Winter 2018

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2018

Bericht door Karel » 05-01-2018 09:50

Wilfried schreef:Afbeeldinghttp://www.wetterzentrale.de/maps/ECMAVGEU00_144_1.png


Eigenlijk verandert er gewoon helemaal niks. Het ensemble van EC op 144 uur zegt meer dan genoeg.

Ps het lukt me niet om plaatjes te downloaden, kan iemand het me uitleggen?


Veranderingen zijn er zeker. Natuurlijk geen echt winterweer, maar het al bekende weer, voor West-Europa.De rug boven de Oeral van de afgelopen weken is dan flink westelijker komen te liggen, Meer zuidcirculaties komen in beeld voor West-Europa. Ook in de stratosfeer is dat op 50hPa te zien. Wave2 activiteit is de komende 14 dagen aanwezig,
De grootste veranderingen met opwarming op 500hPa vinden de komende paar weken plaats boven de USA en Canada.

Plaatjes zijn via plaatjessites op dit forum te plaatsen. Ik doe dat bijvoorbeeld via Imgur.https://imgur.com/. Volg de aanwijzingen op die site.Alles is af te schermen.
Laatst gewijzigd door Karel op 05-01-2018 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2018

Bericht door Hans » 05-01-2018 10:33

Het al dagen aangekondigde meer winterser weer zal in de praktijk erg tegenvallen. Het heeft ook geen zin om zo lang vooruit te kijken.
Vooral met wintersituaties gaat het vaak niet door zoals het al dagen van tevoren geschetst wordt.
Laten we het maar bij 5 dagen houden, dat is al moeilijk genoeg..

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Ko » 05-01-2018 13:26

Met een beetje geluk rolt er 1 vorstdagje uit. Verder kan januari al voor een groot deel worden afgeschreven. Komende weken geen winter. Qua Hellmann had ik op 30 gegokt maar als 't zo doorgaat is zelfs dat bescheiden getal veel te hoog ingezet.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Willem
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-01-2003

Storm-/blizzard-gevoelig patroon

Bericht door Willem » 05-01-2018 13:30

Het klopt helaas wat velen van jullie beamen: die prognosekaarten zitten er ook nogal eens naast en dat is vooral deprimerend als mooie winterkaarten een dag later worden ingetrokken.
Daarom probeer ik meer naar de grote lijnen te kijken: het golvenpatroon van het NH. En dan dus stiekum er van uitgaand dat zo’n patroon niet schrikt van de eerste de beste megadepressie en/of sneeuwhoop. Zij het dat ook hier geldt: ‘resultaten uit het verleden etc. etc.’
Zonder uitputtend alle jaren tot in detail te analyseren (ik heb de dagelijkse 500 hPA kaarten NH vanaf ca. 1990, maar mis nog een paar jaren ...) vallen mij een paar dingen op.
Bij de koude winter van 2010 waren er met enige regelmaat korte golven (van ca. 30 lengtegraden), die op voor ons gunstige plekken en met voldoende amplitude (breedtegraden) een tijdje bleven plakken. In warme winters (2007 en 2014) en ook nu weer was dat nauwelijks het geval. Dit jaar domineren de lange golven en wel met een zodanige positie, dat er veelal sprake is van een strakke zonale circulatie, sowieso op de Atlantische- maar ook op de Grote Oceaan. Uitzakkingen en uitstulpingen zijn er wel (even west van de Rocky Mountains en bij Ierland) maar lopen snel door en zakken terug in een zonale stroming.
Bij ons levert dat nauwelijks puur meridionale circulaties met extreme warmte-aanvoer (+12 ºC) van uit de richting van de Kaap Verdische eilanden. Maar vrijwel permanent aanvoer uit WZW tot WNW, met afwisselend milde (tot +10º, want sterk opgewarme) en frisse (0±5º, originele) maritiem polaire lucht.
Bijkomend effect is wel dat het (niet zeer scherpe) polaire front nooit echt ver weg is. Groningen krijgt dus wel nu en dan een vleugje winterweer. En Zeeland alleen de storm als er weer een depressie langs komt.
Het zelfde geldt in iets minder mate voor de VS. Daar het polaire front vaak oost west over het land. Maar wel met iets meer spectaculaire gevolgen, vanwege de daar noord van het front aanwezige polaire/arctische lucht.
Voor zowel oud als nieuw Amsterdam dus veel herhalingen van zetten, voor ons afwisseling van regen of herfst/voorjaarsbuien voor New York blizzards afgewisseld met wat slappere rustpauzes.
Maar (Karel.. ) ik hoop dat jij nog wat stratosferische lichtpuntjes ziet. Hoewel die nu toch al heel erg moet opschieten, gezien de gevordere fase van de ‘winter’.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 05-01-2018 14:05

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Gerben » 05-01-2018 15:22

Ted schreef:Betrouwbaarheid blijft tobben met koude varianten in de winter. Elk jaar is het weer het zelfde gedoe.

Heeft 2 oorzaken.
- Grillen van de natuur
- Slechte kwaliteit van de berekeningen.

De 2e oorzaak is een wonderlijke. Vrijwel altijd wordt het warmer dan verwacht en de laatste 30 jaar komt hier vrijwel geen verbetering in.


GFS berekent juist meestal te hoge minima bij stralingsweer

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Gerben » 05-01-2018 15:55

Kan me niet voorstellen dat Diana Woei Siberische kou heeft voorspeld. Dat zullen de mensen van het AD er zelf wel van gemaakt hebben.
Autoruiten krabben lijkt me niet nodig bij zulke lage dauwpunten en veel wind. In het zuiden het meeste kans op autoruitkrabweer:lol::lol:

https://www.ad.nl/binnenland/siberische-kou-komt-onze-kant-op~ae51976f/

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2018

Bericht door John » 05-01-2018 16:37

Gerben schreef:Kan me niet voorstellen dat Diana Woei Siberische kou heeft voorspeld. Dat zullen de mensen van het AD er zelf wel van gemaakt hebben.
Autoruiten krabben lijkt me niet nodig bij zulke lage dauwpunten en veel wind. In het zuiden het meeste kans op autoruitkrabweer:lol::lol:

https://www.ad.nl/binnenland/siberische-kou-komt-onze-kant-op~ae51976f/


Ik zeg altijd maar zo: John niet aan boord, de winter in de kiem gesmoord. :)

Wat een tekst in het artikel van het ad, over ijzige kou en kou die wordt weggedrukt. :roll: Mij bellen ze niet. Afbeelding

Mijn verhaal zou veel te zacht en daarmee niet interessant zijn. :lol:

En die gevoelstemperaturen worden er ook hinderlijk vaak bij gehaald, als de werkelijke temperaturen kennelijk niet interessant genoeg zijn.


We hebben in elk geval de komende week weer rust op het weertoneel, geen strijdtoneel tussen totaal verschillende luchtsoorten.

De vorstgrens is deze winter nog geen enkele keer nabij geweest. Dat is in sommige zachter winters toch anders geweest. Ik kan me nog tweemaal een Groningenwinterje herinneren.
Laatst gewijzigd door John op 05-01-2018 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2018

Bericht door Ko » 05-01-2018 18:55

De Telegraaf is/was toch ook vaak goed in overdrijven van kou en/of winter? Moest aan hun denken toen ik 't las.

John: ik ben benieuwd of je 7 januari weerregel weer opgaat dit keer. We hebben nog geen enkele keer de benodigde kou gehad op 750 h/pa. Tot 7 januari niet voorgekomen = meestal de rest van de winter ook niet meer. Alhoewel 1991 en 2012 uitzonderingen waren betreft kou in de tweede winterhelft.
Laatst gewijzigd door Ko op 05-01-2018 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2018

Bericht door Adrie » 05-01-2018 23:03

Dit is zoń typische 21ste-eeuwse winter. Zonder klimaatverandering zou het etmaalgemiddelde tot nu toe vrij normaal geweest zijn. De koudere periode in december zou, wanneer al dat zeewater ten W en N van Nederland alleen maar de voor de jaren 50-60 normale temperatuur had gehad, veel kouder hebben uitgepakt. Er zou dan al eerder veel meer sneeuw zijn blijven liggen en de sneeuw zou ook langer zijn blijven liggen omdat de maxima 1-2 graden lager zouden zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Adrie op 07-01-2018 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie