Winter 2016-2017

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 07-12-2016 11:28

Zo is het, Hans.

Ik kan de opwinding bij Gerben niet volgen. :roll:

We zien stelselmatig en trouw terugkerend in de prognoses hetgeen jij ook eerder al beschreven hebt.

Op KNMI- guidance lees ik het volgende: tot en met maandag zijn de oplossingen behoorlijk eenduidig: (vrij) zacht weertype met aanvankelijk enkele schampende storingen, zondag wat grotere neerslagkansen op passage van een koufront. Daarna komen we in minder zachte licht terecht en breekt waarschijnlijk weer een droge periode aan onder invloed van hogedruk. De vraag is hoe de temperatuur gaat uitpakken, die staat of valt bij de positie van ons aandachtsgebied ten opzichte van het hoog. De deterministische uitvoer duidt op een tamelijk gradientloos geheel met stralingsweer, resulterend in lichte en mogelijk weer matige vorst in de nachten. Dit scenario wordt nog steeds door een minderheid van de EPS-leden ondersteund, maar het zijn wel weer meer leden dan in de vorige runs.

En wat betreft de kansen op hogedruk Groenland/IJsland in de derde decade van december.
In het onderstaand ensemblekaartje van gemiddeld stromingspatroon zien we er in feite niets van terug.


Afbeelding

Het beeld van opbouwende hogedruk tussen 50 en 60 NB met een verplaatsing in oostelijke tot zuidoostelijke richting is een trend aan het worden en zal naar mijn smaak overwegend beeldbepalend blijven de rest van deze maand.
Laatst gewijzigd door John op 07-12-2016 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 07-12-2016 21:06

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Gerben » 07-12-2016 22:57

Ted schreef:22 december is nog heel erg ver weg. Ik zeg voor die datum dat de maximumtemperatuur waarschijnlijk tussen de -11 en 15 graden uitkomt.


Hopelijk niet, maar de minimumtemperatuur waarschijnlijk ook Ted : )

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Hans » 08-12-2016 09:18

Er zijn en blijven hogedrukgebieden die het weer de komende tijd bepalen.
Ze liggen voor winterweer veelal op de verkeerde plekken.
Volgende week een hoog boven Polen, ook weer wegzakkend. Enkele dagen wat continentaal weer. Droog met lichte vorst in de nachten. Dat is helemaal de trend naar de feestdagen toe.
Weliswaar later in de "verwegperiode"meer hogedruk bij de Britse Eilanden maar dat brengt echt geen echte vorstperiode. Wel is het weer qua temperaturen wat normaler aan het doen en vergeleken met vorig jaar december is het natuurlijk geen vergelijk maar wat wij als weermensen graag zien zit nog niet in de papieren (lees weerkaarten)

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 08-12-2016 12:07

Mijn weerkaartenlozebreak bevalt goed....Rust.

Bij ons geen kou, maar wel in grote delen van de VS. Ik heb het al eerder gezegd. We hebben 'pech' dat we niet profiteren van een rustige stratosfeer en dat de kou vooral naar Siberie gaat en nu dan tevens naar de VS/Canada.


De koudste lucht in jaren doet zich de komende tijd gelden in grote delen van de VS. Vooral in de noordelijke Plains en de Midwest worden zeer lage temperaturen verwacht.

De Verenigde Staten worden de komende tijd (tot voorbij half december!) geconfronteerd met de ‘coldest air in years’. Vooral de ‘northern Plains’ en de Midwest moeten rekening houden met zeer lage temperaturen. Regionaal blijft het zelfs overdag 15 tot 20 graden vriezen. De koudegolf wordt opgezet vanuit het ijzige Alaska en het noordwesten van Canada. Het Canadese Old Crow Airport, Yukon Territory, rapporteerde vanochtend -43,0º. De ‘Arctic Blast’, samenhangend met het ver naar het zuiden uitzakken van de straalstroom en de komst van een atmosferische hoogtetrog, doet zich trouwens al gelden in het westen en noordwesten van de VS. Vanochtend rapporteerde West Yellowstone in Montana -33,9º en vanmiddag blijft Great Falls (eveneens Montana) steken op maximaal -17º. De normale middagtemperatuur in deze tijd van het jaar bedraagt daar circa nul graden.
De Midwest kreeg tijdens het afgelopen weekeinde een ‘sneak preview’ van het winterweer. Op de luchthaven Chicago-O’Hare viel 16 centimeter sneeuw. Voor december was dat de zwaarste sneeuwval sinds 2005: december 2014 en 2015 samen viel er niet meer dan 11 cm.
De decemberkou komt na de ‘nationwide’ op één na zachtste november sinds het begin van de metingen in 1895.

Bericht van Jan.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 08-12-2016 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Ko » 08-12-2016 12:56

Sebastiaan schreef:Mijn weerkaartenlozebreak bevalt goed....Rust.


Ook ik doe het rustig aan. Driemaal matige vorst was natuurlijk leuk voor december, maar verder is er op dit moment totaal niks te beleven. Vrijwel dagelijks zeer saai weer. Sinds 21 november vrijwel dagelijks urenlang zon, echt niet te geloven.

Het lijkt qua weerbeeld wel voorjaar in plaats van de 'donkere' maand december. Zonloze dagen maken geen schijn van kans met al die hogedruk steeds. Ik zie dit helaas steeds vaker de laatste jaren in de wintermaanden. Erg jammer want zo krijgt het weer steeds minder de aandacht.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 08-12-2016 15:38

Opvallend genoeg nog dit bericht.
Given that today's EC Seasonal update remains steadfast on broadscale lack of zonality J-F-M, retaining it's eagerness for marked northern +ve GPH/MSLP and drier than avg anomalies, I'm not expecting any sudden change of tact from UKMO Seasonal Team based on current op modelling mash-up. What is now very striking is the growing evidence of apparent disconnect between impending and strongly-signalled upshift in stratospheric zonal winds, versus zero evidence in EC Seasonal for it to manifest in a marked change of mean tropospheric anomalies (towards zonality). I'm trying to discover via UKMO Seasonal boffins exactly *what* forcing mechanism could be overridingly at play here, because (despite the snipers/doubters on here) it is quite irrefutable that *something* is driving these two key high-end coupled models (EC & GLOSEA) to reach similar prognoses. Fascinating enigma; fascinating times...

=> EC-seizoensverwachting blijft gaan voor een gebrek aan zonaliteit voor januari tm maart. De BBC-weerman vertelt er ook nog bij het groeiende verschil tussen sterke westelijke winden in de stratosfeer en het gebrek daar aan in de verwachting in de troposfeer.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 08-12-2016 18:42

Ik zal mij hier pas weer melden als ik een vorstperiode verwacht en/of sneeuwval met vorming van een sneeuwdek.
Met een gerust hart kan ik de komende tien dagen de prognoses overslaan.

Overigens in het tijdvak december 1988- februari 1993 hadden we in de wintermaanden vaak te maken met flinke hogedrukgebieden nabij of boven onze breedtegraad. Ze hielden het wekenlang vol en domineerden soms de hele kalendermaand.
De januarimaanden in deze periode waren landelijk uitzonderlijk arm aan sneeuw.
Laatst gewijzigd door John op 08-12-2016 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Dick » 08-12-2016 19:23

Zomaar enkele regenspatjes in de namiddag. Verder valt er niks te melden. Wachten op het eerstvolgende 'flitswintertje' ?

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Hans » 09-12-2016 06:31

Voorlopig niks loos op wintergebied! Ook geen W-circulatie! Hogedrukgebieden blijven de scepter zwaaien maar op de verkeerde plek voor winter. Ze zakken voortdurend zuidelijk weg en komen ook niet van hoge breedte en zijn dus "warmbloedig".
Soms wat stralingsvorst de komende 14 dagen als het hoog gunstig daarvoor ligt.
Veel neerslag wordt derhalve ook niet verwacht...
Je zou het wat saai kunnen noemen...

Plaats reactie