Winter 2015-2016

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Lucas
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-04-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Lucas » 26-10-2015 08:55

Ik denk dat we de komende winter wel een keer strenge vorst gaan krijgen.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

??

Bericht door Oud-forumlid » 26-10-2015 09:09

ik denk wel meer dan een keer......

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Sebastiaan » 30-10-2015 11:25

Fantastisch verhaal van de Met Office. Ik vind het zo goed dat ze hun kennis met ons delen. Zo neem je het publiek mee in de wonderlijke en fascinerende wereld van het weer. Chapeau!

blog.metoffice.gov.uk/2015/10/29/what-are-the-prospects-for-the-weather-in-the-coming-winter/
What does El Niño imply for the UK this winter?

Unlike some parts of the world, the effect of El Niño on Europe is relatively subtle. In El Niño years there is a tendency for early winter to be warmer and wetter than usual and late winter to be colder and drier. Despite this, it is just one of the factors that influence our winters, so other influences can overwhelm this signal – it is relatively straightforward, for example, to find years where these general trends were not followed.

Grappig en opvallend dat MetOffice hier een andere mening heeft dan het KNMI. Om eerlijk te zijn denk ik dat het KNMI fantastisch werk doet, maar door alle bezuinigingen en relatieve kleine omvang niet mee kan in de kennis van MetOffice. Uiteraard ben ik geen kenner op dit vlak, maar ik heb sterk dat idee.

Closer to home, sea surface temperatures to the west of the UK have been notably lower-than-average in recent months. While it is true the westerly winds that we typically get in winter would have to pass over this region, it is unlikely that this will directly have a strong bearing on expected temperatures. This is because temperatures at this time of year are strongly affected by the direction of the wind. Eastern Europe and Scandinavia are 10-20°C colder than the Atlantic Ocean in winter, so our weather will depend much more on how often winds blow in from the north and east than whether the Atlantic is 1-2°C cooler than usual.

More broadly within the North Atlantic Ocean, sub-tropical temperatures to the south of this cool region are widely above average. This combination results in an increased north-south temperature gradient, which is expected to provide greater impetus for Atlantic depressions. For the UK, this would favour relatively mild, unsettled weather conditions.

-> Het zeewaterpatroon is dus gunstig voor een positieve NAO. Oei!

Our weather is also affected by changes in the stratosphere

European winters are also sensitive to what is happening in the stratosphere, the layer of the atmosphere between 10 and 50 km up that lies above the weather. The equatorial stratosphere is home to the Quasi-Biennial Oscillation (QBO), a cycle that sees winds switch from easterly to westerly and back roughly every 27 months. First noted by Met Office scientists over 40 years ago, the link with European winter weather has stood the test of time. This year, the QBO is in a westerly phase, which implies an increased chance of a mild and wet winter at the surface.

Stratosfeer nemen ze ook mee. Westelijke QBO vergroot kans op een milde en natte winter.

A considerable part of the year-to-year differences between UK winters is related to the occurrence of sudden stratospheric warmings (SSWs). In these events, the polar stratospheric vortex – the fast moving circulation of stratospheric air that whirls around the North Pole in winter – abruptly breaks down. They occur one winter in two on average, and events are most common in January or February. In the majority of cases SSWs lead to the establishment of cold easterly flow at the surface across Europe and the UK. The last SSW was in January 2013, and this event contributed to the cold late winter and early spring in that year.

Whether we get an SSW or not depends on a number of influences, such as El Niño and the QBO. Currently our models suggest an increased likelihood of an SSW from January onwards. If this were to happen, its effects would not be felt much before the end of our November to January outlook period. At the moment, therefore, this is still a long way off, and we consider this suggestion to be tentative.

Kans op een SSW neemt later in de winter toe.

So what can we expect in the UK this winter?

Most of the global drivers discussed above tend to increase the chances of westerly weather patterns during our November to January outlook period. Our numerical prediction model, being sensitive to these drivers, also predicts a higher-than-normal chance of westerly conditions. This results in an outlook for an increased chance of milder- and wetter-than-usual conditions, and a decreased chance of colder and drier conditions, for the UK. Our outlook also indicates an increase in the risk of windy or even stormy weather.

Meeste indicatoren wijzen op een vergrote kans op westelijke winden. Natter en zachter dan gewoonlijk. Kans op storm is groter dan gebruikelijk. Let wel, hier in de tekst hebben ze het niet over de verlaagde zeetemperatuur. Dat kan natuurlijk wel schelen.

It should be noted that these shifts in probability do not rule out the less favoured types of weather completely. Also, a general tendency for one type of weather over the three months as a whole does not preclude shorter spells of other types of weather.

Finally, there are hints that the outlook might be rather different in the late winter, with an increased risk of cold weather developing. Nevertheless, it is currently too early to be confident about this signal.

Er zijn signalen dat de tweede helft van de winter duidelijk ander weer geeft, met toename kans op kouder weer.

Zoals altijd hou ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!

Henk
Berichten: 321
Lid geworden op: 10-02-2013

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Henk » 30-10-2015 12:14

Goed, Sebastiaan, om de verwachting van het Met Office mee te nemen.
Inderdaad: we wisten al dat kouder zeewater in de Noord-Atlantische oceaan west van de Britse eilanden en zuid van Groenland leidt tot een versterkte westcirculatie. De temperatuurgradient (= het verschil in temperatuur) zorgt voor een sterker dan normaal hogedrukgebied in de buurt van de Azoren en een geprononceerder laag bij IJsland met bij ons een positieve NAO. Men stelt wel dat het zeewater in de subtropen warmer is dan normaal. De vraag blijft dan wat als dit laatste niet het geval zou zijn geweest en het te koude SST-gebied zich zou hebben uitgestrekt over een veel groter deel van de Atlantische Oceaan. Waarschijnlijk zouden we dan een groot Atlantisch hogedrukgebied hebben gehad met veel noordwestelijke - of zelfs noordelijke winden en vrij koud weer, iig guur weer. Dit circulatietype hadden we vaak in de 16e en 17e eeuw. (Kleine IJstijd). De invloed nu van de versterkte wc op onze winter wordt dus groter geacht dan het wat koudere zeewater west van de Britse eilanden.
En ja: de QBO -west geeft aanleiding tot een versterkte westenwind op hoogte en dus zachter winterweer bij ons.
We zullen zien.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 30-10-2015 18:22

Een Atlantisch georiënteerde winter komt het vaakst voor. De laatste decennia zie ik een toename van Atlantische georiënteerde dagen in de winter.
We hebben er onze zeer zachte winters aan te danken.

Elk jaar rekenen op een Atlantische winter is het resultaat van nuchterheid.

Een winter van minstens het kaliber 1985 laat zich voor ons land niet aftekenen eind oktober.

Ik laat me graag verrassen en dat gebeurt nog geregeld. Sneeuwrijke winter 2009-2010. December 2010, koudegolf februari 2012 en start sneeuw en lange vorstperiode januari 2013, maart 2013.

Overigens ook winters 1996-1997 evoer ik als een totale verrassing. Twee totaal verschillende helften. De tweede helft zo antiwinters alsof de eerste helft niet bestaan heeft.
Laatst gewijzigd door John op 30-10-2015 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 30-10-2015 23:02

Kouder water in de noordelijke Oceaan remt de vorming van lagedrukgebieden toch juist af, volgens mij. Als er daardoor wat meer dominante hogedruk zich kan uitbreiden naar het oosten en zuiden, zo naar de regio Groenland en IJsland, dan...... Ik ga meer voor een koudere winter. Na 5 nov. kom ik erop terug.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015-2016

Bericht door John » 31-10-2015 11:01

Jaap schreef:Kouder water in de noordelijke Oceaan remt de vorming van lagedrukgebieden toch juist af, volgens mij. Als er daardoor wat meer dominante hogedruk zich kan uitbreiden naar het oosten en zuiden, zo naar de regio Groenland en IJsland, dan...... Ik ga meer voor een koudere winter. Na 5 nov. kom ik erop terug.


Als het zo simpel zou zijn... . Afbeelding

Bekijk het hogedrukgebied der Azoren eens. Het zeewater aldaar is warmer dan op de noordelijke oceaan. Toch eerder hogedruk dan lagedruk.

Oud-forumlid
Berichten: 170

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Oud-forumlid » 31-10-2015 13:49

Vul hier je reactie in...
Jaap schreef:Kouder water in de noordelijke Oceaan remt de vorming van lagedrukgebieden toch juist af, volgens mij. Als er daardoor wat meer dominante hogedruk zich kan uitbreiden naar het oosten en zuiden, zo naar de regio Groenland en IJsland, dan...... Ik ga meer voor een koudere winter. Na 5 nov. kom ik erop terug.


In een beschouwing van het koudere water in de Atlantische Oceaan geschreven omstreeks 22 september 2015 op zijn site, meldde Jan Visser onder meer dat de uitwerking op de winter bij ons niet duidelijk was.

Wel zag ik ergens ook een vergelijkingsstaatje met de Oceaanwatertemperatuur met andere jaren, waarin mij opviel dat de watertemperatuur van dit jaar op het niveau zit van het najaar van .... 1974. En laat dat nou uitgerekend samen zijn gevallen met een zeer zachte winter (1974-1975). September en oktober 1974 waren koud, oktober zelfs zéér koud (gemiddelde etmaaltemperatuur De Bilt destijds 7.0 gr. C.). Met gemiddeld 7.4 gr. C. was december 1974 zelfs warmer dan de voorafgaande oktober, een unicum.

De herfst van 1974 werd volledig bepaald door depressies en was zeer nat. Nu heerst serene hogedrukrust. Dus eenduidig lijkt het allemaal niet. En mijn kinderlijke geloof in zijn gave op het gebied van lange termijn inzichten in het weer verplichten mij toch ook even L.D. Pruiksma aan te halen wat betreft zijn uitspraken over de winter van 1974-1975. Qua onweer was november 1974 wekenlang een rustige maand, hetgeen Pruiksma omstreeks 23 november al de aankondiging ontlokte dat december en januari 1974/1975 weliswaar zachte maanden zouden worden, maar dat er in februari 1975 een koudegolf met strenge vorst zou komen. Door een forse kouinval in de hogere luchtlagen volgden vanaf woensdagavond 27 november 1974 alsnog felle onweersbuien. Pruiksma moest zijn hoopvolle winteraankondiging toen noodgedwongen bijstellen. Uiteindelijk zou hij uitkomen op een februari met hooguit wat lichte vorst in de nacht, -2 tot -4 gr. C. Het kwam weer onberispelijk uit!
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 31-10-2015 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Jaap
Berichten: 1613
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Winter 2015-2016

Bericht door Jaap » 31-10-2015 16:41

Het Azorenhogedrukgebied ligt daar bijna permanent, als gevolg van de daar weer dalende luchtstromen die in de tropen opstegen. De ontwikkeling van drukgebieden op de Oceaan lijkt me iets gecompliceerder. Het enige, wat ik weet, is dat warm zeewater bevorderlijk is voor opstijgende, vochtige lucht en dus depressie. Koud water gaat dit tegen.

Plaats reactie