Lente 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Lente 2018

Bericht door Paul » 30-05-2018 12:34

Ik wil nog wel reageren op de vraag naar de reden van de (persistente) warmte.

Behalve de NAO die positief is, waardoor telkens nieuwe hogedrukuitlopers vanaf de Azoren noordoostwaarts gevoerd worden, vallen me ook de koudeputjes op die naar het Iberisch Schiereiland uitzakken. Daar geen mooi begin van de zomer en bij ons een zuidelijke tot zuidoostelijke bovenwind, met zomerse omstandigheden.

Meteogroup hintte naar de gevoeligheid van Spanje voor lagedruk, de komende jaren. Met een einde aan de droogte aldaar. Het artikel kan ik niet zomaar terugvinden (Edit: @ Sebastiaan, dank je voor je aanwijzing)

Het patroon zit muurvast, wel wordt de NAO negatief verwacht, komende maand (http://www.meteo-bleiswijk.nl/nao-index.html). De weersverwachting blijft op warm weer duiden, voor Nederland.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paul op 30-05-2018 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2018

Bericht door Sebastiaan » 30-05-2018 13:49

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2018-03-05-met-de-winter-bij-ons-kwam-in-spanje-en-portugal-de-regen/

http://www.weer.nl/nieuws/
Rechts zie je archief met twee blauwe pijlen aan weerszijden, zo kan je op jaar selecteren.

Mooi als deze tendens ook in de volgende winter aanwezig is en de winter daarna en daarna....

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2018

Bericht door John » 30-05-2018 14:07

Ik heb eens geschreven dat in de loop van de huidige eeuw het zomerseizoen bij ons kan uitgroeien tot een seizoen waarin de helft van de dagen standaard zomers warm zijn.

Met de huidige april- mei combinatie kan ik me bij bovenstaande opmerking veel voorstellen.

Over het Azorenhoog is geschreven dat dit systeem over de laatste 30 jaar gemiddeld 200 kilometer noordelijk is komen te liggen.

Ik weet niet meer waar ik de publicatie gezien heb.

Wij hebben in elk geval de laatste decennia vaker te maken met warme zuidwestcirculaties en/ of hogedruk nabij, of Midden- Europa.

Dit jaar, vanaf februari, zitten we telkens terugkerend in flink geblokkeerde patronen, met weeractiviteiten vanuit het oosten.
We hebben er de relatief koude februari aan te danken. De felle maarkou momenten, zoals 17 maart. Al vroeg ostgewiter in april, enz... .

En een structureel einde is ver te zoeken nog.
Laatst gewijzigd door John op 30-05-2018 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Lente 2018

Bericht door Daniël » 30-05-2018 16:36

DM
Paul schreef:Ik wil nog wel reageren op de vraag naar de reden van de (persistente) warmte.

Behalve de NAO die positief is, waardoor telkens nieuwe hogedrukuitlopers vanaf de Azoren noordoostwaarts gevoerd worden, vallen me ook de koudeputjes op die richting het Iberisch Schiereiland uitzakken. Daar geen mooi begin van de zomer en bij ons een zuidelijke tot zuidoostelijke bovenwind, met zomerse omstandigheden.

Meteogroup hintte naar de gevoeligheid van Spanje voor lagedruk, de komende jaren. Met een einde aan de droogte aldaar. Het artikel kan ik niet zomaar terugvinden (Edit: @ Sebastiaan, dank je voor je aanwijzing)

Het patroon zit muurvast, wel wordt de NAO negatief verwacht, komende maand (http://www.meteo-bleiswijk.nl/nao-index.html). De weersverwachting blijft warm, voor Nederland.


Is de kans groot dat dit stromings- en drukpatroon zich de komende zomer door weet te zetten? Als dat het geval is, maak je borst dan maar nat voor een hete, doch kleffe en natte zomer. Het weer doet mij nu al denken aan de langdurige hitte van juli 2006.

We hebben nu gelukkig niet met hitte brengende Spaanse Pluimen te maken, daar is het huidige patroon ook niet naar. Bij een Spaanse Pluim moet het polaire front namelijk een stuk dichter bij ons liggen dan nu het geval is en moet het hogedrukgebied boven Centraal- of Oost-Europa liggen. Nu ligt de blokkade meer boven het oostelijke deel van de Atlantische Oceaan, boven Scandinavië en West-Europa.

John schreef:Dit jaar, vanaf februari, zitten we telkens terugkerend in flink geblokkeerde patronen, met weeractiviteiten vanuit het oosten.
We hebben er de relatief koude februari aan te danken. De felle maarkou momenten, zoals 17 maart. Al vroeg ostgewiter in april, enz... .

En een structureel einde is ver te zoeken nog.


Ik heb de indruk dat het huidige sterk geblokkeerde patroon nog steeds de naweeën zijn van de zeer krachtige SSW half februari.
Laatst gewijzigd door Daniël op 30-05-2018 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Lente 2018

Bericht door Paul » 30-05-2018 19:23

Door ingewikkelde terugkoppelingen op globale schaal is het effect van de SSW vanaf begin april onderdrukt (is ook te lezen in een bericht van Tamara op Netweather https://www.netweather.tv/forum/topic/89678-model-output-discussion-140418/?page=29&tab=comments#comment-38). De SSW leidt normaal tot een negatieve AO en NAO, wat wij de laatste twee maanden meemaken is tegengesteld hieraan. De warmte sinds die tijd is niet op de SSW terug te voeren.

In de zomer gaan factoren spelen als de opwarming van het Europese vasteland (veel meer dan nu) en de indirecte effecten van het orkaanseizoen. Daardoor kan de status quo doorbroken worden, of het patroon verschuiven. Een voorbeeld hoe dat eruit kan zien wordt gegeven in de discussie op netweather over de aanstaande zomer. https://www.netweather.tv/forum/topic/89678-model-output-discussion-140418/?page=54 MJO fase 5 geeft lagedruk boven Spanje, maar ook versterkte onstabiliteit bij de Britse Eilanden.

Of het huidige patroon stabiel is, hangt ook van andere factoren af zoals de in de atmosfeer resterende negatieve invloed van de La Nina en de AAM (zie ons forum over de stratosfeer). De La Nina van vorig jaar werkte negatief uit voor het vervolg van de zomer, na de fantastische start in mei en begin juni. Begin deze zomer zijn we in neutraal bereik voor de ENSO, op zich positief, maar het na-ijlen kan nog steeds voor blokkades zorgen op de oceaan (afgeleid van Tamara).

Ik kan me alles bij elkaar moeilijk voorstellen dat het huidige patroon de rest van de zomer zo zal blijven, daarvoor is ons klimaat te veranderlijk. Mocht het toch zo blijven (op Netweather worden suggesties in die richting gedaan, ook GloSea5 gaat ervoor https://www.metoffice.gov.uk/research/climate/seasonal-to-decadal/gpc-outlooks/ens-mean), dan gaan we naar een zomer als in het zonnejaar van 1540.
Laatst gewijzigd door Paul op 30-05-2018 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Lente 2018

Bericht door Daniël » 30-05-2018 20:42

Paul schreef:Ik kan me alles bij elkaar moeilijk voorstellen dat het huidige patroon de rest van de zomer zo zal blijven, daarvoor is ons klimaat te veranderlijk. Mocht het toch zo blijven (op Netweather worden suggesties in die richting gedaan, ook GloSea5 gaat ervoor https://www.metoffice.gov.uk/research/climate/seasonal-to-decadal/gpc-outlooks/ens-mean), dan gaan we naar een zomer als in het zonnejaar van 1540.


Of meer een zomer als die van 1947 en 1976. Maar GloSea5 verwacht voor West-Europa deze zomer geen extreme droogte, wel droger dan normaal, zie onderstaande afbeelding. Ook meer hogedrukgebieden boven Noord-Europa en lagedrukgebieden boven Zuid-Europa en Noord-Afrika.

Afbeelding.

Hoe staat het met de ITCZ op dit moment, als die noordelijker ligt dan normaal voor het seizoen, zal de subtropische hogedrukgordel ook wat verder naar het noorden liggen. Tijdens de hete zomer van 2003 lag de ITCZ ook noordelijker dan normaal.
Laatst gewijzigd door Daniël op 30-05-2018 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Lente 2018

Bericht door Edward » 31-05-2018 00:36

John schreef:
Vergelijk het in de zomer met castellanusbuien. Buien die ontstaan vanaf middelbare hoogte. Die zijn in het algemeen wat minder heftig in waterproductie. De onderste kilometers lucht doen dan niet mee in het proces en in die onderste kilometers zit de grootste opslagcapaciteit voor waterdamp wegens de hoogtste temperaturen.

Ee pakketje lucht dat vanaf middelbaar niveau opstijgt heeft bijvoorbeeld aan aanvangstemperatuur van maar +5 graden.

Dit is inderdaad een belangrijk. Maar (als je echt naar de details gaat kijken) er zit ook nog feedbacks achter bij castellanuswolken die een verschil kan maken bij de analogie (de droge laag eronder is dieper; verdamping eronder kan veel gemakkelijker plaatsvinden dan bij een winterse bui en dat vertraagt de "sedimentatie" van neerslag, waardoor er een zeer gevoelig kantelpunt kan bestaan tussen een "toch nog redelijk intensieve bui" en "alle neerslag verdampt nagenoeg voor het bereiken van de grond" die bij de winterse buien niet echt bestaat).

John schreef:Over het Azorenhoog is geschreven dat dit systeem over de laatste 30 jaar gemiddeld 200 kilometer noordelijk is komen te liggen.

.


Daniël schreef:
Hoe staat het met de ITCZ op dit moment, als die noordelijker ligt dan normaal voor het seizoen, zal de subtropische hogedrukgordel ook wat verder naar het noorden liggen. Tijdens de hete zomer van 2003 lag de ITCZ ook noordelijker dan normaal.


De noordwaartse verplaatsing van de subtropische hogedruk (afgelopen en begin deze eeuw) is vrij stevig onderbouwd en ook met die ordegrootte, wetenschappelijk gezien. Maar minder zeker is de vraag of dit door klimaatverandering komt. M.a.w., de vraag of dit ook zou kunnen gebeuren zonder menselijke uitstoot, probeert men te beantwoorden. De klimaatmodellen geven echter resultaten die niet in de mate verschillen (tussen hypothetische "scenario's" wel en geen menselijke uitstoot) dat er kan gezegd worden dat de verandering van antropogene aard is.
Daarnaast is het van belang te bedenken dat een noordelijke uitbreiding van de subtropische hogedruk ook betekent dat de ITCZ naar het noorden schuift; deze is gekoppeld aan de ligging van de continenten/oceanen en de evenaar. Dat voorbeeld kan daarom "toeval" zijn. Tevens zijn er fysische redenen waarom het "nodig is" dat de subtropische hogedrukgordel niet te noordelijk komt te liggen.
Laatst gewijzigd door Edward op 31-05-2018 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2018

Bericht door Sebastiaan » 31-05-2018 10:59

Bedankt Paul voor deze uiteenzetting. Het is best lastig -maar de moeite waard- om Tamara te volgen.

Noorwegen breekt warmterecord: bijna 33º in Etne. Bij ons vandaag flinke regen- en onweersbuien en zwoele warmte. De Bilt kan op 14 zomerse dagen uitkomen. In het weekeinde duidelijk minder warm.

Het Noorse warmterecord voor de maand mei is naar de vaantjes! In Etne in Hordaland werd gistermiddag 32,7º gemeten. Het vorige landelijk record stond op 31,8º in Sigdal i Buskerud. Maandrecords gingen eveneens voor de bijl in Oslo en Bergen met respectievelijk 31,1 en 31,2º; in Zweden vestigde Göteborg met 31,1º een meirecord.
In ons land staat mei in De Bilt tot vandaag op gemiddeld 16,3º. Dat is een ‘voorsprong’ van 0,6º ten opzichte van het, vanaf 1901, geldende meirecord uit 2008 en +0,7º boven een doorsnee juni (!). Mei kan vandaag nog uitlopen naar 16,5º.
Jan Visser


http://www.metoffice.gov.uk/binaries/content/assets/mohippo/pdf/public-sector/forecast-temp-jja-v1.pdf
SUMMARY – TEMPERATURE: For June, and for June-July-August as a whole, above-average temperatures are more likely than below-average temperatures. Overall, the probability that the UK-average temperature for June-July-August will fall into the coldest of our five categories is around 5% and the probability that it will fall into the warmest of our five categories is 40% (the 1981-2010 probability for each of these categories is 20%)

.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2018

Bericht door Sebastiaan » 31-05-2018 12:19

CIrca 1 uur lang heftig weer gehad. Regenen. Het geluid van een douche, de regendruppels kletteren op straat, daarbij gerommel, later volgde hagelstenen, stukjes ijs tot 1cm in lengte. Prachtig.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2018

Bericht door Gerben » 31-05-2018 12:51

Weet iemand hoeveel ontladingen er dinsdag zijn geweest? Las ergens meer dan 200000. Dat zou een flinke verbetering zijn van het record

Record aantal ontladingen, juli 2004
"Het zware weer van 17 juli 2004 werd al drie dagen
van tevoren in de meerdaagse verwachting van het
KNMI genoemd. Aan het einde van een drukkend
warme dag naderde vanuit het zuidwesten een zeer
actieve buienlijn. Het noodweer werd zo hevig en
grootschalig dat het KNMI ‘s middags een speciale
waarschuwing uitgaf voor watersporters en later
volgde een Weeralarm. Het onweersfront werd
voorafgegaan door een angstaanjagende rolwolk.
De verraderlijke windstoten bereikten snelheden
tot 100km/uur. Er viel veel regen in korte tijd en
bovendien kwam lokaal hagel voor. De temperatuur
daalde binnen een half uur van bijna 30 graden naar
18 graden. Er werden tijdens het noodweer circa
75.000 bliksemontladingen geregistreerd. "

http://bibliotheek.knmi.nl/weerbrochures/FS_Onweer.pdf

https://www.weerwoord.be/m/2393454
Laatst gewijzigd door Gerben op 31-05-2018 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie