Code geel, zaterdag 28 mei.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Code geel, zaterdag 28 mei.

Bericht door Ko » 28-05-2016 23:41

Als reactie op de roepdoos: nee ik vond code geel weer onterecht. Het KNMI had code geel over heel het land uitgegeven, terwijl veel provincies geen onweer of gevaarlijk weer hadden. Want code geel staat voor gevaarlijk weer, dat was duidelijk niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door Ko op 02-06-2016 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Code geel, zaterdag 28 mei.

Bericht door Edward » 29-05-2016 00:09

Wat ik eerder schreef, in die roepdoos:
Ik wil hier geen discussie starten, maar voor de duidelijkheid: code geel wordt afgegeven i.v.m. (verwachte) aanwezigheid van onweersbuien boven een provincie. Dat was duidelijk het geval. We zien dat er altijd moet worden opgepast. Twee nieuwsberichten over veel gewonden door bliksem, van iets over de grens.

Daarvoor schreef Pieter in de roepdoos:
De hele dag gefietst omgeving Breukelen, Maarssen, Utrecht, heerlijk fietsweer, veel zon en halverwege de middag enkele stapelwolken en een paar druppels gevoeld code geel leek wat overdreven

Wat ik schreef in WEEReldnieuws:
(...)
In het plaatsje Hoppstätten in Rheinland-Pfalz gebeurde de inslag kort na afloop van een voetbalwedstrijd. Volgens de NOS raakten 33 (vooral kinderen) gewond. De donderslag kwam volgens berichten bij heldere hemel. Het vermoeden bij de auteur is echter dat de bui op ongeveer een tiental kilometers afstand hing en vanuit de ontstane bui deze afstand overbrugde. Het komt vaker voor dat op afstanden van 10 tot mogelijk wel 20 kilometer van een bui het onweer inslaat. Het is altijd verstandig de wolkenluchten en/of buienradar goed in de gaten te houden en naar binnen te gaan bij onweer. Zelfs dan kan bij snelle buienontwikkeling nog enig gevaar bestaan, terwijl dat nog niet is opgemerkt.
(...)

Nu pakken we het bliksemkaartje van lightningmaps.org van de afgelopen 24 uur erbij:
Afbeelding

Duidelijk is dat er best wat ontladingen zijn geweest. Alleen Zeeland bleef van de Nederlandse provincies gespaard. De bui in Limburg/Oost-Brabant was van gisterenavond rond deze tijd en daarvan zijn ook nieuwsberichten binnengekomen. Conclusie: bijna "overal" (wat betreft indeling in provincies) waren er onweersbuien, daarbij is er altijd gevaar voor blikseminslag.

KNMI schrijft:
Criterium:
Lokale onweersbuien met lokaal één of
meer van de volgende verschijnselen:
* windstoten (>60 km per uur)
* of lokaal veel neerslag (>30 mm in 1 uur)
* of hagel (tot 2 cm)

Ik heb nog niet kunnen nagaan of deze verschijnselen of neerslaghoeveelheden zijn gevallen, maar het is aannemelijk met deze mate van onstabiliteit dat hagel kan voorkomen, of veel neerslag. Misschien zien we morgen één of een paar aftappingen van 30 mm. Tot enkele maanden terug gold volgens mij dat het KNMI voor elke ontlading eigenlijk code geel kon afgeven. En dat ontladingen an sich een gevaar zijn, staat ook vast. Het wordt mooi (eigenlijk juist helemaal niet mooi) geïllustreerd door het nieuws van vanavond. Bij elke onweersbui waarbij je buiten blijft staan neem je in feiten een zeker risico, maar dat neem je met alles in het leven.

Ik constateer dat de criteria waarschijnlijk zijn behaald en dat het aannemelijk was dat deze zouden worden behaald. De vraag is nu of de criteria juist opgesteld zijn.
Laatst gewijzigd door Edward op 29-05-2016 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Code geel, zaterdag 28 mei.

Bericht door Daniël » 29-05-2016 08:35

Gisteren was ik aan het kanovaren op de Grote Rietplas bij Emmen. Zodra stapelwolken gingen opbollen, ging ik het water uit. Onweer kan namelijk zich snel ontwikkelen. Code Geel is meer dan terecht. Je moet er niet aan denken dat watersporters door onweer in de problemen komen op het water.
Laatst gewijzigd door Daniël op 29-05-2016 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Code geel, zaterdag 28 mei.

Bericht door Ko » 29-05-2016 11:47

Dus ook als er niks gebeurt wordt die code geel als terecht gezien? Dan hoeft men zich dus nooit meer af te vragen of het terecht was en zijn we meteen uitgediscussieerd. Vooral omdat het de laatste jaren soms ook al eens ter sprake kwam.

Zal wel komen omdat er hier in Breda nooit noodweer voorkomt, maar veel mensen op m'n werk en omgeving hier vinden het zwaar overdreven inclusief ikzelf. Maar kan wel begrijpen dat een regionale code handig kan zijn.

Ook vandaag weer code geel, terwijl ik net in andere topicje hier constateer dat het ook vandaag wel zal meevallen net als gister, lees: voor actie weerliefhebbers zwaar tegenvallend. Is code geel dan vandaag ook terecht? Nee!
De winters waren mooi, heel vroeger.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Code geel, zaterdag 28 mei.

Bericht door Edward » 29-05-2016 19:45

Als de meteoroloog van het KNMI constateert dat er 60% kans is op het overschrijden van de criteria in een bepaald tijdvak binnen 48 uur, zal hij code geel afgeven. Dan kun je bediscussiëren wanneer een kans 60% is. Is dat wanneer een bepaald aantal (60%) modelruns binnen een ensemble van modelruns zien dat er een tijdvak is met deze kans op de bovengenoemde criteria? Of is dat wanneer de meteoroloog meer subjectief zelf denkt dat er 60% kans is op een verschijnsel. Of moeten bepaalde modelruns zwaarder meetelen doordat ze beter in staat zijn te verwachten of onweer wel of niet te verwachten is. Dat heeft het KNMI niet in de criteria staan en zal voor weinig mensen iets uit maken.

Over of de criteria wel juist worden gehanteerd, hoef je je pas zorgen te maken zodra in een jaar tijd in zo'n 50% van de situaties met code geel geen van de verschijnselen die voldoen aan de criteria voorkwamen. Voorlopig is er nog niet de volledige duidelijkheid of gisteren aan de criteria is voldaan. Dat zal moeten blijken uit eventuele hagelmeldingen of de cumulatieve radarbeelden.

Die minimale kans van 60% betekent impliciet dat code geel achteraf bezien in tenminste 60% van de gevallen terecht zou moeten zijn. Daarnaast hoeft het gebeuren van "niks" niets te zeggen over de potentie van een situatie.

Daarnaast komt noodweer altijd maar heel plaatselijk voor en dat hoeft maar 1 of een paar van de 1000-5000 vierkante kilometers van een provincie te zijn. Daarmee is het dan terecht en slechts zeer plaatselijk van toepassing. Dat is het moeilijke van traag verplaatsende buien. Alleen bij buienlijnen zie je vaak dat een groot deel van de provincie zwaar weer krijgt. Het woordgebruik "noodweer" of "zwaar weer" is tevens heel subjectief en de definitie valt voor veel mensen niet samen met de criteria van code geel.

Nog even het doel van de waarschuwing voor gevaarlijk weer: duidelijk maken aan mensen die buitenactiviteiten plannen, dat er in een provincie kans is op gevaarlijk weer, tenminste 60%. De gevolgen van gisteren in Duitsland en Frankrijk wijzen erop dat er inderdaad gevaarlijk weer mogelijk was in onze provincies.
Laatst gewijzigd door Edward op 29-05-2016 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Code geel, zaterdag 28 mei.

Bericht door Hans » 02-06-2016 18:10

Mogelijk zou het een beter idee zijn waarschuwingscodes niet per provincie, maar per regio te geven. Vandaag code oranje voor Brabant en Limburg, Gelderland geel. Nu lijkt dat alleen voor Limburg terecht. Maar Brabant ligt nogal dwars, Gelderland kent 3 regio's. Maar om dan voor heel Brabant oranje af te geven terwijl "slechts" het oostelijk deel bedreigd wordt is in mijn ogen nogal overdreven. Ook voor Gelderland geldt dat "slechts" een deel van de Achterhoek bedreigd wordt.

Plaats reactie