Hagel: recordgrootte?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Gerben » 25-06-2016 18:17

Ik denk dat op 1 augustus 1674 de grootste hagelstenen vielen.

"Hagelstenen zo groot als kinder hoofden

http://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/hoe-de-domtoren-een-verwoestend-noodweer-overleefde

Er zijn hagelstenen van `van 1, 2, 3 en eenigen van 7 pont swaer'

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/zomerstorm-van-1674-domkerk-utrecht-stort-in
Laatst gewijzigd door Gerben op 25-06-2016 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door John » 25-06-2016 19:41

Haha.
Nou vooruit sinds het bestaan van VWK hebben we op 6 juni 1998 de grootste hagelstenen in Nederland gehad.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Oud-forumlid » 26-06-2016 14:04

Gerben schreef:Ik denk dat op 1 augustus 1674 de grootste hagelstenen vielen.

"Hagelstenen zo groot als kinder hoofden

http://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/hoe-de-domtoren-een-verwoestend-noodweer-overleefde

Er zijn hagelstenen van `van 1, 2, 3 en eenigen van 7 pont swaer'

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/zomerstorm-van-1674-domkerk-utrecht-stort-in


Hier nog een leuk stukje van Paulus Jansen, een ingenieur die bouwkunde studeerde aan de TU Delft.

Domtoren, rots in de branding

Mazzel & broge, Evert

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Zware hagel treedt voornamelijk op bij supercells.

Bericht door Daniël » 26-06-2016 20:23

John schreef:Hagelstenen van formaat kunnen vallen gelijktijdig met (veel) regen in centrum van bui, maar ook al losse brokken vallen aan de rand van de bui. Ze zijn dan als het ware op grotere hoogte uit de stijgstroom geslingerd en vallen aan zijkant naar beneden.
Het gaat om jonge snel groeiende (gegroeide) buien die veel onderkoeld water bevatten. Buien van afstand met imposante ijskappen, die al enige tijd bestaan, leveren geen grote hagelstenen van 4 cm of meer.



Hier gaat het om multicell-buien waarbij de pas ontstane buiencellen hagel produceren. Maar een supercell die als éénling urenlang kan blijven bestaan en in zijn gehele bestaan zware hagel produceert, heeft wel een imposante ijskap met vaak een knobbelig uiterlijk en een doorschietende top (overshooting top). Op http://fastoweatherupdates.blogspot.nl/2014/01/significante-hagel-events.html staat wat meer over zware hagel bij onweersbuien, heel vaak zijn dat supercells.
Laatst gewijzigd door Daniël op 04-09-2016 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door John » 04-09-2016 11:01

Puur op zicht bekeken, zien we bij een supercell inderdaad een forse buienkap naderen. Dat is overigens ook regelmatig bij multicell buien het geval.

Buienwolken waaruit grote hagelstenen vallen reiken vaak tot 40.000 ft en hoger.

Een imposante ijskap is een teken van volwassenheid, neigend naar ouderdom.
Bij multicell en supercell is nieuwvorming nodig om wederom grote hagel te kunnen generen. Dat speelt zich dan vaak af onder de 'oudere' ijskap, waarbij de nieuwe cellen eveneens deze kaphoogte bereiken of soms nog weten te infiltreren.

Bij het naderen van een imposant ouder aambeeld, zal dus opgelet dienen te worden via waarneming, satelliet en radar of er nieuwvorming plaatsvindt. Ook bij een supercell speelt voortdurend verjonging een rol.
Laatst gewijzigd door John op 04-09-2016 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Yann » 04-09-2016 19:38

6 juni 1998, die dag staat voor altijd in mijn geheugen gegrift. Om mezelf te citeren:

schreef: 's morgens, ik werd wakker en overal om me heen was een enorm lawaai. Buiten was het donker, hoewel het al uren na zonsopgang was. Ik meende dat er misschien een oorlog was uitgebroken, dat het huis in brand stond, of,... Rende in paniek naar beneden. Mijn ouders, broer en zus waren ook gewekt door het lawaai.

Het bleek dat er hagelstenen zo groot als eieren vielen. Je kon nauwelijks nog de overkant van de straat zien, zo intens was de hagelbui. Meteen dacht ik aan onze veranda met glazen dak. Ging kijken. Alle ruiten waren gesneuveld, en ook die van de veranda's van de buren. Gelukkig had onze veranda onder het glazen dak nog een tweede laag ruiten, die nog intact was. Deze was echter niet helemaal waterdicht, zodat het toch wat binnenregende in de veranda. De verzekering is tussengekomen.
Laatst gewijzigd door Yann op 04-09-2016 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Hagel: recordgrootte?

Bericht door Yann » 04-09-2016 19:39

dubbelbericht
Laatst gewijzigd door Yann op 04-09-2016 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Plaats reactie