Lente 2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Lente 2016

Bericht door Gerard » 28-02-2016 10:26

Nu de winter ten einde is, is het de hoogste tijd om de tendens en voortgang van de lente te bespreken en te volgen.
Dat kan in deze draad!

Sebastiaan heeft al een bijdrage geplaatst in het winterdraadje.

The notion of troughing to E & heights to W was repeatedly signalled for March from as far back as Dec in GloSea5. What's noteworthy is how the model remains steadfast in maintaining northern blocking during early April too, with a conspicuous theme of below average temperatures continuing. Hopefully the subsequent signs of temperature recovery thereafter (incl in EC Seasonal Model, which has interesting dry anomalies then later spring/early summer) will become reality.

-> Voorlopig koud volgens EC32,tot begin april. Al in december gaf het model dit aan. Daarna droog en warmer (boven normaal) volgens het EC seizoensmodel en GLOSEA5
Laatst gewijzigd door Gerard op 28-02-2016 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2016

Bericht door Dick » 28-02-2016 12:12

Aha, het heeft er alle schijn van dat het eerste kwartaal van 2016 gemiddeld kouder zal zijn dan december 2015. Dat is natuurlijk onvermijdelijk, zelfs het huidige maartrecord ligt lager dan het kersverse decemberrecord. Het zou interessant zijn om bij te houden opp welk moment de jaartemperatuur in 2016 voor het eerst boven die 9,6 C uitkomt. Gewoon curiositeitshalve.
Overigens: het vooruitzicht van te koud weer in maart, met misschien van die fraaie winterse buien trekt me wel. Als het in april maar weer warmer wordt.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Lente 2016

Bericht door Jaap » 28-02-2016 16:57

Het zou wel heel curieus zijn, als ook maart een superzachte maand wordt. Hoewel je het in deze tijden nooit zeker weet. Gevoelsmatig ga ik voor een droge, koude maand. Over april is in dit stadium echt niks zinnigs te zeggen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 28-02-2016 17:52

Een thermische normale maart en april ga ik al ervaren als een traag voorjaar, zozeer hebben de warme uitbijters indruk gemaakt. Met name april het thermisch plafond aanzienlijk verhoogd.

Voor maart is de kans groot dat het geen hoogvlieger gaat worden. Een thermisch gemiddelde lager dan 7,5 graden. Polaire luchtsoort is aan zet gedurende globaal de eerste helft van de maand.

Volgend weekend wellicht weer een lelijk weekend, waarin wolken en kil weer overheersen, mogelijk ook met regen, maar timing en intensiteit zijn nu nog niet te geven.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Yann » 29-02-2016 14:13

Vul hier je reactie in...
Dick schreef:Overigens: het vooruitzicht van te koud weer in maart, met misschien van die fraaie winterse buien trekt me wel. Als het in april maar weer warmer wordt.


Ben ik grotendeels mee eens. Van die schitterende buienluchten, regenbogen, stofhagel, tussendoor diepblauwe lucht en op volle kracht schijnende zon,... dat is genieten! Maar het mag in maart ook al eens een tijdje wat warmer en droger worden.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Lente 2016

Bericht door Gert » 29-02-2016 17:19

Ik hoop dat maart toch wat warmte gaat geven. Ik hou van de winter maar zo eind februari/ begin maart ben ik er wel klaar mee ondanks dat de winter dit jaar niks heeft voorgesteld.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2016

Bericht door John » 29-02-2016 19:26

Dat is te begrijpen, Gert. Ik zie het ook liever anders dan de ontwikkelingen voor de komende 7 dagen aangeven.
Met Dick zie ik dagen met maartse buien en felle opklaringen wel zitten. Maartse buien, met korrelhagel, korrelsneeuw en grauwe neerslagsluiers die het landschap ineens wit kleuren. Echter de positie van sturende lagedruk is onzeker nog. Wel koude bovenlucht, maar met kernen van lagedruk nabij of boven onze omgeving kan het ook nog wel eens zwaar bewolkt uitpakken en missen we de open aanvoer van opklaringen en maartse buien in een stevige noordwestelijke of noordelijke stroming via de Noordzee.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2016

Bericht door Dick » 01-03-2016 20:01

De eerste dag van de astro-lente heeft echt herfstweer opgeleverd. Zeker 6 uur achtereen regen hier in de regio Rotterdam, op het laatst vooral gemiezer. Slechts ca. 5,5 mm hier in Capelle a/d IJssel. Ik heb deze dag maar 'verschrikkeldag' gedoopt. Om de wind- en rainchill te weren heb ik een extra regenjas aangetrokken. Het was anders niet uit te houden. Temperatuur loopt momenteel langzaam op: overdag een graad of vier (minimum vannacht -2,4), momenteel ruim zes graden.
Laatst gewijzigd door Dick op 01-03-2016 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Yann » 01-03-2016 20:54

Dick schreef:De eerste dag van de astro-lente heeft echt herfstweer opgeleverd


Eigenlijk zelfs winterweer. Geen nivaal weer natuurlijk, maar zoals een ordinaire grijze dag midden in de winter: de ganse dag heeft de hemel potdicht gezeten, bijna de hele dag heeft het met wisselende intensiteit geregend en het was maar zo rond vijf graden, echt waterkoud. Niks mooie buienluchten, regenbogen of korrelhagel, alleen maar de ganse dag een vrijwel structuurloze wolkenmassa. Zo boeiend als een bokaal met goudvissen. Volgens de voorspellingen zou het morgen toch wat interessanter worden, er is sprake van buien.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2016

Bericht door Ko » 01-03-2016 20:58

De astro lente is toch pas 21 maart? Nu is het de weerkundige start van de lente. En voor mij een heerlijk begin! Vrijwel de hele dag regen, ook hier bijna 6 mm en een zonloze dag. Bijna een verademing na een hele week zonnig en droog weer.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie