Wat zijn de maandrecords in 2050?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Marcel
Berichten: 673
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Marcel » 08-06-2018 13:22

Andere vraag, minstens zou leuk om over te speculeren... : wat zullen de kouderecords zijn voor de komende ruim 30 jaar tot 2050?

Zullen er nog januari 's of februari 's met rond -3 voorkomen, zoals in 1985, 1986? Of blijft het bij -1 zoals de laatste Elfsteden-januari of bij 0 graden?
Een maart a la 2013 (2,5), of kan een maart nog zoals in de 19e eeuw wel eens voorkwam, onder de 0 graden (1845: -2,3..) nog?. (als ik even aan maart 2013 denk, met z'n 0,3 graden over de derde decade..)?
Juli en augustusmaanden van rond 15 graden.. in de komende 30 jaar nog eens mogelijk (jul 2000: 15,5)? Een december a la 2010 met rond -1?

Kom maar weer op met de lijstjes!
Laatst gewijzigd door Marcel op 08-06-2018 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Gerben » 08-06-2018 14:00

December zou nog voor een record kunnen zorgen. Januari en februari wordt lastig

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Ko » 08-06-2018 16:54

Alle maanden van het winter halfjaar (nov-mrt) kunnen nog voor een kouderecord zorgen. Als het maar meezit. Daarmee bedoel ik honkvaste hogedrukgebieden op de goede plaats. Als die (net als in alle legendarische winters) vele wekenlang voor anker gaan heb je zo een zeer strenge winter en een Hellmann boven de 200. Het zit alleen nooit meer mee in de winter. Die vastgeroeste drukverdeling komt tegenwoordig altijd in de verkeerde tijd van het jaar, ofwel het zomer halfjaar.
Laatst gewijzigd door Ko op 08-06-2018 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 2611
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door John » 08-06-2018 17:50

Ko schreef:Alle maanden van het winter halfjaar (nov-mrt) kunnen nog voor een kouderecord zorgen. Als het maar meezit. Daarmee bedoel ik honkvaste hogedrukgebieden op de goede plaats. Als die (net als in alle legendarische winters) vele wekenlang voor anker gaan heb je zo een zeer strenge winter en een Hellmann boven de 200. Het zit alleen nooit meer mee in de winter. Die vastgeroeste drukverdeling komt tegenwoordig altijd in de verkeerde tijd van het jaar, ofwel het zomer halfjaar.


Alleen jammer dat de regio's waar de kou vandaan moet komen nog sneller opwarmen dan onze omgeving.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Ko » 08-06-2018 17:55

John schreef:Alleen jammer dat de regio's waar de kou vandaan moet komen nog sneller opwarmen dan onze omgeving.


In Rusland is het toch elke winter -30?
In Zweden Scandinavie en Noorwegen is het toch elke winter -30?

Als de wind uit de juiste hoek waait kan dat toch hier komen?
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Gerben » 08-06-2018 17:55

John schreef:
Ko schreef:Alle maanden van het winter halfjaar (nov-mrt) kunnen nog voor een kouderecord zorgen. Als het maar meezit. Daarmee bedoel ik honkvaste hogedrukgebieden op de goede plaats. Als die (net als in alle legendarische winters) vele wekenlang voor anker gaan heb je zo een zeer strenge winter en een Hellmann boven de 200. Het zit alleen nooit meer mee in de winter. Die vastgeroeste drukverdeling komt tegenwoordig altijd in de verkeerde tijd van het jaar, ofwel het zomer halfjaar.


Alleen jammer dat de regio's waar de kou vandaan moet komen nog sneller opwarmen dan onze omgeving.


Natuurlijk warmen die sneller op bij een vastgeroeste drukverdeling zoals Ko schrijft.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Henk » 09-06-2018 10:44

Vooral de eerste 4 maanden van het jaar kunnen nog kouderecords opleveren. Bij een vastgeroeste drukverdeling in voor ons "gunstige" zin kan dat makkelijk. Als het overdag min 2 tot min 4 graden is en de minima rond min 7 liggen voor lange tijd , dan heb je in de wintermaanden al snel een maandgemiddelde van min 5 . Dat zal geen all time kouderecord zijn, maar wel een seizoenskouderecord. Gesteld dat december op min 1 komt en januari /februari ieder op min 5 , dan heb je een wintertemperatuur van min 3,7, een nieuw all time kouderecord. Voor december zie ik dat niet zo zitten dat we daar kouderecords gaan meemaken vanwege het warmere zeewater in de zomer en herfst. Maar, als het stromingspatroon langdurig koud is en er valt veel sneeuw in december, dan kunnen januari en februari flink afkoelen. Het zeer koude zeewater voor de deur kan dan ook voor een zeer koude maart en april zorgen.
Als records zou ik kunnen stellen: januari en februari: min 5; maart: min 1; april: plus 5. Die laatste is geen record, maar wel super koud.
Geen van die maanden geven een all time kouderecord, maar zijn wel opvallend in een toch verder opwarmend klimaat. Het geeft m.i. de grotere temperatuurtegenstellingen aan waar we m.i. mee te maken kunnen gaan krijgen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Gerben » 09-06-2018 11:15

Henk schreef: Voor december zie ik dat niet zo zitten dat we daar kouderecords gaan meemaken vanwege het warmere zeewater in de zomer en herfst. Maar, als het stromingspatroon langdurig koud is en er valt veel sneeuw in december, dan kunnen januari en februari flink afkoelen.


Record van december staat maar op -2 graden. Pak sneeuw en een Europees hoog zijn al voldoende voor een record.

Marcel
Berichten: 673
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Marcel » 10-06-2018 14:52

Gerben schreef:
Henk schreef: Voor december zie ik dat niet zo zitten dat we daar kouderecords gaan meemaken vanwege het warmere zeewater in de zomer en herfst. Maar, als het stromingspatroon langdurig koud is en er valt veel sneeuw in december, dan kunnen januari en februari flink afkoelen.


Record van december staat maar op -2 graden. Pak sneeuw en een Europees hoog zijn al voldoende voor een record.


December 1890 zou tot -4,8 zijn gekomen; zelfs als de waarden van vóór 1901 minder nauwkeurig waren dan nog zal dec 1890 véél kouder dan -2 zijn geweest. December heeft in de 20e eeuw gewoon niet echt op kou gescoord, net als maart. (februari dan weer wél).

Hoe dan ook, ik bedoelde eigenblijk meer te vragen: hoe zullen de koudste maanden van heden (2018) - 2050 scoren? Ik ga ervanuit dat we niet echt records uit de 20e (en 21e eeuw tot nu toe) gaan breken.
Maar hoe koud zal de koudste januari tussen nu en 2050, in de komende ruim 30 jaar dus, uitkomen? En februari, en maart...en zovoorts?.
Ben benieuwd hoe die lijstjes er bij de forumleden uit gaan zien.

Sebastiaan
Berichten: 12286
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Sebastiaan » 10-06-2018 18:38

Wellicht december of maart. Die records lijken niet scherp te staan. April, mei zijn vrijwel onmogelijk.
Juni, juli en augustus ook. September, oktober en november. Van deze drie geef ik november nog de meeste kans.

Plaats reactie