Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Gerard » 12-02-2016 15:05

Adrie schreef:
Dat kan heel goed, en is een verdere ontkrachting van de lariekoektheorie dat koude oppervlakken hoge druk stimuleren (ja, dat is wel waar, maar in een heel dun laagje dicht bij het oppervlak). Dynamisch gezien zorgt langdurige kou-overdracht naar een luchtkolom altijd voor het inkrimpen daarvan en daarmee een lagedruk-anomalie op grotere hoogte, dus op de Atlantische Oceaan voor een versterking van de zonale stroming ten Z daarvan. Ja, en hoe zit dat dan met lage druk boven warme oppervlakken? Waar, maar alleen bij verschillende verwarming (=uitzetting) van de luchtkolom. Op de warmste plek "stroomt de luchtkolom over" met een daling van de druk aan de grond tot gevolg.


Groenland is een flink koud oppervlak waar steeds maar weer hogedrukvorming is, ook in de hoogte. Niet net zuidoost van Groenland waar vaak een depressienest is, mede komend natuurlijk door de instroom van koude lucht juist door die relatief hoge druk boven Groenland.

Luchtdrukdaling is toch gewoon het gevolg van het verdwijnen van waterdamp (dus gas) uit het lagedrukgebied. Gas wordt omgevormd naar vloeistof (door menging van twee luchtsoorten met verschillende warmte-inhoud ewn met met vrij veel vocht) de luchtdruk moet wel dalen, de lucht zelf stijgt dan door vrijgekomen condenswarmte ofwel vrijgekomen latente warmte. Vervolgens komt vanuit de gebieden met beide luchtsoorten lucht aangestroomd die weer oververzadigd raakt en het proces wordt zo versterkt. Totdat de warmtesector "opgerold" is c.q. de fronten gecoccludeerd zijn. Bij een cycloon en polar low gebeurt het zonder twee verschillende luchtmassa's dan gedreven door grote temperatuurverschillen in de hoogte i.p.v. horizontaal waardoor het systeem ook kan ontwikkelen. En omdat in de topische luchtsoort zeer veel waterdamp verdwijnt kan de luchtdruk ook flink dalen.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 13-02-2016 09:45

Afgelopen week had ik al de eerste nachtvorst van februari. Afgelopen nacht en nu ook vorst. Ook komende week nog enkele keren nachtvorst. Hier kan ik dan van genieten, omdat dit niet ver van tevoren kon worden aangekondigd in de lange termijn verwachtingen.

Lange tijd en tot voor heel kort werd er nog aan een vorstloze februari gedacht. Zelfs een hele winter vorstloos in de nabije toekomst werd geschetst. En zo vriest het ineens weer voor een aantal dagen, gedurende over een hele week gezien.

Toch weer een aanwijzing dat lange termijn prognoses niet echt iets waard zijn. Het was en zou zwaar Atlantisch blijven met bovennormale temps. Niet dus :mrgreen:
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 13-02-2016 11:55

Het is prima gegaan met die langetermijnverwachtintingen. Afbeelding
Tot 10 februari Atlantische sferen. 8-)

Onderstaande tekst, heb ik op 30 januari geschreven. Kijk maar terug!


Ik heb eerder aangegeven me op deze plek rustig te houden voor wat betreft de verwachtingen na 10 februari.
Tot 10 februari, zoals eerder aangegeven, houden we het sterk Atlantisch georiënteerd, aanhoudend vrij zacht tot erg zacht. Geen ruimte voor negatieve etmaalgemiddelden.


En zo geschiedde. ;)
Laatst gewijzigd door John op 13-02-2016 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 13-02-2016 13:04

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Ko » 13-02-2016 13:14

Ja John jouw prognose is uitgekomen. Rond 10 februari is een soort omslagpunt, evenals 7 januari en rond 25 januari.

Toch blij dat er nog wat onvoorspelbaars in het weer blijft. Een serie koude en zachte winters zullen elkaar blijven afwisselen met een stijgend temperatuur gemiddelde. De koude winters zullen net zulke uitschieters als vroeger kunnen laten blijven zien, grote voorbeeld is december 2010 of een winter als 1996. Een geheel vorstloze winter sluit ik echt uit.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Ko.............

Bericht door Oud-forumlid » 13-02-2016 17:34

En voorlopig niet meer zeuren dat het overdag niet meer regent he? ;)

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Oud-forumlid » 13-02-2016 17:36

Vul hier je reactie in...
John schreef:Het is prima gegaan met die langetermijnverwachtintingen. Afbeelding
Tot 10 februari Atlantische sferen. 8-)

Onderstaande tekst, heb ik op 30 januari geschreven. Kijk maar terug!


Ik heb eerder aangegeven me op deze plek rustig te houden voor wat betreft de verwachtingen na 10 februari.
Tot 10 februari, zoals eerder aangegeven, houden we het sterk Atlantisch georiënteerd, aanhoudend vrij zacht tot erg zacht. Geen ruimte voor negatieve etmaalgemiddelden.


En zo geschiedde. ;)


Ben je ook zo gul om het te zeggen als je er (ver) naast zit?
Mij winterverwachting was K.T durf ik gerust toe te geven...

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Hans » 13-02-2016 18:51

Mijn vertrouwen in (middel)lange termijn prognoses is inmiddels weer gedaald naar het bekende niveau van 3 dagen. Enkele dagen geleden leek voor de komende week alleen de woensdag een koude uitbijter te zijn, maar dat is inmiddels (vrijwel) de hele week geworden. Dat zagen we enkele weken geleden ook, met al dat ijzel-gedoe in het noorden van het land Dus Terug naar Af. :mrgreen:
Even simpel gesteld: Er ontstaat een tropische wave boven de oceaan, die uitgroeit tot een orkaan. Deze orkaan trekt uiteindelijk langs de Amerikaanse oostkust noordwaarts, kan richting Groenland gaan, maar ook in een west-circulatie worden opgenomen, met als gevolg dat West-Europa met de effecten te maken krijgt. Op het moment dat storm in de buurt van de Cariben komt zit er nog een flinke spreiding in de gedachte verdere trekrichting (zie kaartjes Weather Underground als er weer 1 is). Dit maakt dus nogal een verschil Hoe kun je dat ooit voorspellen?
Naar mijn mening gaan (middel)lange termijn oplossing alleen goed als er sprake is van een blokkade dicht bij ons in de buurt of een strakke west-circulatie, zonder verdere verstoringen. Als in een westcirculatie een ex-orkaan terecht komt, is ie binnen enkele dagen hier en klopt er niet zoveel meer van de prognoses.
Laatst gewijzigd door Hans op 13-02-2016 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 13-02-2016 20:10

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 13-02-2016 23:52

Over een heel jaar gerekend zijn de 10-daagse verwachtingen voor 65% goed. Dat is dan nog een aardig percentage wat de mist in gaat. De laatste tijd klopt het allemaal aardig. De missers zijn meestal grillig verdeeld over het jaar. Ze waardeloos noemen gaat mij te ver, maar het gaat mij ook te ver, als je er blindelings op vertrouwt en niet zo af en toe zelf je neus buiten de deur steekt of ook eens andere weerbureaus of goede amateurs raadpleegt. Wat betreft de komende winters: ik blijf het onzin vinden, om te stellen, dat de vorstloze winters nabij zijn. Dat riep men ook al in 1994/1995. Prompt kregen we een koude 1996 en in 1997 zelfs de Tocht. Daarna kwamen er weer veel zachte winters, met tussendoor soms verrassingen: een pak sneeuw of strenge vorst. Dat zal zo blijven. De kans, dat er tijdelijk weer meer koude-perioden zullen optreden in de winter, door hogedruk op de Noordelijke Oceaan, is even groot als boterzachte maanden zoals december j.l.

Plaats reactie