Winter 2016-2017

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 05-10-2016 10:00

Hans schreef: En de kansen op winterweer van allure worden in het "nieuwe" klimaat toch steeds kleiner..


Dat kan zo zijn, maar je zal maar de winter van deze eeuw meemaken.
Zoals 1963 de winter van de vorige eeuw was en februari 1956 de wintermaand van de vorige eeuw, gekeken naar de gemiddelde temperatuur.

En winter 2010 was in het midden van Brabant de sneeuwwinter van in elk geval de laatste 50 jaar en het is daarmee tot nu toe de sneeuwwinter van deze eeuw. Het kan zo maar zijn dat het ook de sneeuwwinter van deze eeuw blijft.
Ik had overigens al die sneeuwsituaties in één winterseizoen niet zien aangekomen.

Ik zie een winter zoals 1963 ook niet meer aankomen deze eeuw.
Maar nog een keer een winter zoals 1985, daar teken ik ook voor. Tweemaal een koude periode van niveau en tweemaal met sneeuwdek. Althans bij mij in Brabant. De koude periode in februari 1985 werd hier ingeleid met flink wat frontale sneeuw. Dat was in de noordelijke helft minder.
Laatst gewijzigd door John op 05-10-2016 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 05-10-2016 10:18

Als een luchtdrukconfiguratie zoals tegenwoordig zich nu eens over twee maanden zou voordoen. Benieuwd wat dat zou geven!

-> Ik kan niet quoten van een andere pagina? Dan maar zo.

Ik denk dat je gerust op licht tot matige vorst mag rekenen. Oostzee is nog warm, dus dat zou de afkoeling wel afremmen en er staat wind.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 05-10-2016 10:54

@Sebastiaan: jij bedoelt een luchtdrukconfiguratie zoals actueel?


Wind werkt altijd remmend op de nachtelijk afkoeling. Minima lager dan -15 graden zijn dan buitengewoon onwaarschijnlijk.
Van de warme Oostzee hoeven we geen last te hebben in de het onderstaande voorbeeld.
Meest ideale scenario: brengt een hoeveelheid serieus koude massa op transport naar de lage landen. Daarna rust in de tent en helder weer. Weinig wind tot lichtjes continentaal en uitstraling kan zijn werk verder doen. Vele nachten strenge vorst (zeer streng bij gesloten sneeuwdek) en maxima ook ver beneden nul. Dat kan in de periode 1 december tot half januari heel goed gezien de korte dagen en laagste stand van de zon.
Laatst gewijzigd door John op 05-10-2016 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 09-10-2016 11:17

Helaas, en wat mij betreft onbegrijpelijk, niet beschikbaar voor iedereen dus we moeten het hebben van inside informatie. Misschien kan A3 nog meer vertellen?

Essentially it runs an consistent story through N-D-J-F of +ve GPH/MSLP anomalies to NW/N of UK; -ve ones to S/SW

Consistent met voorgaande uitdraai. Benieuwd waar GLOSEA5 mee komt!

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 09-10-2016 12:10

Sebastiaan schreef:Essentially it runs an consistent story through N-D-J-F of +ve GPH/MSLP anomalies to NW/N of UK; -ve ones to S/SW

Consistent met voorgaande uitdraai.


Moet ik het bovenstaande nu als volgt begrijpen:

In essentie een consistent verhaal van november tot en met februari, met een verhoogde kans op hogedruk noordwestelijke of noordelijk van de Britse Eilanden. En dat 4 maanden lang??? :mrgreen:

Ik pak het vast niet goed op. Afbeelding
Laatst gewijzigd door John op 09-10-2016 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Sebastiaan » 09-10-2016 12:45

Ja, dat klopt toch echt. Gemiddeld per maand, he!?

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Yann » 09-10-2016 14:44

http://www.msn.com/nl-be/nieuws/weer/winter-is-coming/ar-BBxaZWc?li=AA520z&ocid=spartandhp

Winter schreef:Accuweather voorspelt dat het Verenigd Koninkrijk, Ierland en de Benelux van december tot en met februari te maken zal krijgen met enkele heuse stormdepressies. Deze stormdepressies brengen niet alleen krachtige windstoten met zich mee, maar ook een zachte lucht vanaf de Atlantische Oceaan.


Moet je eens lezen wat er vorig jaar op 13 oktober verscheen:

http://www.msn.com/nl-be/nieuws/nationaal/we-mogen-ons-blijkbaar-verwachten-aan-een-ijskoude-winter-met-veel-sneeuw/ar-AAfmyWy?li=AAaA6D3&ocid=LENDHP

NOAA schreef:Als we het Amerikaanse weerstation National Oceanic andAtmospheric Administration (NOAA) mogen geloven, staan we voor een strenge en ijskoude winter met veel sneeuw. De voorspellingen zijn gebaseerd op metingenvan de temperatuur van het zeewater in de Atlantische Oceaan.


En wat kregen we? Eén van de zachtste winters ooit. Met grote voorsprong de warmste december allertijden, en een betrekkelijk normale januari en februari, evenwel zonder winterweer van betekenis.

Zal men dan nooit snappen dat zulke verwachtingen totaal onbetrouwbaar zijn? Waarom blijft men het steeds opnieuw proberen, terwijl al zo vaak bewezen is dat het niet werkt?
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Adrie » 09-10-2016 15:29

De seizoensverwachting van EC (Uitvoer system 4) laat voor DJF in vrijwel heel West-Europa positieve temperatuuranomaliën voor T2m en T850 zien. Hoe zuidelijker en oostelijker, hoe warmer. Alleen het zuiden van Scandinavië, het westelijk Oostzeegebied en de Britse Eilanden hebben op T2m geen anomalie. In het drukanomaliepatroon vooral positieve afwijkingen rondom de Noordpool op 500 hPa, en heel Eurazië Z van 50 N en oost van 30 E. Aan de grond ligt de de grootste afwijking in de regio IJsland-Groenland. Lagedrukanomalie op 500 hPa en aan de grond vooral rond 45 NB van de Grote Meren tot en met het Alpengebied. Dus een duidelijk zuidelijker dan normaal gelegen, sterk zonale circulatie met bij ons een sterkere zuidcomponent en wat zwakkere westcomponent dan normaal. Maar we weten allemaal wat de waarde van die Uitvoer is, de anomaliecorrelatie is ongeveer 0,2 voor de gronddruk, 0 voor de temperatuur aan de grond en op 850 hPa.

Het UKMO-plaatje is hiermee consistent, al ligt in die Uitvoer de zonale stroming wat noordelijker.
Laatst gewijzigd door Adrie op 09-10-2016 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2016-2017

Bericht door John » 09-10-2016 17:17

Wat het ook worden mag zo lang de wintermaanden niet gedomineerd worden door een sterk zonale aanvoer van afwisselend maritiem tropische en getransformeerde maritiem polaire lucht , ben ik al tevreden.
Zo'n winter met maxima vrijwel voortdurend in het bereik tussen +7 en +14 graden vind dodelijk voor mijn beleving.
Actieve aanvoer van koude lucht is welkom, maar nog al zeldzaam in ons land, echter ook perioden van stilstand met afkoeling van de onderste luchtlaag kan voor wat winterbeleving zorgen. Dan hoeft het op 850hPa niet eens koud te zijn.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2016-2017

Bericht door Jaap » 10-10-2016 01:21

Hoewel niet iedereen het er mee eens is, blijf ik toch opteren voor een overeenkomst in de hogedruk-invloed (of juist het ontbreken daarvan) in de periode 5 okt.- 5nov. met de drie wintermaanden. Dit alles natuurlijk globaal en zelfs met een speling van een kleine twee weken. Nu de eerste helft van oktober een hogedruk-dominantie laat zien, lijkt de kans op een hogedruk-begin van de winter wat groter. Mogelijk een december met wat meer winterse sferen? Dat deze december kouder zal worden dan die van vorig jaar is niet zo'n hachelijke voorspelling. Na 5 nov. kijken we terug naar de hele genoemde periode en dan hebben we ongeveer 65% kans op de genoemde overeenkomst. Overigens geldt voor ons land: als de hogedrukkern enkele honderden kilometers verwijderd ligt van de plaats in de genoemde periode, dat het dan toch een ander verhaal wordt. Bijv. hogedruk-dominantie bij de Britse eilanden geeft bij ons een luchtaanvoer van zee en dan krijgt Engeland een koudere periode dan Nederland (o.a. winter 2000).

Plaats reactie