Wat zijn de maandrecords in 2050?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Gerard » 03-06-2018 01:02

De klimaatmodellen houden geen rekening met het breiwerk aan contrails dat je aan het eind / op het hoogtepunt / van een warmweerperiode kan verwachten. De maximum temperaturen kunnen dan niet hoog uitkomen, de minimumtemperaturen juist wel. Je zult dan ook meer recordminima in de laatste decennia aantreffen dan recordmaxima verwacht ik.
Laatst gewijzigd door Gerard op 03-06-2018 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Henk » 03-06-2018 13:47

Als de warme golfstroom verder in kracht afneemt kun je in de wintermaanden ook nieuwe kouderecords verwachten. We krijgen dan langzamerhand het winterklimaat van oostelijk Canada. Dat laatste niet helemaal, omdat we ons aan de oostrand bevinden van de Atlantische oceaan en de westenwinden dominant zijn, maar indien dit gebeurt, dan kan die dominantie gebroken worden.Vooral de maanden januari, februari, maart en april kunnen dan kouderecords gaan opleveren. Ik weet: dit lijkt momenteel ondenkbaar, maar wat voor velen ondenkbaar leek 20 jaar geleden is nu realiteit gebleken daar waar het warmterecords betreft. De zomermaanden kunnen ook in dat geval echter warmterecords gaan opleveren. (m.n. juni, juli en augustus/september). Ik besef dat ik hiermee de knuppel in het hoenderhok gooi, maar dat mag toch ook wel eens. Het klimaat verandert maar , ook al lijkt dat nu ondenkbaar, kan ook zo maar (tijdelijk?) een andere kant uit gaan.
Laatst gewijzigd door Henk op 03-06-2018 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door John » 03-06-2018 14:14

Henk schreef:Als de warme golfstroom verder in kracht afneemt ...

Zijn hier reeds concrete aanwijzingen voor?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Gerard » 03-06-2018 16:13

https://friendsoftheearth.uk/climate-change/slowing-gulf-stream-bad-spring

Wat leesvoer voor John. Kortweg: twee papers worden hierin geduid, de één geeft 15% vermindering aan en de ander geeft aan dat er in de 19e eeuw al vermindering was vanwege wat lagere activiteit van de zon.
De kans op vermindering van de golfstroom is vooral theoretisch: meer zoet water in het poolgebied, door meer neerslag en smeltend landijs (Groenland), werkt de haliene circulatie tegen en zo dus de warme golfstroom.

Een koude lente hebben we in i.i.g. niet gehad, een oude winter evenmin, maar dan nog moet je een reeks van jaren beschouwen voordat je een uitspraak kan doen over het effect, als er al een significant effect is op de warme golfstroom.
Laatst gewijzigd door Gerard op 03-06-2018 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door John » 03-06-2018 16:28

Dank je Gerard.
Ik denk dat de maandcijfers in 2050 ongeveer ruim een graad hoger zullen zijn dan momenteel het geval is.
Juli en augustus nog steeds de enige maanden met 20+, al zal juni heel dichtbij komen en januari en februari als enige maanden onder de tien graden.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Hans » 03-06-2018 20:57

Zo, tijd voor een volgende knuppel in het hoenderhok. In mijn ogen is dit een flauwekul item. Niemand weet hoe warm/koud het in 2050 zal zijn. Nog altijd heb ik GEEN antwoord gehad op mijn vraag wat de oorzaak was van de hogere temperatuur in West Europa tijdens de middeleeuwen. Ook heb ik nog altijd geen verklaring gehad voor de oorzaak van de Kleine Ijstijd. De maand mei de warmste in 300 jaar? Ja, de eerste 100 jaar vielen nog binnen de Kleine Ijstijd. We meten pas heel kort, iets dat nogal eens vergeten wordt. Als je dan ook nog eens correcties naar beneden uitvoert zal het best wel erg zijn wat er tegenwoordig gebeurt. Extreme buien zijn echter alleen extreem als ze zelden voorkomen. Ik zie af en toe wel eens foto's van een ondergelopen Ede, dat kwam vroeger vrijwel elk jaar wel een keer voor. Als dat gewoonte wordt, zoals volgens sommige voorspellingen, zijn ze niet extreem meer. Naar mijn mening zijn zowel klimaatvoorspellingen op lange termijn als natuurbehoud alleen maar een vorm van conservatisme. We willen alles houden zoals het ooit was. Maar dat is natuurlijk wel een illusie, in mijn beleving waren de zomers 40 a 50 jaar geleden helemaal niet slechter dan nu.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Marcel » 03-06-2018 21:31

Ik waag mij maar niet aan een voorspelling. Er zijn zoveel maandrecords gebroken in de afgelopen 30 jaar, alles is mogelijk in de komende 30 jaar.
Toch is dit een leuk item, geen flauwekul item Wat je zou moeten doen is dit: al die voorspellingen een verzegelde enveloppe of kluisje doen en dan in 2050 open maken... wie gaat dat even doen en wie beheert de kluis?
Nou ja, gezien de leeftijden in deze groep, als ik het zo inschat, laten we liever ieder decennium even kijken dan :-)

Hm, om toch wat te nomen dan, Ik denk dat januari en februari onder de 10 graden blijven. En het zou aardig zijn als tenminste 1 maand zich niet gewonnen geeft. Laten we zeggen juni. Moedig standhouden gelijk dat éne Gallische dorpje...

(PS n.a.v. de vorige spreker: in ieders beleving waren de zomers van lang geleden niet slechter dan nu. Zeker de zomers die je als kind meemaakte. Die waren langdurig en met veel mooie dagen ertussen. Zo gaat dat nu eenmaal met herinneringen).
Laatst gewijzigd door Marcel op 03-06-2018 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Hans » 03-06-2018 21:57

Klopt, alleen doe ik niet aan idealiseren, maar ik kan het Gallische leven wel waarderen

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Gerard » 04-06-2018 15:23

Een prognose voor 2030 zou ik ook liever zien en dan doe ik het wat serieuzer :-)

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Wat zijn de maandrecords in 2050?

Bericht door Jaap » 07-06-2018 23:31

Twee weken vooruit levert al grote problemen op, dus zoveel jaren vooruit is speculeren. Ik denk nog altijd aan de grote hoeveelheid smeltwater van de ijskap in Groenland en het Noordpoolgebied, die een tijdelijke afname van de Golfstroom kunnen veroorzaken en meer hardnekkige hogedruk op de noordelijke Oceaan. In dat geval zullen we meer kenmerken van een landklimaat krijgen, met droogteperiodes en warmte in de zomer, maar af en toe koude-invallen in de winter. Weliswaar tijdelijk (60 jaar bijv.) en dan een full speed opwarming met rampzalige gevolgen. Maar.... het is speculeren.

Plaats reactie