Lente 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2018

Bericht door Sebastiaan » 20-04-2018 18:59

Merk bij mezelf, andere weerliefhebbers en gewone mensen om me heen dat ze deze warmte eigenlijk al weer zat zijn. Het is gewoon te warm. Ik merkte het toenet zelf ook. In de zon brand je weg, even lekker zitten in de zon is er niet bij, zo heet is het. Fietsen is vermoeiend. De lucht weinig verkwikkend. 'We' zijn het vast niet gewend maar het lijkt m.i. ook wel op een overdaad. Het contrast is wat te groot.

Hier en daar lees ik hier dat mensen het geweldig vinden, soms wou ik dat ik zulke AGW-bestendige genen had [sunglasses]

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2018

Bericht door John » 20-04-2018 20:37

Ik heb geen AGW- bestendige genen denk ik. Echt al zweten in de volle zon midden op de dag. Het zijn dan ook hoogzomerse kwikstanden in het midden van Brabant. En zelfs dan is het gemiddeld nog niet de standaard in ons klimaat.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Lente 2018

Bericht door Hans » 20-04-2018 20:49

Nu al weer zat? Eindelijk een paar dagen fatsoenlijk weer en men begint al weer te klagen. Ik ben alleen bang dat dit iets te vroeg komt en we alweer zo'n flutzomer als vorig jaar krijgen. We zullen zien...Overigens wel goedkoop om oude metingen er uit te knikkeren alleen maar om latere metingen op andere stations als "politiek correct" bewijs voor AGW te laten zijn. Hoe kon 1865 zo zomers verlopen?
Laatst gewijzigd door Hans op 20-04-2018 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Lente 2018

Bericht door Gert » 20-04-2018 20:52

Het was inderdaad knap warm anderzijds wat een explosie in de levende natuur

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Lente 2018

Bericht door Marcel » 20-04-2018 21:41

Even een kleine bespiegeling over de hoge temperaturen (en.. inderdaad, het komt eigenlijk wat te snel. je mist een beetje de 1e schuchtere warme-maar-toch-aangenaam-frisse fietsweer-lentedagen. Tis meteen in 1 klap alweer zo volop zomer zo vlak na het schaatsen, Maar OK, verder lekker hoor dat weer).

Van 1901 tot 1992 telde april in totaal(!) 5 zomerse dagen. Dat is 0,2% van alle april dagen, eentje per 18 jaar.
Sinds 1993 zijn daar in 25 jaar tijds 20(!) bijgekomen inclusief vandaag. Na 1992 dus meer dan een factor 10 meer zomerse dagen in april t.o.v. 1901-1992!.

Maar, zoals hierboven gezegd: 1865 had er 5, dat is voor die tijd dan toch ook heel behoorlijk.
Ik begin aan dat soort getallen wel een beetje te twijfelen. Zeker na de temperatuurherziening van 1901-1952 die het KNMI 2 of 3 jaar gelwden doorvoerde.
April telde van 1901-1992 namelijk aanvankelijk 8 zomerse dagen, maar door de temperatuurherziening vielen de zomerse dagen van april 1914, 1940 en 1949 af. Vooral erg warme dagen werden soms stevig naar beneden gecorrigeerd. Wat moeten we dan van april 1865 denken?

Kijk eens naar dit grafiekje: alle zomertemperaturen van 1706 - 2018. Na de temperatuur herziening zit er een flinke dip in de zomertemperaturen van de helft van de 20e eeuw. Warme zomers kwamen toen, afgezien van 1947, nauwelijks voor. Maar vóór 1900 waren ze er wél.
Voordat men die correctie doorvoerde zag dat er een stuk aannemelijker en gelijkmatiger uit, de verdeling van warme en koele zomers in de 19e eeuw t.o.v. de 1e helft 20e eeuw.

http://makkerma.home.xs4all.nl/weer/Zomer gemiddelde temperaturen 1706 - heden.png

Of kijk eens naar het voortschrijdend 30-jaar gemiddelde temperatuur voor juli of augustus. Ook al zo'n rare, flinke dip in de 1e helft van de 20ew eeuw.

http://makkerma.home.xs4all.nl/weer/30 jaar voortschrijdend gemiddelde juli temperatuur in Nederland.png
http://makkerma.home.xs4all.nl/weer/30 jaar voortschrijdend gemiddelde augustus temperatuur in Nederland.png

Ik zou er 2 mogelijke conclusies uit kunnen trekken: ófwel die correctie is een stuk rigoureuzer uitgevoerd dan nodig is, ófwel de (vooral zomer-) temperaturen van de 19e eeuw behoeven ook nog een stevige correctie. Dat laatste zou weer betekenen dat de zomers na 1990 wel ongemeen hard in temperatuur gestegen zijn (... en dat we de zomerse dagen van april 1865 misschien wat moeten relativeren)
Laatst gewijzigd door Marcel op 20-04-2018 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Lente 2018

Bericht door Marcel » 20-04-2018 21:42

-
Laatst gewijzigd door Marcel op 20-04-2018 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 20-04-2018 22:17

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2018

Bericht door Ko » 20-04-2018 23:18

Sebastiaan schreef:Merk bij mezelf, andere weerliefhebbers en gewone mensen om me heen dat ze deze warmte eigenlijk al weer zat zijn. Het is gewoon te warm. Ik merkte het toenet zelf ook. In de zon brand je weg, even lekker zitten in de zon is er niet bij, zo heet is het. Fietsen is vermoeiend.


Yep, ook ik ben het al weer beu. Gelukkig is er een deadline aan de orde en is het vanaf maandag voorlopig weer voorbij. Dit moest niet mogen. Zou hetzelfde zijn als er in oktober al ijsdagen zouden voorkomen. Zou geweldig zijn trouwens! Afbeelding

Maar de hitte begint al weer binnen te hangen overal en belemmert het harde werken, dat is niet fijn. De airco thuis hoefde nog net niet aan dankzij alles stevig potdicht houden. Benieuwd of de overgang gepaard gaat met regen of stevige buien of dat het geruisloos gaat want dat laatste is hier ook geen uitzondering in het voorjaar.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2018

Bericht door Dick » 21-04-2018 08:44

AfbeeldingEen van de grootste nadelen van de eerste warme dagen van het seizoen is dat je ongewild wordt blootgesteld aan akelig witte ontblote bovenlijven van recreanten. Dat terwijl je na een dag werken in de warmte je je een weg probeert te banen tussen al die recreanten door, op de fiets terug naar huis.
Afgelopen vrijdag besloot ik terug maar niet door het Kralingse Bos te fietsen. Het was bijna ondoenlijk vanwege de absurde drukte. Naast de skaters, joggers en wandelaars met of zonder kinderen, kinderwagens en hond(en) die ook gewoon volop van de fietspaden gebruik maken plus de drommen fietsende scholieren kwamen de zonaanbidders er massaal bij. Eigenlijk ongelooflijk dat er geen ongelukken gebeuren. Zo stak er een vrouw druk bellend, met twee stokbroden onder de arm, lukraak het fietspad over terwijl een fietser de bocht om kwam zeilen.. Na zo’n werkdag vind ik het echt te vermoeiend om zo alert te moeten zijn. Ik erger me er ook aan, dat is een ‘afwijking’ van mij. Het heeft er ook mee te maken dat ik afgelopen woensdag ben aangereden op een rotonde, waar ik als fietser voorrang heb. De auto trok net op nadat hij een andere fietser voorrang had verleend. Toen zat ik op zijn bumber en klapte hard tegen het asfalt. Fiets en ik kwamen met de schrik vrij, beetje pijnlijke ribben hield ik eraan over, maar ik heb nog wel de schrik in mijn benen. Dat zal moeten slijten en gaat wel weer over. Kortom: ik fiets nog geconcentreerder (en dat is echt vermoeiend) en probeer drukke plekken te vermijden. Allleen is dat in deze regio ondoenlijk.
Goed dat was een portie ‘zeurdoos’.
Voor het overige heb ik ook genoten van het warme weer. Twee dagen lang in mijn eentje door delen van Rotterdam gefietst om locaties van reuzenberenklauwen te inventariseren en inspecteren. In de regen zou dat geen pretje zijn geweest. Voor mijn collega’s was het een andere zaak, ze waren greppels aan het schoonmaken en berenklauwen aan het uitsteken. Dan zijn zomerse temperaturen toch teveel van het goede. Volgende week mag ik ook aan de bak, maar dan is het minder warm.
Het is pas april, maar de er hangt gewoon een zomerse sfeer. Ik vind die omslag echt verbijsterend. Overal mensen in korte broek, t-shirt, badkleding en zelfs zwemmend in de plassen hier in Rotterdam alsof het juli is. Dat water is nog ijskoud!
Laatst gewijzigd door Dick op 21-04-2018 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan Willem
Berichten: 531
Lid geworden op: 31-12-2002
Contacteer:

Re: Lente 2018

Bericht door Jan Willem » 21-04-2018 09:17

Ik moet wel enigszins grijnzen als ik de reactie van Dick lees. Dat is ondertussen één van de dingen waar ik me in Nederland maar op heb ingesteld. Als zulk weer zich voordoet barst niet alleen ineens de natuur in volle glorie uit, maar ook de straten wemelen van mensen. Of komen we dan ineens ook tot bloei en behoren we dus gewoon tot de natuur?

Ik moet zeggen dat het warme weer me heerlijk bevalt, en daarmee verbaas ik mezelf enigszins.

Plaats reactie