Een tip m.b.t. KNMI-data

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Oud-forumlid
Berichten: 514

Een tip m.b.t. KNMI-data

Bericht door Oud-forumlid » 03-09-2015 16:59

Ik was nog wat aan het snorren m.b.t. de nieuwe KNMI-site.

Ik heb nu de links gevonden naar data die ik (soms) bekeek.

Bijvoorbeeld de (15 daagse) pluimen en staafdiagrammen; die staan op:

http://www6.knmi.nl/exp/pluim/

Ook vond ik - bijvoorbeeld - de potentiële windsnelheidsdata op:

http://www6.knmi.nl/klimatologie/onderzoeksgegevens/potentiele_wind/

Probeer dus je oude bookmarks van de KNMI-site en vervang "www" door "www6" en je hebt een zeer behoorlijke kans dat je ze daar aantreft.

Mazzel & broge, Evert
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 04-09-2015 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Een tip m.b.t. KNMI-data

Bericht door Gert » 03-09-2015 20:16

Bedankt. Het is wel de oude site dus de vraag is hoe lang het nog aanwezig blijft

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Een tip m.b.t. KNMI-data

Bericht door Adrie » 05-09-2015 01:13

Inderdaad bestaat de oude site nog op www6.knmi.nl, en alles wat automatisch wordt bijgewerkt doet het vooralsnog nog, maar ik weet inderdaad niet voor hoelang. Er wordt in ieder geval geen content (redactionele stukjes) meer toegevoegd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Een tip m.b.t. KNMI-data

Bericht door Gerard » 05-09-2015 09:50

Zijn we daar wel content mee? Ofwel, hoe een Frans leenwoord door een Engels leenwoord verdrongen wordt.
De nieuwe site is meer op het visuele ingesteld, om de jeugd erbij te trekken denk ik. Alle websites moeten op stripboekjes gaan lijken, zoals je in directories (bestandsmappen) de bestanden i.p.v. in detailweergave in pictogrammen/iconen kan laten zien (wat ik dus nooit doe, want dat verandert het zoekveld naar een item van compact naar zeer verspreid, bovendien zonder de gegevens die bij details mooi op een rij staan).
Van tekst naar plaatjes, van snel naar langzaam, tenzij je de weg uiteindelijk kent en/of zelf allerlei favorieten-URL's van dezelfde site maakt waardoor wat eerst op de site stond verplaatst is naar jouw favorietenlijst of boekmerklijst (bookmarks).
Vooral veranderen websites omdat er nu eenmaal mensen zijn die aan de website geacht worden te werken en blijkbaar is dat niet alleen bijplaatsen van nieuwe informatie maar ook het continu veranderen van structuur (en bij de meeste sites ook reclame en reclamemogelijkheden).
Zo is het ook bij organisaties/bedrijven/instituten: daar zijn mensen die geacht worden de organisatie daarvan zo vloeiend mogelijk te laten verlopen en tot de details controleerbaar te maken. Het gevolg is ook een continu veranderende interne structuur die volloopt met bureaucratische rompslomp waardoor het eigenlijke werk in het gedrang komt.

Maar ik dwaal nu een beetje af zie ik. :-)
Laatst gewijzigd door Gerard op 05-09-2015 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Een tip m.b.t. KNMI-data

Bericht door Dick » 05-09-2015 09:56

Nou de sfeer op het forum is duidelijk: men is niet echt content met de nieuwe content. ;-)))!

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Een tip m.b.t. KNMI-data

Bericht door Gerard » 05-09-2015 10:18

Het is vast wat wennen ook Dick, tegen de tijd dat we alles weer weten te vinden (zonder Googel te moeten gebruiken) zal het opnieuw veranderen, want dat is iets van deze tijd: buiten een *****(censuur want seksistisch of zo) en het weer is er niets zo veranderlijk als een website (en belastingwetgeving en zorgverzekeringen natuurlijk).
Laatst gewijzigd door Gerard op 05-09-2015 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Een tip m.b.t. KNMI-data

Bericht door Dick » 05-09-2015 10:27

Nou, ik ben door mijn partner deze week al een paar keer op mijn vingers getikt, omdat ik zat te vloeken, schelden en tieren. Hij heeft groot gelijk, want vloeken heeft geen zin. Ik snap alleen niet zo goed waarom het KNMI op zijn nieuwe site om feedback vraagt, maar daar vervolgens niet op reageert. Ik heb weliswaar een vinnig mailtje gestuurd (zonder scheldwoorden overigens, zo beschaafd ben ik gelukkig nog wel ;-), maar had ook een concrete vraag. Het zou toch fatsoenlijk zijn om deze te beantwoorden. Voor de rest zal het inderdaad wel een kwestie van wennen zijn. Ik denk alleen dat ik geen echte 'fan' van de nieuwe site zal worden.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 05-09-2015 11:18

.
Laatst gewijzigd door Ted op 15-02-2021 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

pffff

Bericht door Oud-forumlid » 23-09-2015 09:48

Wat heeft de Rabobank nu met het weer te maken?
Mijn nichtje heeft ook een weerpagina gemaakt geheel in het Nederlands.
Dat heeft nog IETS met het weer te maken...

Plaats reactie