Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Alles wat betrekking heeft op het buitenlands weer. Tropische stormen, orkanen, etc.
Oud-forumlid
Berichten: 1819

Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Bericht door Oud-forumlid » 15-05-2013 20:29

http://www.wunderground.com/blog/JeffMasters/comment.html?entrynum=2407

In onderzoek op 'hyperextremiteit', maar keur ik waarschijnlijk af: onmeetbaar want er zijn niet zoveel statistieken voor dit soort dingen.

Daar wordt dus half mei een meirecord gevestigd dat ook nog brons in juni gehaald zou hebben.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Bericht door Adwin » 16-05-2013 12:38

Was ook wel eens nodig na die extreem koude aprilmaand daar.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Bericht door Oud-forumlid » 16-05-2013 14:03

O ja, nodig. Na onze koude maart is het natuurlijk nodig dat het volgende week zes dagen op rij 35-39 graden is :D

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

NAO en meanderende straalstroom..

Bericht door Dick » 16-05-2013 22:43

De verbanden die Jeff Masters legt in zijn blog kom ik toch vaker tegen. Het is de discussie of AGW voor een grotere bestendigheid zorgt. Ik weet niet of je dat bedoelt Remko. Te weinig statistiek en daardoor onmeetbaar. Tja, NAO, El Niño en jetstreampatronen zijn aan de hand van oude meetgegevens gereconstrueerd tot in de 19e eeuw. Als het gaat om de eventuele invloed daarop van AGW moeten we het waarschijnlijk hebben van de laatste 25 jaar. Dat levert nog te weinig vergelijkingsmateriaal op. Hoe dan ook is dat verspringen van het ene in het andere extreem wel opvallend.
Laatst gewijzigd door Dick op 17-05-2013 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Bericht door Oud-forumlid » 17-05-2013 09:59

De duur van stromingspatronen (neem bijvoorbeeld de classificatie van Baur) is fors toegenomen: ze worden bestendiger. Meetbaar. Is anderhalve eeuw dagelijkse statistiek voor (inderdaad). Is inderdaad iets van de meest recente één, twee decennia dat wel.
Het is een grondslag voor de 'hyperextremen'.
Kijk ook eens naar buiten ;)

Toenemende meridionaliteit en die resonanties - 'whiplash weather' zat begin jaren tachtig al in de klimaatmodellen. 'Te weinig vergelijkingsmateriaal' omdat het om slechts de afgelopen vrij korte tijd gaat: ik ga misschien nog net akkoord, maar de vraag is inmiddels al wel weer deze: hoeveel zwaluwen moet je zien om zomer te roepen?

Als je AGW er niet debet aan wil houden, zul je een ander onderliggend proces moeten aanwijzen.
En dat lukt je niet.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 17-05-2013 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Bericht door Oud-forumlid » 18-05-2013 21:35

Toch vraag ik mij één ding af. Geldt dit niet meer voor het zomerhalfjaar? Dan is het verschil in ijsbedekking van de Noordelijke IJszee het grootst t.o.v. vroeger jaren. In het winterhalfjaar zou ik minder verschil verwachten. Het maakt voor de temperatuur (in de winter) boven een ijsdek niet zoveel meer uit of het 1 dan wel 2 meter dik is. Die 1 of 2 meter maakt natuurlijk wèl veel uit voor de minimale ijsbedekking aan het eind van de zomer ...

Ook bij het KNMI neigt men bij de kou van de afgelopen 2 1/2 maand naar "toeval, een gril in het weer".

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 18-05-2013 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Bericht door Gert » 19-05-2013 08:44

Evert schreef.

Toch vraag ik mij één ding af. Geldt dit niet meer voor het zomerhalfjaar? Dan is het verschil in ijsbedekking van de Noordelijke IJszee het grootst t.o.v. vroeger jaren. In het winterhalfjaar zou ik minder verschil verwachten. Het maakt voor de temperatuur (in de winter) boven een ijsdek niet zoveel meer uit of het 1 dan wel 2 meter dik is. Die 1 of 2 meter maakt natuurlijk wèl veel uit voor de minimale ijsbedekking aan het eind van de zomer ...

Ook bij het KNMI neigt men bij de kou van de afgelopen 2 1/2 maand naar "toeval, een gril in het weer".

UKMO denkt hier anders over. Zie discussie op een andere plek op dit forum
https://www.vwkweb.nl/index.php?page=Forum&articleid=138&reference=ref198052
Laatst gewijzigd door Gert op 19-05-2013 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Bericht door Gerard » 19-05-2013 11:29

Vul hier je reactie in...
Gert schreef:Evert schreef.

Toch vraag ik mij één ding af. Geldt dit niet meer voor het zomerhalfjaar? Dan is het verschil in ijsbedekking van de Noordelijke IJszee het grootst t.o.v. vroeger jaren. In het winterhalfjaar zou ik minder verschil verwachten. Het maakt voor de temperatuur (in de winter) boven een ijsdek niet zoveel meer uit of het 1 dan wel 2 meter dik is. Die 1 of 2 meter maakt natuurlijk wèl veel uit voor de minimale ijsbedekking aan het eind van de zomer ...

Ook bij het KNMI neigt men bij de kou van de afgelopen 2 1/2 maand naar "toeval, een gril in het weer".

UKMO denkt hier anders over. Zie discussie op een andere plek op dit forum
https://www.vwkweb.nl/index.php?page=Forum&articleid=138&reference=ref198052


Gert ik kan niet zien dat je gequote hebt, laat liever het gequote als gequoot staan svp.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Bericht door Adwin » 20-05-2013 12:46

Vul hier je reactie in...
Remko schreef:O ja, nodig. Na onze koude maart is het natuurlijk nodig dat het volgende week zes dagen op rij 35-39 graden is :D


Die kans lijkt me vrij klein.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Uitzonderlijke temperatuurstijging en meirecords in de Midwest.

Bericht door Oud-forumlid » 21-05-2013 10:26

"Die kans lijkt me vrij klein." - Vermoeiend. De kans op het tweetal april 2007 en 2011 was ongeveer nul, toch gebeurt het. Had ik al eens benadrukt dat de bestaande statistieken geen waarde meer hebben? Dat betekent dat je kansrekening invalide is.

Enfin, topic van deze draad is vannacht alvast een beetje gedissipeerd met een kolossale EF4 te Oklahoma. Laten wij de Wet van Trenberth memoreren: "All weather events are affected by climate change because the environment in which they occur is warmer and moister than it used to be." en stil zijn.

Plaats reactie