Ouderwetsche weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 15-01-2016 10:41

Als liefhebber van historisch weer probeer ik zo goed mogelijk in te leven in het verleden. Te begrijpen wat het weer met de mens doet. Toch is dat behelpen, ik doe dat namelijk vanuit mijn verwarmde huis met dubbel glas, alle luxe die het leven van de 21ste eeuw met zich meebrengt. Hoe anders was dat voor onze voorouders. Vaak was het behelpen, kou lijden en geringe inkomsten in het koude jaargetijde. Afhankelijk zijn van medemenselijkheid van hen die het goed hebben. Daarbij kwam ook nog eens de onvoorspelbaarheid van het weer. Weersverwachtingen zoals wij die hebben waren er niet.

Als kind van de jaren zeventig ben ik opgegroeid met een weerbericht van 2-3 dagen vooruit. Gaandeweg de jaren 80 en 90 breidde dit steeds meer uit. Het chaotische weer bleek voorspelbare trekjes te hebben. Tegenwoordig kan je met de weerkaarten en pluim tot 5-7 dagen vooruit een redelijke inschatting maken. Natuurlijk zijn er nog altijd verrassingen maar in verhouding met de jaren tachtig zijn er grote sprongen gemaakt. Ook zal je met bijvoorbeeld buienradar precies waar de droog blijft en wanneer je beter even een paraplu kan gebruiken. Dat heeft zo zijn voordelen, maar naar mijn idee zijn er ook nadelen. Een zo’n keerzijde is minder verbonden voelen met onze voorouders.

Zo kon winterweer onze voorouders overvallen. Wie weet niet de roemruchte kou-invallen in 1740 en 1890. Op de ene dag is het zacht en regenachtig en de dag daarop stormt de winter het land in. Zoiets zou tegenwoordig al dagen van tevoren in de berekeningen zitten. De verrassing is compleet weg. En dat is ergens toch zonde?

Recent zag ik in een krant een reportage van een journalist die een week lang geen informatie tot zich nam. Het was voor hem behoorlijk afkicken! Zijn verhaal zette mij aan het denken. Als ik aan mijn eigen gedrag denk, dan is het in de periode naar een mogelijke winterse prik vaak zo dat ik de pluimen, weerkaarten intensief volg. Kijk ik normaal gesproken om de paar dagen naar de weersverwachting bij het KNMI, dan doe ik dat elke dag. Ook ben ik dan behoorlijk actief op VWK-forum, netweather of weerwoord. In discussie met andere weerliefhebbers. Met elke uitdraai van de diverse Opers of pluim kan de sfeer helemaal omdraaien. Een vermakelijk spel is het wel.

Tegelijkertijd ben ik de laatste tijd steeds meer nieuwsgierig hoe het zou zijn als je dat allemaal niet weet. Dus geen enkele vorm van weerinformatie tot mij neem. Hoe beleef ik dan het weer?
Om dat te ervaren heb ik om woensdagochtend 13 januari na het bekijken van weerkaarten en de pluim besloten om een week lang geen enkele bron van weerinformatie te raadplegen. Dus geen internet, geen krantenweerberichten, geen radio-weerbericht, niet van vrienden en kennissen. Dus zoveel mogelijk zoals iemand het in bijvoorbeeld eind negentiende eeuw beleefde. Nu weet ik natuurlijk wel dat er een koudere periode zeer waarschijnlijk aankomt. Die luxe permitteer ik mij, omdat ik zulk weer interessanter vind dan een doorstaande westcirculatie.

De hoogste tijd dus voor een experiment. Zeker tot aanstaande woensdag 20 januari, mocht het zo goed bevallen, mogelijk langer. Tot nu toe bevalt het erg goed, de langdurige regen van gisteren kwam echt als verrassing, en niet weten wanneer het stopt irriteerde ergens wel, maar gaf ook rust. Ik zie het wel. Zo geldt dat ook voor de mogelijk koude dagen die er aan komen. Echt apart hoor, normaal gesproken weet ik precies wat er komen gaat en nu is een groot mysterie. Ik ben benieuwd! Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 17-01-2016 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Paul » 15-01-2016 15:48

Leuk experiment, nou maar hopen dat je het volhoudt. Zonder afkickverschijnselen en 'spoilers'.

En je hebt pech natuurlijk dat je 'te laat' geboren bent. Back in the good old days, in de zestiger jaren, ging het weerbericht niet verder dan één dag vooruit. Vanaf twaalf uur in de middag, dan kwam het weerbericht uit. Het beste wat je in eerste instantie over de volgende dag te horen kreeg was een vage omschrijving, kouder of zachter of weinig verandering in temperatuur (misschien was het wat meer, maar dat is wat me bij gebleven is).

En dan had je nog die mededelingen voor land en tuinbouw, in de morgen tussen 6 en 7 uur op de radio. Het was een verkapt, uitgebreid weerbericht, met de waarnemingen van de belangrijkste KNMI stations, gedeeltelijk op dicteersnelheid. Zo spannend om te volgen, is jarenlang in de ether geweest.

In de zeventiger jaren volgde ik de 'shipping forecast', een voor die tijd bijzonder rijke bron van informatie.

Verrassingen waren er volop, mede omdat de weerberichten vaak nog 'fout' waren. Een die me bijstaat, midden zestiger jaren in een zachte winter (?) was niet verwachte ijzel op een zaterdag, de hele dag door. De volgende dag was alles wit, even onverwacht natuurlijk (die maandag volgde onverbiddelijke dooi). Zulke witte verrassingen waren er best vaak bij het opstaan, geholpen natuurlijk door het oude klimaat.

John
Berichten: 2608
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door John » 16-01-2016 10:26

Dat bewust verstoken blijven van weersinformatie doe ik jaarlijks tijdens de vakantie. Het is dan wat makkelijker dan thuis (krant, radio, tv, internet) en het scherpt je eigen waarnemingen.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Gert » 16-01-2016 13:49

Heel herkenbaar. In de jaren 70 was de info zeer beperkt en was het vooral beleven. Nu loop je risico dat het buiten vriest en sneeuw terwijl je druk maakt over een dooiperiode die over een week in de modellen zit. Anderzijds kun je nu natuurlijk je eigen verwachtingen maken met alle data die beschikbaar is. Alles heeft zijn voor - en nadelen laten we maar zeggen. Sebastiaan succes met je experiment.
Laatst gewijzigd door Gert op 17-01-2016 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door John » 18-01-2016 09:51

Ik heb het een paar keer geprobeerd, Sebastiaan, maar het niet volgehouden.

Toch te nieuwsgierig.
Ondanks dat we op hoofdlijnen niet echt verrast kunnen worden, immers zeer zacht weer, een vorstperiode, een periode regen en veel wind, het laat zich allemaal aankondigen.

Toch word ik nog regelmatig verrast. En dat komt door de synoptische details. Die kleuren uiteindelijk het weerbeeld.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 18-01-2016 11:55

Dag allen. Bedankt voor alle steun en begrip.

Het valt me enerzijds mee en anderzijds tegen. Naar de modellen taan ik geen moment. Het boeit me niet. Terwijl het toch vast in mijn systeem zat, dacht ik. Aan de andere kant ben ik gewend om dingen te delen en dat ligt nu wat lastiger om dat ik gewend ben veel van mijn indrukken via internet te delen. En ook te horen wat anderen vinden. Dat mis ik wel.

Wel is het zo dat ik veel meer waarneem en ik meer bezig ben met de natuur. En dat bevalt goed!

Ik heb besloten om er een artikel voor de Weerspiegel over te schrijven. Dus die kunnen jullie in de volgende WSP tegemoet zien.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 18-01-2016 18:51

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 19-01-2016 10:11

Bedankt voor de spoiler Ted :x

Anyway. Fascinerend is het wel om te zien hoe je anders naar het weer gaat kijken.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 19-01-2016 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Paul » 19-01-2016 11:04

Sebastiaan, een vraagje: heb je een barometer in huis? Zo ja, maak je daar gebruik van, of vind je dat niet passen binnen jouw project?

De informatie over de luchtdruk maakt een groot verschil voor de perceptie van het weer, geeft (met de nodige reserves natuurlijk) ook een indicatie voor het te verwachten weer.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Ouderwetsche weerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 20-01-2016 10:53

Dag weerliefhebbers!

Het experiment is ten einde. Zeven dagen lang onthield ik mij van elke vorm van weerinformatie. Dus geen internet, radio, kranten e.d. om te zien, horen wat het weer is of gaat worden. Geen pluimen en opers dus, maar ook geen barometer en thermometer.

Een uitgebreid verslag komt in de Weerspiegel. Hier alleen wat punten.

-> Het went heel snel om geen pluimen e.d. te zien. Had ik er woensdagavond nog 'trek' in. Donderdag deerde het me al niet. Wel zit de pluim nog in mijn hoofd. Die is niet zomaar foetsie, maar verdween geleidelijk wel naar de achtergrond. Goed vergelijkbaar met een ander experiment. Vorig jaar heb ik een halfjaar geen tv gekeken en dat went ook snel.
-> Weerwoord, VWK, Netweather niet echt gemist. Discussies zijn toch vaak hetzelfde. Wel soms het delen van leuke ervaringen.
-> Veel meer waarnemen, en verrast zijn. Zo was de langdurige regen van donderdag voor mij een surprise. Net als de sneeuw op zondagochtend. Ik gebruikte voor het eerst sinds tijden weer eens de windhaan!
-> Spannender wat het weer de komende uren, dag gaat doen. Soms wel een flinke aanwijzing, zoals opkomende bewolking in het westen, maar vaak ook niet.
-> Afwisselend om het eens op deze manier te doen. De standaardmanier ken ik door en door. Dit biedt een geheel nieuwe ervaring (op vakantie wel gedaan, maar dit is toch anders thuis).
-> Meer in het hier en nu. Niet of minder bezig zijn met wat er allemaal in de toekomst kan gebeuren. Ik zie wel. Daardoor ook meer onzekerheid en nieuwsgierigheid. En dat is even wennen maar wel leuk.
-> Meer inzicht in hoe onze voorouders het weer beleefden. Wel zo handig voor het schrijven bij mijn artikelen voor historisch weer.
-> Weerinformatie is op veel plekken te vinden, toch is het goed gelukt om info te vermijden. Zo weet ik in de Volkskrant waar het weerbericht staat, eind van het journaal komt het weerbericht e.d. In gesprekken met mensen komt het ook niet echt naar voren. Een keer overkomen dat ik de temperatuur toch zag, en dat was in de trein toen ik niet oplette dat op een intern scherm de temperatuur staat. Maar okay. Over het algemeen is het vermijden dus goed gegaan, al kost dat wel de nodige moeite en dat is weinig ontspannend.

Kortom -alles overziend, vind ik het een aanrader. Je moet wel een beetje avontuurlijk (openstaan voor iets anders) ingesteld zijn, goed je koppie gebruiken en dan beleef je het weer op een andere, wat mij betreft rijkere manier dan normaal gesproken.

Zo en dan ga ik nu eens kijken hoe het met de evt. SSW staat :mrgreen:

Plaats reactie