Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 08-03-2016 23:49

Mijn winterprognose kwam deze keer ten dele uit. Helemaal ontevreden ben ik niet, want: dat we in december geen winterweer hoefden te verwachten en dat het nat zou zijn, kwam uit. Ik voorzag een koude periode in de zg. hoogwinter, tussen 1 jan. en 15 febr. Nou, dat was dus maar zeer ten dele het geval en dan nog alleen in de noordoostelijke helft van ons land. Maar er was dus wel wat van waar. Niet uit kwam de door mij voorziene droogte in de hoogwinter. Helaas was ook die periode nat. Dat de winter ook weer zacht zou eindigen, klopt wel enigszins, ook al was het niet extreem zacht. Nou ja, ik neem het niet al te serieus, maar het is wel leuk om terug te kijken. De laatste jaren was het "succes" zeer wisselend, maar dat was het bij de professionals ook. De onvoorspelbaarheid is blijvend groot, ook met steeds geavanceerder prognose-materiaal. Voor onze vereniging gelukkig; er zouden anders heel wat minder leden geweest zijn, denk ik.

Yann
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-10-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Yann » 13-03-2016 09:07

Spijtig dat de huidige periode van droog, wolkenloos weer met wind uit het noordoosten net te laat komt, zou zo'n situatie zich eind januari, begin februari hebben voorgedaan, dan had dat gemakkelijk een stevige ijsvloer kunnen opleveren zoals in 2012.
Wie het witte niet eert, is het groene niet weerd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 13-03-2016 09:46

Geheel eens Yann, dat merke ik al vaker op. Steeds komen die hogedrukgebieden in de verkeerde tijd van het jaar zoals in de late herfst of vroege lente, of in de zomer. Maar bijna nooit in de winter zelf. En dan bedoel ik een honkvast hogedrukgebied dat wekenlang voor een geblokkeerde situatie zorgt.
Laatst gewijzigd door Ko op 13-03-2016 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 13-03-2016 10:12

En daar zal vermoedelijk in jouw en mijn leven geen verandering in komen. De meeste winters brengen op een meerderheid der dagen Atlantische lucht naar onze streken. Soms met veel vaart, soms kabbelend. In het laatste geval is er afkoeling boven land mogelijk.

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Henk » 13-03-2016 12:27

Nou, dat laatste is allerminst zeker.
Er zijn zeker uitzonderingen en degenen die menen dat koude winters niet meer zullen voorkomen, zullen zich vergissen.
Het klimaat zal hoogstwaarschijnlijk wel extremer worden en zeer zachte winters zullen inderdaad vaker gaan voorkomen, maar er zullen ook nog genoeg interessante winters overblijven. Voor wie het zien wil.
Laatst gewijzigd door Henk op 13-03-2016 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 14-03-2016 17:02

Misschien dat Paul zich geroepen voelt voor een uitgebreide reactie. Zelf wil ik het laten bij een korte ;)

Winterverwachting van Cohen zie ik als mislukt. Zachte winter op NH, en van een negatieve AO is geen sprake. Tweede jaar op rij een dikke 'fail'.

GLOSEA5 bevestigt wederom zijn imposante status. Hulde voor de Britten!

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Paul » 15-03-2016 20:15

Sebastiaan schreef:Misschien dat Paul zich geroepen voelt voor een uitgebreide reactie. Zelf wil ik het laten bij een korte ;)

Winterverwachting van Cohen zie ik als mislukt. Zachte winter op NH, en van een negatieve AO is geen sprake. Tweede jaar op rij een dikke 'fail'.

GLOSEA5 bevestigt wederom zijn imposante status. Hulde voor de Britten!


Graag wil ik wat aandacht besteden aan de score van de winterverwachtingen. Dank je Sebastiaan voor de voorzet.

Allereerst de GLOSEA5.
http://medcof.aemet.es/images/doc_events/medcof5/docMedcof5/presentaciones/MedCOF5_Brookshaw.pdf

Zij schrijven in hun verwachting:
•There is currently a strong signal, consistent across models, for positive NAO in early winter. This is consistent with the known drivers (see below).
In late winter, there is a heightened risk of sudden stratospheric warming but with a large uncertainty in the timing of the impact. Expected influences this year:
•strong El Niño
•strong influence from the stratosphere (QBO)

Hun temperatuurverwachting voor de drie wintermaanden: boven normaal van Ierland tot Moskou. Onder normaal van Canarische Eilanden tot Griekenland. Komt goed overeen met wat is opgetreden.

De luchtdrukverwachting laat voor december een strakke zonale stroming zien, met de kern van hogedruk west van Portugal. In januari weinig verschil, maar minder gradiënt. In februari relatief hoge druk op de oceaan, lager dan normaal van Schotland tot in Siberië.
Voor december OK, januari en februari niet goed. Januari gaf negatieve AO.

Dan de verwachting van Netweather:
http://www.netweather.tv/index.cgi?action=winter-forecast-2015;sess=

• El Nino dominated winter
• Warmer than average winter
• Severe cold spell with snow and frost most likely in January following SSW
• Stormy December
• Average rainfall after wetter start
• Settled end to winter
• Possible record warmth later in Feb

December OK. Daarna gaat het fout. Netweather verwacht de SSW veel te vroeg, maar de verwachte luchtdrukverdeling voor januari was beter dan die van GLOSEA5. Februari bracht naar het einde juist dalende temperatuur, in plaats van stijgend.

Over Cohen hebben Sebastiaan en ik bericht op weerwoord. Mijn bijdrage:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=2181275&tid=2181253

Net als netweather verwachtte Cohen te vroeg een ssw.

GLOSEA5 is het beste van de drie, omdat zij een mogelijke ssw pas in februari plaatsen, mogelijk zelfs later. Wel is de verwachte luchtdrukverdeling na december onjuist. De luchtdrukverdeling van Netweather voor januari was veel beter, maar de motivatie was verkeerd. De blokkade boven Noordwest-Rusland van begin januari en de negatieve AO van later die maand werden niet veroorzaakt door een ssw.

De troposfeer en stratosfeer werden bij aanvang van de winter beheerst door een bijzonder sterke poolwervel. Vanaf circa 20 december kwam wave-activiteit op gang, maar het duurde tot begin februari voor er een ‘minor warming’ (term Cohen) optrad . De heuse ssw kwam pas begin maart. Het blijkt maar weer eens hoe moeilijk het is zowel een sterke stratosferische als troposferische poolwervel te doorbreken. Veel impulsen waren nodig, om uiteindelijk pas in maart tot een ssw te komen.

Tenslotte: de verwachting van Meteogroup heb ik niet, wat was hun winterverwachting?
Laatst gewijzigd door Paul op 16-03-2016 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Marcel » 09-04-2016 23:59

'Nagekomen winterbericht': gemiddelde temperatuur over de 3 koudste maanden.

De gemiddelde winter temperatuur van 2016 was 6,3 graden, extreem zacht dankzij vooral de absurd warme december.

Ook interessant is echter de gemiddelde wintertemperatuur over de 3 koudste maanden in het winterhalfjaar - lijkt beter te correleren met het Hellmann koudegetal. Winters als 1985-86 en 1986-87 met een zeer koude november resp. maart maand, terwijl december in beide jaren erg zacht was, die scoren dan een stuk opvallender. Of de winters van 1789 en 1845 met beide een extreem koude maart.
Afgelopen winter was maart ruim 4 graden kouder(!) dan december, hoe zacht scoort 2016 uitgaande van de 3 koudste maanden?

Zie bijgaand de grafiek van gemiddelde wintertemperaturen over de 3 koudste maanden van alle winters 1707-2016
Afbeelding
(url voor duidelijker plaatje: http://makkerma.home.xs4all.nl/weer/Winter gemiddelde 3 koudste maanden -1707 - heden.png)

Opvallend is dat de indertijd recordzachte winter van 1975 nu helemaal zo zacht niet meer is: 4,7 graden. De historische recordwinters waren 1737 en 1846 (5,2 graden). De winters van 1989 (5,3), 1990 (5,4) en 1998 (5,4) werden iets warmer. Maar alleen 2007 (6,5) en 2014 (6,0) waren de echte uitschieters!
En 2016 - die scoort met 4,9 graden 'zeer zacht', maar lang zo extreem niet meer als over dec - jan - feb!
Laatst gewijzigd door Marcel op 10-04-2016 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 10-04-2016 08:49

Je ziet een duidelijke trend tussen 1975 en 2014. Ongeveer om de pakweg 10-12 jaar een verbetering van +1 graad van gemiddelde wintertemperatuur. Dus rond 2020 krijgen we dus een nieuw record van een winter in de 7 graden, en rond 2032 eentje met in de 8 graden enz.
Laatst gewijzigd door Ko op 10-04-2016 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie