Wat is nog steeds echt jammer vind is, dat je op de neerslagkaarten geen pop-up meer krijgt van de locatie van het betreffende weerstation als je er met de cursor overheen gaat.
Ik keek altijd naar de neerslag stations in mijn omgeving om te kijken of daar vergelijkbare hoeveelheden millimeters vielen, maar nu moet je maar zelf inschatten welke plaats het betreft.
De algemene info over de ligging van de weer- en neerslagstations kan ik ook niet meer vinden.
Verder vind ik het nog steeds erg veel klikken om naar de klimatologische gegevens te komen, zoals naar de 'grafieken lopende maand' - waarom geen directe link vanaf de homepage naar zoiets? Is toch ook leuk voor de 'gewone man'?
Idem voor de dag gegevens, wat vroeger 'Het weer op <...datum...> was' heette - moet gewoon een link vanaf de home page zijn, en niet onder tig muisklikken weggestopt.
De naam daarvan is bovendien veranderd in 'het weer op je geboortedag'.
Hoezo op je geboortedag?
Sommige mensen zijn misschien nieuwsgierig naar hoe het weer was op hun huwelijksdag?
Een vriend van mij is hobbypiloot, die wil misschien wel weten wat het weer was op die dag van die ruige vliegtocht? Of de schaatser die wil weten hoe het weer was tijdens die ijzige Elfstedentocht? Of hoe het weer over het algemeen was op alle kerstdagen. Wat nou geboortedag?
Maar ok, voor de rest is de site wel mooi, toch...
Wat vinden we van de nieuwe KNMI site?
Re: Wat vinden we van de nieuwe KNMI site?
Kwam deze nog tegen (bij Google) waar de oude KNMI website nog te vinden is http://www.sciamachy-validation.org/
Doorklikken werkt soms niet en soms wel dus plak waar vroeger "knmi.nl/" stond "sciamachy-validation.org/"
Kijk bijvoorbeeld hier voor de lijstjes: http://www.sciamachy-validation.org/klimatologie/lijsten/index.html
Doorklikken werkt soms niet en soms wel dus plak waar vroeger "knmi.nl/" stond "sciamachy-validation.org/"
Kijk bijvoorbeeld hier voor de lijstjes: http://www.sciamachy-validation.org/klimatologie/lijsten/index.html
Laatst gewijzigd door Edward op 02-02-2016 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat vinden we van de nieuwe KNMI site?
Leuke voor de gewone man. Informatie voor het brede publiek. Das war einmal.
Dat is de bedoeling niet meer van de website. Er moet nu klantenwerving gedaan worden, geld uit de markt peuren, bedrijven laten betalen voor wat voor de infrastructuur en dagelijks leven van Nederland nodig is. Bedrijven i.p.v. de overheid en dat komt door de keuze van "het volk" voor een ministerie dat bezet wordt door poltici die een terugtredende overheid bewerkstelligen. Alleen dijken en wegen mogen dan nog door de overheid bekostigd worden. Dat is de trend en men - het volk - heeft daar voor gekozen. Zonder dat goed te beseffen overigens, want tijdens de verkiezingcampagnes gaat het over bijvoorbeeld over een cadeautje van 1000 euro (en dan via een omweg weer 2000 terugpakken).
Ondanks de nieuwe saus vind ik de website niet echt verslechterd, het is nog wennen denk ik met vinden van de juiste info, paden kunnen verkort worden door zelf "favorieten"aan te maken.
Dat is de bedoeling niet meer van de website. Er moet nu klantenwerving gedaan worden, geld uit de markt peuren, bedrijven laten betalen voor wat voor de infrastructuur en dagelijks leven van Nederland nodig is. Bedrijven i.p.v. de overheid en dat komt door de keuze van "het volk" voor een ministerie dat bezet wordt door poltici die een terugtredende overheid bewerkstelligen. Alleen dijken en wegen mogen dan nog door de overheid bekostigd worden. Dat is de trend en men - het volk - heeft daar voor gekozen. Zonder dat goed te beseffen overigens, want tijdens de verkiezingcampagnes gaat het over bijvoorbeeld over een cadeautje van 1000 euro (en dan via een omweg weer 2000 terugpakken).
Ondanks de nieuwe saus vind ik de website niet echt verslechterd, het is nog wennen denk ik met vinden van de juiste info, paden kunnen verkort worden door zelf "favorieten"aan te maken.
Laatst gewijzigd door Gerard op 12-02-2016 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat vinden we van de nieuwe KNMI site?
Gerard schreef:Leuke voor de gewone man. Informatie voor het brede publiek. Das war einmal.
Dat is de bedoeling niet meer van de website. Er moet nu klantenwerving gedaan worden, geld uit de markt peuren, bedrijven laten betalen voor wat voor de infrastructuur en dagelijks leven van Nederland nodig is. Bedrijven i.p.v. de overheid en dat komt door de keuze van "het volk" voor een ministerie dat bezet wordt door poltici die een terugtredende overheid bewerkstelligen. Alleen dijken en wegen mogen dan nog door de overheid bekostigd worden. Dat is de trend en men - het volk - heeft daar voor gekozen. Zonder dat goed te beseffen overigens, want tijdens de verkiezingcampagnes gaat het over bijvoorbeeld over een cadeautje van 1000 euro (en dan via een omweg weer 2000 terugpakken).
Ondanks de nieuwe saus vind ik de website niet echt verslechterd, het is nog wennen denk ik met vinden van de juiste info, paden kunnen verkort worden door zelf "favorieten"aan te maken.
Dit is wat kort door de bocht. Het is waar dat 90% van de content verdwenen is. Er is gekeken hoe vaak bepaalde content werd geraadpleegd, en veel van wat heel weinig werd opgevraagd is verdwenen. Bovendien zijn alle persoonlijke internetpagina's van medewerkers verdwenen. (Beleidsbeslissing)
De meteorologische infrastructuur (meetnet, modellen, onderzoek) van het KNMI wordt grotendeels gefinancierd door de overheid en voor een ander, toegegepast deel, door de luchtvaart. Het KNMI doet niet aan "klantenwerving" via de website. Het KNMI heeft ook geen klanten, maar levert maatwerkproducten aan onderdelen van de Rijksoverheid.
Re: Wat vinden we van de nieuwe KNMI site?
De nieuwe positionering van het KNMI is als volgt puntsgewijs geformuleerd:
•Het KNMI is een onafhankelijk en gezaghebbend kennisinstituut
•Het KNMI werkt vraag gestuurd
•Het KNMI is wetenschappelijk onafhankelijk
•Het KNMI heeft een ‘open data policy’
•Het KNMI is een agentschap
Naast de nieuwe positionering werd aan het KNMI een bezuinigingsopdracht opgelegd. De bezuinigingen moeten gerealiseerd worden door enerzijds kostenbesparingen en anderzijds door het ontwikkelen van verdienmodellen voor specifieke diensten (toepassing van het profijtbeginsel).
De gewenste vraagsturing en marktgerichte positionering van het KNMI vormden aanleiding voor het starten van een grootschalige reorganisatie. Van Rooij: ‘Van het KNMI wordt namelijk verwacht dat de organisatie meer om input en feedback van de klanten vraagt, dat meer rekening wordt gehouden met de publieke opinie, dat er meer samenwerking komt tussen verschillende interne disciplines, met andere overheidsorganisaties, zoals het RIVM, en met andere wetenschappelijke instituten, zoals universiteiten. Dit alles voor het uiteindelijke doel om meer maatschappelijk relevante analyses en adviezen te kunnen maken.’
Een voorbeeld van een recente klantgerichte analyse is deze langetermijnvoorspelling:
‘Minder koude winterdagen betekent minder kans op gladde wegen. De toename van extreme neerslag kan wel leiden tot verkeersvertragingen. Hittegolven verhogen de kans op schade aan wegen door spoorvorming’
(Bron: KNMI ’14 Klimaatscenario’s voor Nederland)
De invoering van vraagsturing heeft de relatie van het KNMI met het Ministerie van Infrastructuur & Milieu en met de andere klanten gewijzigd. Naast de afspraken over de vaste kerntaken van het KNMI, worden de te leveren producten en diensten van het KNMI, en de daarbij gewenste kwaliteit, steeds meer in samenspraak met de klant bepaald. ‘Dit heeft uiteraard impact op de werkprocessen binnen het KNMI, de daarbij behorende rollen en verantwoordelijkheden, de houding en gedrag van management en medewerkers, de verlangde competenties en op de organisatiestructuur’, aldus Van Rooij.
Om te beginnen met dat laatste: er is gekozen voor een nieuwe organisatiestructuur in de vorm van een matrixorganisatie waarbij vakgroepen en productmanagers intensief samenwerken. Hiermee worden de traditioneel sterke kanten van de organisatie (vakinhoudelijke kennis) behouden en tegelijk worden de zwakke kanten (vraagsturing en marktgerichtheid) versterkt. Met deze kanteling van de organisatie wordt de gewenste aandacht voor klantgerichte producten zichtbaar. De vakgroepen zijn relatief groot met minder hiërarchische managers waardoor medewerkers meer eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen en meer mogelijkheden ontstaan voor multidisciplinaire samenwerking tussen professionals uit de verschillende vakgroepen.
Naast deze structuurveranderingen is onderkend dat klantgerichtheid ook...etc.
Je ziet het Adrie, een en al klant wat de klok slaat. Uiteraard zijn alle overheidsdiensten die KNMI vangt als klant niet te beschouwen als zijnde pro Deo afnemers. Ik verwacht niet anders dan dat ze zullen moeten betalen voor bepaalde diensten, data of andere zaken die aangeboden kunnen worden.
•Het KNMI is een onafhankelijk en gezaghebbend kennisinstituut
•Het KNMI werkt vraag gestuurd
•Het KNMI is wetenschappelijk onafhankelijk
•Het KNMI heeft een ‘open data policy’
•Het KNMI is een agentschap
Naast de nieuwe positionering werd aan het KNMI een bezuinigingsopdracht opgelegd. De bezuinigingen moeten gerealiseerd worden door enerzijds kostenbesparingen en anderzijds door het ontwikkelen van verdienmodellen voor specifieke diensten (toepassing van het profijtbeginsel).
De gewenste vraagsturing en marktgerichte positionering van het KNMI vormden aanleiding voor het starten van een grootschalige reorganisatie. Van Rooij: ‘Van het KNMI wordt namelijk verwacht dat de organisatie meer om input en feedback van de klanten vraagt, dat meer rekening wordt gehouden met de publieke opinie, dat er meer samenwerking komt tussen verschillende interne disciplines, met andere overheidsorganisaties, zoals het RIVM, en met andere wetenschappelijke instituten, zoals universiteiten. Dit alles voor het uiteindelijke doel om meer maatschappelijk relevante analyses en adviezen te kunnen maken.’
Een voorbeeld van een recente klantgerichte analyse is deze langetermijnvoorspelling:
‘Minder koude winterdagen betekent minder kans op gladde wegen. De toename van extreme neerslag kan wel leiden tot verkeersvertragingen. Hittegolven verhogen de kans op schade aan wegen door spoorvorming’
(Bron: KNMI ’14 Klimaatscenario’s voor Nederland)
De invoering van vraagsturing heeft de relatie van het KNMI met het Ministerie van Infrastructuur & Milieu en met de andere klanten gewijzigd. Naast de afspraken over de vaste kerntaken van het KNMI, worden de te leveren producten en diensten van het KNMI, en de daarbij gewenste kwaliteit, steeds meer in samenspraak met de klant bepaald. ‘Dit heeft uiteraard impact op de werkprocessen binnen het KNMI, de daarbij behorende rollen en verantwoordelijkheden, de houding en gedrag van management en medewerkers, de verlangde competenties en op de organisatiestructuur’, aldus Van Rooij.
Om te beginnen met dat laatste: er is gekozen voor een nieuwe organisatiestructuur in de vorm van een matrixorganisatie waarbij vakgroepen en productmanagers intensief samenwerken. Hiermee worden de traditioneel sterke kanten van de organisatie (vakinhoudelijke kennis) behouden en tegelijk worden de zwakke kanten (vraagsturing en marktgerichtheid) versterkt. Met deze kanteling van de organisatie wordt de gewenste aandacht voor klantgerichte producten zichtbaar. De vakgroepen zijn relatief groot met minder hiërarchische managers waardoor medewerkers meer eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen en meer mogelijkheden ontstaan voor multidisciplinaire samenwerking tussen professionals uit de verschillende vakgroepen.
Naast deze structuurveranderingen is onderkend dat klantgerichtheid ook...etc.
Je ziet het Adrie, een en al klant wat de klok slaat. Uiteraard zijn alle overheidsdiensten die KNMI vangt als klant niet te beschouwen als zijnde pro Deo afnemers. Ik verwacht niet anders dan dat ze zullen moeten betalen voor bepaalde diensten, data of andere zaken die aangeboden kunnen worden.
Re: Wat vinden we van de nieuwe KNMI site?
Laatst gewijzigd door Gerard op 19-02-2016 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.