.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Jaap » 05-06-2016 21:56

Wat een toestanden. Ik had er tot nu toe niet veel van meegekregen, maar ik zit ook niet de hele dag naar allerlei weersites te kijken, integendeel. Ik ben ook niet zo'n cijfer-liefhebber, dus ik lig er niet wakker van. Ik heb op deze plaats al enkele keren betoogd, dat die hittegolf-vaststelling anders zou moeten: de gemiddelden nemen van alle officiële stations en niet alleen De Bilt bepalend. Dan heb je ook geen hinder van de veranderde omstandigheden rond het meetveld. Die veranderingen doen zich ook bij andere stations voor. Als je zo zou meten, daalt het aantal hittegolven ook flink. Is dat erg? Wel een beetje shockerend, dat 1947 zijn beroemde reputatie kwijt is. Maar het blijft toch een bijzonder jaar, met een strenge winter en een hete zomer. Die combinatie in één jaar blijft een bijzonderheid. Nog even over De Bilt: ik weet niet beter, dat De Bilt bij veel zon en wind uit westelijke richtingen altijd wat hoger uit komt in de Tx, vanwege de luwte van het landgoed Sandwijck, dat ten westen ligt. Ook is er een vaag effect van toenemende bebouwing in de omgeving, tot zelfs een aantal kilometers daar vandaan. Maar ook de andere stations hebben na zoveel jaren met omgevingsveranderingen te maken. Allemaal niet erg, als je meet, zoals ik hierboven schetste.

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Adwin » 06-06-2016 09:56

2003 verslaat 1947 nu over jun -aug. 2006 ook nog eens over mei - sept! En let op deze zomer. Hoofdvoorwaarde lijkt al te lukken: een warme juni.
Laatst gewijzigd door Adwin op 06-06-2016 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Oud-forumlid » 06-06-2016 21:09

Na wat nader gezoek blijkt mij dat dit mogelijk de nieuwe reeks voor De Bilt is:

https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/gegevens/maandgegevens/mndgeg_260_tg.txt

Mazzel en broge, Evert

Naschrift: (22:21h)
Deze link is te vinden via https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maandgegevens
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 06-06-2016 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 06-06-2016 22:29

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Bart » 07-06-2016 11:37

Dit is best wel irritant omdat het zo sneaky gebeurd lijkt te zijn. Of heeft iemand het KNMI er over gehoord? De lijst met hittegolven en koudegolven is op allerlei plaatsen gepubliceerd, waaronder in de Klimaatatlas uit 2011. Die was juist bedoeld voor een groot publiek. Daarbij komt dat de temperatuurreeksen in 2014 ook al zijn veranderd. Met o.a. gevolgen voor de Hellmanngetallen; de winter van 1962-63 is toen zijn status van strengste winter kwijtgeraakt aan 1946-47. Ook nu zijn de Hellmanngetallen weer veranderd, evenals veel maand- en jaargemiddelden.

Sinds ongeveer 5 jaar zijn op mijn website logboekweer.nl overzichten en gedetailleerde informatie te vinden van het weer in het verleden. Daarbij ook speciale aandacht voor de temperatuur en het optreden van hitte- en koudegolven. Ik heb de temperatuuroverzichten van de Bilt nu aangepast aan de herziene gegevens; de gedetailleerde overzichten aanpassen vraagt veel meer tijd (zucht).

Hier de herziene overzichten van De Bilt met ter vergelijking de 'oude' gegevens, d.i. versie 2015.

Gegevens 1901-1940
http://www.logboekweer.nl/Temperatuur/DeBilt_Temp1.pdf
http://www.logboekweer.nl/Temperatuur/DeBilt_Temp1_original.pdf

Gegevens 1940-1979
http://www.logboekweer.nl/Temperatuur/DeBilt_Temp2.pdf
http://www.logboekweer.nl/Temperatuur/DeBilt_Temp2_original.pdf

De veranderingen zullen (o.a.) wel weer te maken hebben met de Pagode Perikelen; de temperatuurmetingen in De Bilt onder een pagode tot 1951, wat achteraf onvoldoende exacte gegevens op bleek te leveren.

Kijken we naar de verschillen in de berekende maandgemiddelden in de zomer van 1947 dan zien we opmerkelijke veranderingen. Mei, juni en juli worden nu resp. 0,4 graden, 0,5 graden en 0,7 graden lager berekend. Dat is een fors verschil. Augustus 1947, met enige overgebleven hittegolf, blijkt nu zelfs 0,9 graad minder warm (edit). Overigens: de gemiddelden bereken ik zelf op basis van de etmaalgemiddelden. Tot nu toe gaf dat het zelfde resultaat als de gemiddelden van het KNMI. Ik heb niet gechecked of dat nog steeds het geval is.
Laatst gewijzigd door Bart op 07-06-2016 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 07-06-2016 20:18

.
Laatst gewijzigd door Ted op 19-02-2021 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Hans » 07-06-2016 21:32

Ted schreef:@ Ted Groentjes 6jun.2016 22.29uur

De zonneschijn heeft nu nog geen prioriteit voor validatie. Dit wordt verder onderzocht en wordt later gevalideerd.


Haha, zou het kunnen dat zonneschijn, en dus ook globale straling, iets met temperatuur te maken heeft? Mogelijk heb ik het altijd verkeerd begrepen, maar naar mijn mening zou het wel eens nuttig kunnen zijn hervalidaties aan te vangen bij de bron/oorzaak i.p.v. gevolg. Wie moet er nu weer promoveren?
Laatst gewijzigd door Hans op 07-06-2016 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Marcel » 07-06-2016 23:37

Vul hier je reactie in...
Bart schreef:Dit is best wel irritant omdat het zo sneaky gebeurd lijkt te zijn. Of heeft iemand het KNMI er over gehoord? De lijst met hittegolven en koudegolven is op allerlei plaatsen gepubliceerd, waaronder in de Klimaatatlas uit 2011. Die was juist bedoeld voor een groot publiek (.....).


Inderdaad, niet alleen de klimaatatlas, maar ook vele boeken voor het publiek, van oudere boeken van Pelleboer tot meer recente boeken van Buisman en Harry Geurts over het weer en extremen, etc., daar staan vaak lijsten in met strengste winters, koudegetallen, hittegolven, etc, etc. Wordt vaak uit geciteerd, klopt nu allemaal niet meer maar zal nog jaren en jaren geciteerd worden en op internet blijven circuleren.
Best irritant ja.

Het KNMI heeft er trouwens wel een artikel over op de homepage gezet, onder de titel 'Historische temperatuurreeksen verbeterd' (31 mei). Maar verder heb ik er niet zoveel over gehoord en lijkt er weinig ruchtbaarheid aan gegeven.

(en je hoort de klimaatsceptici alweer roepen: 'JOOAAH, en als het KNMI de gegevens niet bevalt dan passen ze ze gewoon aan, en doen ze net of het kouder was vroeger...'.
Laatst gewijzigd door Marcel op 12-06-2016 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart
Berichten: 197
Lid geworden op: 31-12-2010
Contacteer:

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Bart » 08-06-2016 00:22

Inderdaad, er staat iets op de website zie ik. Betekent dat de veranderingen pas rond 31 mei zijn doorgevoerd. Recent dus.

Voor Eelde/Groningen, Den Helder/De kooy, Vlissingen/Oost Souburg en Maastricht/Beek is het nog wel te begrijpen. De temperatuurgegevens van de oude of de tijdelijke locatie zijn omgerekend naar de nieuwe plek.
Wat er in De Bilt gebeurd is is minder duidelijk, er was in 2014 dus ook al een correctie geweest. (later meer)


Voor de cijferaars en liefhebbers van spreadsheets hier een overzicht per dag van wat er in De Bilt 1901-1950 veranderd is aan de Tg, Tn en Tx.

(edit: er zit een fout in de laatste kolom van de onderstaande tabel, nieuwe versie volgt)

xxxhttp://www.logboekweer.nl/Temperatuur/HerberekeningTemperatuurgegevensDeBilt2016.xlsx
Laatst gewijzigd door Bart op 08-06-2016 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Temperatuurreeksen KNMI aangepast

Bericht door Sebastiaan » 08-06-2016 19:45

@ moderatoren. Misschien is het een goed idee om de titel van het topic te veranderen. Bart bedankt voor de interessante gegevens.

Plaats reactie