Weerbelevingsexperiment

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Weerbelevingsexperiment

Bericht door Sebastiaan » 24-02-2018 20:50

Beste weerverslaafden,

Nu we aan de vooravond staan van een winterprik wil ik graag nog eens mijn experiment uit januari 2016 herhalen.

Een week lang geen enkele vorm van weerinformatie tot me nemen. Hierbij kun je denken als geen internet (o.a. weerkaartensites, WW, VWK enz.) tv (weerbericht, teletekst), kranten enzovoort. Dus, ik zal hier niet zijn maar zal later alles met plezier lezen ;)

Ik zal het de komende week dus moeten doen met mijn eigen zintuiglijke indrukken. Kan ik bijv. bepalen hoe koud het ongeveer is? Hoe hard groeit het ijs? Wat is de windrichting? Kijken. Voelen. Beleven. Uit het experiment van toen, weet ik herinneren dat het de ervaringen veel intenser waren.

Nu weet ik natuurlijk wel dat we een paar flink koude dagen krijgen en een dooiaanval aan het eind van de week. Maar over bijv. het hoe en wanneer over dat laatste is nog lang geen duidelijkheid. Soms vecht zo'n blok terug. Daarnaast permitteer ik me dus de vrijheid om zo'n experiment te doen bij koud weer en niet bij een doorstaande ZW-walm. Mooie weerweek gewenst.

Tot volgend weekend! Afbeelding

Sebastiaan
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 25-02-2018 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Weerbelevingsexperiment

Bericht door John » 24-02-2018 20:56

Prima idee, ik doe mee.

Geeft meer rust en betere beleving van het weer van dag tot dag.

Tot zaterdag 3 maart, dan vanuit een zwaar besneeuwd Rijen. :mrgreen:

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weerbelevingsexperiment

Bericht door Gerben » 24-02-2018 21:16

Ik voorspel dat jullie dat niet volhouden. Neem de pluim nog even mee.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerben op 24-02-2018 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weerbelevingsexperiment

Bericht door Richard » 25-02-2018 11:27

Gerben schreef:Ik voorspel dat jullie dat niet volhouden.


Ik wou dat andere voorspellingen van je ook zo vlug uitkwamen Gerben.
Koude nachten, dik ijs, langere koude periode etc. etc. ;)
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weerbelevingsexperiment

Bericht door Gerben » 25-02-2018 12:56

Richard schreef:
Gerben schreef:Ik voorspel dat jullie dat niet volhouden.


Ik wou dat andere voorspellingen van je ook zo vlug uitkwamen Gerben.
Koude nachten, dik ijs, langere koude periode etc. etc. ;)


Nachten zijn al koud en worden nog kouder. Het ijs zal vanaf vandaag steeds dikker worden. Die EE ligt nog steeds open. Heb je dat gezien?

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Weerbelevingsexperiment

Bericht door Richard » 25-02-2018 13:25

Heb ik gezien ja.
Wel ijs aan de zuidkant en in de verte zichtbaar vanmorgen.
Morgen goeddeels en dinsdag geheel toegevroren verwacht ik :)
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Weerbelevingsexperiment

Bericht door Sebastiaan » 04-03-2018 10:38

Zaterdagochtend eindigde het experiment. Wat een bijzondere ervaring! Intens. Enerverend. Mooie herinneringen.
Het winterhart klopte harder dan in jaren. Eelt op mijn schaatsvoeten, mijn maag gevuld met erwtensoep.
Vooral 28 februari was erg bijzonder. Een vleugje januari 1987 schrijf ik mijn verslag voor de WSP.
Niet op websites e.d. zijn was niet zo moeilijk merkte ik; geen weerkaarten gezien, geen verwachtingen,, via sociale contacten kreeg ik toch wat weerinfo mee. Zo kreeg ik woensdag out of the blue te horen dat er dooi dit weekend zou komen. Baalde wel even. Maar goed, het alternatief is het klooster :mrgreen:

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Weerbelevingsexperiment

Bericht door Gert » 04-03-2018 11:38

Mooi experiment Sebastiaan. ik ben benieuwd naar je verslag in WSP. Meest bijzonder was wel de woensdag en donderdag met de snijdende oostenwind in combinatie met de lage luchtvochtigheid. Het gras was een groot deel van de winter groen maar is nu behoorlijk geel geworden de laatste twee weken

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Weerbelevingsexperiment

Bericht door Sebastiaan » 05-03-2018 13:02

Komt goed Gert ! Een week voor mij geen VWK-forum, Nu leuk om de afgelopen dagen op het forum door te nemen. Zo op het oog heb ik niet heel veel gemist, want het mooiste blijft toch de eigen ervaring. Met mijn eigen ogen sneeuw en ijs zien. De geur van de CA, het gevoel van de wind en de ijskoude lucht in je gezicht. Voor mij is duidelijk geworden dat bij een volgende periode met wintervorst ik weer offline ga. Dus geen internet, kranten, radio, tv, maar puur voor de eigen beleving ga. Daardoor heb ik een intense, onvergetelijke periode beleeft. Wellicht dat het voor andere mensen anders is, maar voor mij geldt in ieder geval het bovenstaande Afbeelding

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Weerbelevingsexperiment

Bericht door John » 05-03-2018 18:49

Mooi experiment!
Zelf doe ik zoiets tijdens vakanties en dan trachten aan de hand van wolken en wind het weer voor de volgende dag(en) te voorspellen.

Plaats reactie