.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2016

Bericht door Gerben » 08-11-2016 21:18

"Sebastiaan schreef op de vorige pagina:
Zoals het er nu naar uitziet, is komende woensdag de koudste dag met tmax van circa 5 graden. Hoe bijzonder is dat? Als ik onderstaande tabel goed begrijp moeten we terug naar 2 november 1997 (!) voor een lagere tmax. "

9 november 2010 was het 5,3 graden : )

http://weergegevens.nl/extremes_day.aspx?station=260&extreem=X_TX&order=2&maand=11&dag=9&country=3

Op andere stations komt het toch wel wat vaker voor. Maar gelijk heb je. Het komt bijzonder weinig voor.

http://weergegevens.nl/extremes_day.aspx?jaar=1956&maand=11&dag=09&station=283&extreem=X_TX&order=2&country=3

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Herfst 2016

Bericht door Sebastiaan » 09-11-2016 11:50

Okay, ik was onduidelijk, bedoelde < 5,0c. Maar goed. Het komt idd. weinig voor, dat was de essentie.

@ Ko. Ik snap wat je bedoelt hoor. Mijn manier van kijken heeft echt zo z'n beperkingen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2016

Bericht door John » 09-11-2016 12:03

Sebastiaan schreef:Okay, ik was onduidelijk, bedoelde < 5,0c. Maar goed. Het komt idd. weinig voor, dat was de essentie.

@ Ko. Ik snap wat je bedoelt hoor. Mijn manier van kijken heeft echt zo z'n beperkingen.


Elke manier van kijken heeft zijn beperkingen. Het is ook maar net wat men wil aantonen.

Intussen, zo heb ik begrepen, is voor VWK het sneeuwseizoen in elk geval gisteren geopend. meldingen uit het oosten van het land.

Overigens vond het begin van de derde decade november 2008 wel opvallend. Voorafgaand aan de frontale sneeuwdek met sneeuwdek op 23 november was er maritiem arctische lucht tot over onze omgeving uitgestroomd. In deze lucht, bij open aanvoer via de Noordzee, daalden desondanks de dauwpunten naar 0 tot -2 graden en vielen er al pure sneeuwbuien.

In tijden van AGW vraag ik me af of dit bijzonder is. Is de kans thans kleiner dat bij een maritiem arctische aanvoer via de Noordzee in november de dauwpunten onder nul komen (overdag) en de natteboltemperatuur rond of ook even beneden nul graden ligt.

Uit het verleden ken ik eind november 1973, nog altijd de meest omvangrijke een succesvolle uitbraak van maritiem arctische koude in mijn tijdsbestek (1961-2016).
Een dikke week, elke dag sneeuwbuien en opbouw sneeuwdek.

Op zichzelf, zo lijkt het, is het altijd al lastig gebleken om via een open aanvoer over de Noordzee dusdanig koude maritiem arctische lucht tot ons te krijgen dat dauwpunten en natteboltemperatuur overwegend of volledig onder nul blijven. En mede daardoor buien uitsluitend sneeuwval geven en er een sneeuwdek kan ontstaan, dan wel aangroeien.

Ik heb het dan over al die situaties waarin er wind staat en de wind aanlandig blijft.
Ik zal straks nog eens zien wat ik kan terugvinden aan eerdere voorbeelden.
Laatst gewijzigd door John op 09-11-2016 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2016

Bericht door Gerard » 09-11-2016 12:40

"Het is maar net hoe de wind waait" is veel te kort door de bocht v.w.b. sneeuw ijs en vorst in Nederland. Een warmere Oceaan Noordzee en Oostzee zorgen voor net wat meer warmte uit het westen, noorden en noordoosten zoals we in noordelijk Nederland hebben kunnen merken en zeker het noordwesten. Vorst en sneeuw bij noordoosten wind gaat hier (kop van NH) steeds moeizamer. Logisch als de Oostzee nooit meer dichtvriest en meerdere graden boven normaal is en de Noordzee ook chronisch bovennormaal is in de wintermaanden.
Wil niet zeggen dat het niet nog eens kan, een Oostzee met ijs bedekt, maar minder frequent zal het zeker, zo ook het schaatsijs en sneeuwval in het noordwesten.
Laatst gewijzigd door Gerard op 09-11-2016 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2016

Bericht door Ko » 09-11-2016 13:04

John schreef:Op zichzelf, zo lijkt het, is het altijd al lastig gebleken om via een open aanvoer over de Noordzee dusdanig koude maritiem arctische lucht tot ons te krijgen dat dauwpunten en natteboltemperatuur overwegend of volledig onder nul blijven. En mede daardoor buien uitsluitend sneeuwval geven en er een sneeuwdek kan ontstaan, dan wel aangroeien.

Ik heb het dan over al die situaties waarin er wind staat en de wind aanlandig blijft.
Ik zal straks nog eens zien wat ik kan terugvinden aan eerdere voorbeelden.


Misschien 25 november 2005? Dat was ook zo'n historische dag om door een ringetje te halen. Ik maakte hier toen drie zeer opvallende weersverschijnselen in 1 mee: dichte mist, onweer en frontale sneeuwval dat leidde tot een pak van 15 cm sneeuw. Zal die dag nooit vergeten!
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2016

Bericht door John » 09-11-2016 13:10

@ Gerard: Ik heb hierboven ook al geschreven: de meeste windrichtingen zijn gedurende de laatste decennia wat warmer geworden.

We hebben echter nog altijd stromingen uit richtingen tussen noord en oost nodig om kans te maken op (te) koud weer.
Dergelijke stromingen zijn verder in de minderheid geraakt over de laatste decennia.

@Ko: te complex die dag. Veel verschillende factoren maakten het toen mogelijk dat er in deel van ons land zoveel sneeuw viel.

Ik heb geen goede voorbeelden meer kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door John op 09-11-2016 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Herfst 2016

Bericht door Marcel » 09-11-2016 16:06

Merk weer eens het enorme verschil met november vorig jaar: toen alle 10 dagen in de eerste decade >15 graden, ja zelfs een dag met 18,5 (De Bilt), en nu.. vorst, max temps van 5 graden..

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2016

Bericht door Gerben » 09-11-2016 16:45

John,
"@ Gerard: Ik heb hierboven ook al geschreven: de meeste windrichtingen zijn gedurende de laatste decennia wat warmer geworden"

En bij windstil weer? Bijvoorbeeld met een sneeuwdek en helder weer. Is dat ook opgewarmd?
Met andere woorden. Is de uitstraling minder geworden?
Laatst gewijzigd door Gerben op 09-11-2016 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Herfst 2016

Bericht door John » 09-11-2016 17:23

Gerben schreef:John,
"@ Gerard: Ik heb hierboven ook al geschreven: de meeste windrichtingen zijn gedurende de laatste decennia wat warmer geworden"

En bij windstil weer? Bijvoorbeeld met een sneeuwdek en helder weer. Is dat ook opgewarmd?
Met andere woorden. Is de uitstraling minder geworden?


Ik heb daar geen afgerond antwoord op. Te weinig situaties om goed te vergelijken. En een situatie met vers, luchtig sneeuwdek is weer anders dan een oud ingeklonken sneeuwdek. Ook de voorgeschiedenis is van belang: hoe koud en droog is de tevoren aangevoerd lucht?

We weten alleen van maart begin 2005 dat het dan nog altijd zeer koud kan worden.
We vinden ook februari 2012 terug in het lijstje top tien laagste minima voor De Bilt en voor alle stations.
We vinden ook oktober 1997 en 2003 goed vertegenwoordigd in het top tien lijstje laagste minima voor De Bilt en alle stations.
En december 2009 zien we ook vertegenwoordigd in het lijstje top tien laagste minima alle stations.
Laatst gewijzigd door John op 09-11-2016 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Herfst 2016

Bericht door Dick » 09-11-2016 18:35

Een waterkoude dag met een maximum van slechts 4,6 C. Ik heb het idee dat het de hele dag door (licht) geregend heeft, niet continu, maar wel telkens weer.

Plaats reactie