Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 29-11-2015 11:27

Harrie schreef:Met groot gemak worden met de kennis van nu El Nino winters als 1982-1983 en 1997-1998 weggezet als bij voorbaat kansloze winters, een lot dat ook de a.s. winter om die reden zou zijn beschoren.


Wie doen dat dan?

Ik richt me tot nu toe alleen op de komende decembermaand. En het algemeen karakter van het weerbeeld. Puur gericht op de uitvoer van GFS en EC.
El Nino neem ik niet mee.

Overigens je opmerkingen over winterseizoen 1983--1984 laten zien dat er ook bij een sterke westcirculatie spannende zaken op sneeuwgebied kunnen gebeuren.
22 en 23 januari 1984 staan me nog helder voor ogen. Op 22 januari sneeuwval onder vorstige condities, op 23 januari zware sneeuwval bij + 0 graden. Noord van de rivieren hevige sneeuwval bij vorstige condities. Sneeuwdek 25-30 cm oplopend in delen van Noord-Holland.

We hebben dan de straalstroom graag net onderlangs. 8-)
Laatst gewijzigd door John op 29-11-2015 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 29-11-2015 12:41

In de El Nino winter van 1982/3 was het een tijdlang niks. Maar toen kwam februari. Nu kwam het niet tot diepwinterse toestanden, maar ik zie toch wat nachten met matige vorst, en mijn indruk is dat op slootjes toch wel geschaatst kon worden? Ik heb er weinig herinneringen aan, iemand anders wel?
Februari 1983, 0,9c, 2012 0,8c. Het laatste jaar heeft natuurlijk wel de voorkeur
Afbeelding

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Adrie » 29-11-2015 14:37

.
Sebastiaan schreef:In de El Nino winter van 1982/3 was het een tijdlang niks. Maar toen kwam februari. Nu kwam het niet tot diepwinterse toestanden, maar ik zie toch wat nachten met matige vorst, en mijn indruk is dat op slootjes toch wel geschaatst kon worden? Ik heb er weinig herinneringen aan, iemand anders wel?
Februari 1983, 0,9c, 2012 0,8c. Het laatste jaar heeft natuurlijk wel de voorkeur

Het begon als een aardige vorstperiode, na een periode met een aantal winters waarbij die van de jaren 2009-2013 nog aardig schraal afsteken. Noordelijke stroming met sneeuwbuien, op veel plaatsen bleef een paar cm liggen. Daarna wat meer NO, matige vorst, ik heb geschaatst op de uiterwaarden van de IJssel, (het water in de grote rivieren stond hoog bij het begin van de vorstperiode. Detail wat ik me nog levendig herinner is dat de NNO-wind over die km's brede watervlakte kwam en de sneeuw die in aan het begin in de eerste 100 en meters ten westen daarvan niet bleef liggen.)
De vorstperiode ging snel als een nachtkaars uit als gevolg van steeds meer subsidentie, zonnig weer met overdag steeds hogere temperaturen.

Die hele periode '78-87 was toch wel uniek in mijn meteorologische leven, elke winter gebeurde er wel wat op wintergebied, de grootse zaken waren natuurlijk de krenten in de pap. Uiteindelijk heeft die periode mijn levenslange liefde voor de meteorologie diep laten wortelen. Helaas ben ik bang dat we zoiets nooit meer zullen meemaken.
Laatst gewijzigd door Adrie op 29-11-2015 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 29-11-2015 15:09

Prachtig verhaal Adrie. Je enthousiasme is ook vaak terug te lezen in oude WSPs.

Ondertussen ziet het er naar uit dat noordelijk Amerika wel eens een zachte tot zeer zachte periode tegemoet gaat. Dus niet alleen bij ons wil het voorlopig niet winteren.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 29-11-2015 16:04

Adrie schreef:
Die hele periode '78-87 was toch wel uniek in mijn meteorologische leven, elke winter gebeurde er wel wat op wintergebied, de grootse zaken waren natuurlijk de krenten in de pap. Uiteindelijk heeft die periode mijn levenslange liefde voor de meteorologie diep laten wortelen. Helaas ben ik bang dat we zoiets nooit meer zullen meemaken.


Het is ook een beetje een kwestie van smaak en beleving. Gebeurtenissen op wintergebied liggen voor mij vooral op het terrein sneeuw en vorst gecombineerd.

Ik dacht dat ik na winter 1985 nooit meer zo'n sneeuwrijke winter zou meemaken. Winter 1985 was in Brabant sneeuwrijker dan 1979.
Winter 2010 heeft echter een rijkdom aan succesvolle sneeuwsituaties gebracht zoals niet eerder vertoond sinds in elk geval de laatste 45 jaar in Brabant.

In januari 2009 kreeg ik voor het eerst sinds februari 1991 te maken met een week sneeuwbedekking. Dat gebeurde ook in december 2010, februari 2012 en januari 2013.
Zo bekeken was periode 2009-2013 niet verkeerd.

Kijken we alleen naar de vorstproductie, dan is het sinds de jaren tachtig inderdaad mager gesteld en wachten we nog op minstens 150 Hellmannen in een winter.
Laatst gewijzigd door John op 29-11-2015 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 29-11-2015 16:39

De balans tussen diegenen die El Nino weinig invloed toedichten en zij, die dat nadrukkeliojk wel doen, is een beetje zoek. Na jaren van artikelen en forum-bijdragen lezen over dit onderwerp, is het nog steeds een beetje mistig op dit punt. Of zit de mist in mijn inmiddels 70-jarige ogen? Dat zou goed kunnen.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Oud-forumlid » 30-11-2015 09:34

John schreef:
Harrie schreef:Met groot gemak worden met de kennis van nu El Nino winters als 1982-1983 en 1997-1998 weggezet als bij voorbaat kansloze winters, een lot dat ook de a.s. winter om die reden zou zijn beschoren.


Wie doen dat dan?

Ik richt me tot nu toe alleen op de komende decembermaand. En het algemeen karakter van het weerbeeld. Puur gericht op de uitvoer van GFS en EC.
El Nino neem ik niet mee.

8-)


Wie dat doen, de stelling poneren dat El Nino-winters bij ons zacht verlopen?
Ik heb dat aangehaald na doorlezen van dit forumtopic Winter 2015-2016. Deze bewering wordt namelijk veelvuldig gemeld door één van de opinieleiders hier, Ko van Rijswijk.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 30-11-2015 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 30-11-2015 12:02

Volgens prognose van MG (weerstatistieken) komt de eerste decade op 9,8c. Het record staat op 9,9c in 2000. We zijn wel weer toe aan nieuwe records :mrgreen:

weergegevens.nl/extremes_dec.aspx?station=260&extreem=TG&order=1&maand=12&decade=1&country=3

Oh ja, recordkoud verliep het in 1902 en 1933 met -4,2c. Op deze manier zijn we ook hard op weg om het incourante record van 1 november tm 31 december (7,8c, 2006) te verslaan.

Marcel
Berichten: 668
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Marcel » 30-11-2015 12:05

Vul hier je reactie in...
Sebastiaan schreef:In de El Nino winter van 1982/3 was het een tijdlang niks. Maar toen kwam februari. Nu kwam het niet tot diepwinterse toestanden, maar ik zie toch wat nachten met matige vorst, en mijn indruk is dat op slootjes toch wel geschaatst kon worden? Ik heb er weinig herinneringen aan, iemand anders wel?
Februari 1983, 0,9c, 2012 0,8c. Het laatste jaar heeft natuurlijk wel de voorkeur



Ja winter '82-'83 nog duidelijke herinneringen aan. Dat was nl de 1e winter waarin ik van dag tot dag het weer bijhield (en enorm baalde van al dat zachte weer in december en januari; wel vaak stormachtig, ook leuk), en ten 2e was het de enige winter waarin ik door het ijs zakte.

Toendertijd woonachtig in Monnickendam, en achter het huis een weiland met daartussen nog een brede sloot waarvanaf je direct naar de meertjes van waterland (broek in waterland, holysloot, zuiderwoude) kon schaatsen. Alleen in febr 1983 bleef het ijs (althans, daar ter plekke) te dun.
Wel kon je over de kleine ondiepe weiland-slootjes schaatsen, en met een vriend van mij schaatsten we zo alle kleine slootjes van het hele weiland af... totdat achteraan (ongeveer een kilometer verder) het water breder werd. En ja hoor, daar ging het mis.
Nat en koud helemaal teruggelopen. Die vriend van mij wilde niet nog een kilometer om de sloot heen omlopen, nam een aanloop, en rende over de dunne ijslaag. Het ijs brak achter hem in stukken, maar hij haalde de overkant. Zelf liep ik toch maar even om...
Laatst gewijzigd door Marcel op 30-11-2015 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 30-11-2015 12:28

Mooi verhaal Marcel! Ik ben zelf ook wel eens over zo'n brede sloot gegaan, waarbij het kielekiele was. Ik weet het nog goed.

The theme of a shift to colder conditions (higher chance of blocking via SSW; greater incidence N or E'ly flow) is still the preferred likelihood later into winter and you'll find this represented and explained in the latest 3-month outlook for contingency planners from UKMO (just published a moment ago). Tekst van een BBC-weerman

UKMO contingency planning:
www.metoffice.gov.uk/media/pdf/m/5/A3_plots-temp-DJF_v1.pdf
A strong, mature El Niño event continues in the tropical Pacific Ocean. Seasonal prediction systems suggest it will strengthen slightly before the end of the year.
This El Niño is comparable in strength to the 1997-98 and 1982-83 events and is highly likely to rank among the three strongest on record.

El Niño is already creating wide-ranging weather impacts across the globe. The influence on UK weather, however, is more subtle. El Niño moderately increases the probability of the positive phase of the North Atlantic Oscillation (NAO) in
early winter. At this time of year, the positive phase of the NAO is associated with milder- and wetter-than-average conditions, whilst the negative phase is associated with colder- and drier-than-average conditions. In late winter El Niño
increases the probability of sudden stratospheric warming events occurring.

These events disrupt the stratospheric polar vortex and, more often than not, bring cold weather to the UK.

The Quasi-Biennial Oscillation (QBO), an oscillation of the equatorial winds in the stratosphere, remains in a westerly phase. The QBO influences winter
conditions over Western Europe by modulating the strength of the stratospheric polar vortex and thereby the phase of the NAO at the surface. The westerly phase of the QBO tends to favour a stronger stratospheric polar vortex, particularly in early winter, leading to a higher likelihood of a positive phase of the NAO.

During December, the factors described above suggest an increased likelihood of positive NAO, which is consistently supported by predictions from the Met
Office seasonal prediction system along with systems from other global forecast centres. The left-hand graph in figure T2 shows a clear shift towards milder
conditions. This does not preclude temporary incursions of colder weather, but the chance of a prolonged spell of cold weather taking hold in December is low compared to normal.

Through the first half of the 3-month period, milder-than-average conditions are more likely than colder-than average. However later in the winter, particularly into February, several seasonal forecasting systems, including the Met Office system, are in good agreement in suggesting a shift towards more blocked weather patterns; these patterns increase the chance of cold northerly or easterly winds affecting the UK. Therefore, the right-hand graph of figure T2 does not tell the whole story and in late winter the probability of colder-than-average conditions is actually higher than normal. Thus we consider the greatest risk of cold weather impacts, such as snow, to be in late winter.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 30-11-2015 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie