de vele sneeuw, samenhangend met AGW (bij zeer koud weer valt er minder), mogelijk was geworden.
In 2012 ging het anders. In maart was er sprake van zomerweer in de VS dat met het sneeuwdek snel korte metten maakte. De westelijke bovenstroom was nu, t.g.v. het veel minder grote temperatuur contrast, veel minder sterk ontwikkeld. Dit was goed terug te zien in de tornado activiteit. April: 206 tornado's, 6 doden ; Mei: 121 tornado's, géén doden!
Nu zou je kunnen zeggen: Het zomerweer in maart was een gevolg van AGW.
Wederom: "Place your bets."
Men kan ook roepen: De variabiliteit neemt toe. Ik zeg dan: Voorzichtig, daar is op basis van enkele van dit soort incidenten niet zo maar een uitspraak te doen.
Tot slot: Ik hoor bepaald niet tot de Labohm's van deze wereld (zie m'n
webstek). Wel wil ik waarschuwen voor claims m.b.t. AGW die niet zijn waar te maken of soms zelfs ronduit twijfelachtig zijn.
Mazzel & broge, Evert