Droogte, 1976 in herhaling?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Droogte, 1976 in herhaling?

Bericht door Daniël » 12-08-2015 18:43

Ko schreef:Van het najaar moet je het hier ook niet hebben. Al vele jaren dat de herfst steeds te droog verloopt. De laatste keer dat september zeer nat verliep was in 2001, verontrustend! Anno 2015 wordt gewoon een rampjaar met mislukte oogsten, tenzij er onverwacht een wonder gebeurt.


En stel dat de komende herfst en winter ook nog eens te droog verlopen, dan wordt het volgend jaar zomer helemaal rampzalig voor de natuur en de land- en tuinbouw!
Laatst gewijzigd door Daniël op 12-08-2015 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Droogte, 1976 in herhaling?

Bericht door Jaap » 13-08-2015 22:15

De droogte is zeer plaatselijk. Ook mijn privé-mini-oogstjes van groente, fruit en aardappelen zijn kwantitatief minder dan vorig jaar, maar de kwaliteit is prima. Onbespoten groente die kou en warmte, droogte en regen over zich heen heeft gehad, ziet er niet uit, maar de smaak is prima. Ron De Bilt is het erg droog, al een paar maanden, maar verderop in de provincie valt het mee. Ook noord-Nederland heeft plaatselijk droogte, maar op andere plaatsen is er niet veel neerslag-tekort. Weerkundig gezien lijkt de droogte van 2015 niet erg op die van 1976, dacht ik. Toen heel veel blokkerende hogedruk ten noorden van Nederland; nu ook droogte bij andere circulatie-typen.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Droogte, 1976 in herhaling?

Bericht door Ko » 13-08-2015 22:47

Droogte zeer plaatselijk? In het zuiden is er 300 mm neerslag tekort, stond uitgebreid in de krant te lezen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Droogte, 1976 in herhaling?

Bericht door Jaap » 14-08-2015 22:03

Zeer plaatselijk is een wat sterke term, maar plaatselijk kan wel, want er is in delen van ons land geen sprake van droogte. Derhalve denk ik, dat de beroemde/beruchte droogtes van 1959, 1976 en 2003 grootschaliger waren en dus met ernstiger gevolgen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Droogte, 1976 in herhaling?

Bericht door John » 15-08-2015 11:53

Van een herhaling zoals in 1976 is geen sprake inderdaad.
Maar langs de westkust en regio's in Brabant en Limburg hebben nog een heel groot neerslagtekort.
En hoewel ik blij ben met de 20 mm in Rijen tijdens mijn afwezigheid hoofdzakelijk op 13 augustus gevallen, maar er nog wel minstens 20 mm bijkomen.
Dat zit er voor onze regio helaas niet in.
Buienvorming vandaag zal vooral van betekenis zijn in regio's over de oostelijke landshelft.
Eventuele frontale regen morgen laat hetzelfde accent zien.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Droogte, 1976 in herhaling?

Bericht door Ko » 15-08-2015 12:43

Dacht ook al waar is m'n buurman gebleven hehe. Dan bofte ik nog dat ik hier 18 mm meer had.

Als dat regengebied boven midden België zich nog wat noordelijker uitbreidt kunnen we hier in Brabant zomaar urenlang in de regen zitten.
Laatst gewijzigd door Ko op 15-08-2015 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Droogte, 1976 in herhaling?

Bericht door John » 15-08-2015 16:15

Ko schreef:
Als dat regengebied boven midden België zich nog wat noordelijker uitbreidt kunnen we hier in Brabant zomaar urenlang in de regen zitten.


Dat zou fantastisch zijn, maar ik zie het niet gebeuren. Er staat maar heel weinig stroming in de bovenlucht boven onze omgeving. Dat kun je eigenlijk ook zien aan de trage beweging op de radar.
Af en toe wat oplossende regenplukjes, meer zal het niet worden.

Veel interessanter kan het morgen zijn over een deel van Nederland. In de bovenlucht ontwikkelt zich een afsnoerende lus in de bovenlucht ruim ten zuidoosten van ons land.
Mede daardoor komt er een proces van aanmaak wolken en regen op gang over een deel van westelijk Duitsland, alsmede gebieden in het oosten en noordoosten van ons land.
Aanhoudend en intensieve regen is daar een deel van de zondag goed mogelijk, zoals de kaarten en nu bij liggen.

Retrograde regen kan van betekenis zijn. Zuidelijk Nederland kreeg er een voorbeeld van op 8 en 9 juli 2014.

Jaap
Berichten: 1608
Lid geworden op: 31-12-2006

Re: Droogte, 1976 in herhaling?

Bericht door Jaap » 16-08-2015 16:36

9 juli 2014: één van de twee opvallende warmtegolven die vanuit het noordoosten Nederland binnenkwamen. Dat was toen een nogal curieus gebeuren, omdat het zeldzaam is.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Rijkswaterstaat geeft waarschuwing af voor lage waterstand

Bericht door Daniël » 30-10-2015 14:52

Op http://www.nu.nl/binnenland/4155430/rijkswaterstaat-geeft-waarschuwing-af-lage-waterstand.html lees ik het volgende bericht:

Nu.nl schreef:
De waterstand in de grote rivieren is al ruim honderd dagen laag voor de tijd van het jaar. Tot eind volgende week wordt geen verbetering verwacht, aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Het agentschap heeft vrijdag een waarschuwing voor de lage waterstand afgegeven voor de scheepvaart, de waterschappen, industrie en natuurbeheerders.

Nederland heeft op dit moment te kampen met de langste aaneengesloten droge periode van de afgelopen veertig jaar. Sinds half augustus is er in het stroomgebied van de Rijn vanuit Duitsland geen neerslag van betekenis meer gevallen.

Langs de Nieuwe Waterweg, het Noordzeekanaal en in de Zeeuwse delta is al sprake van verzilting. Dat ontstaat als de rivieren niet voldoende zoet water afvoeren om instromend zeewater weg te spoelen.
Drinkwatervoorziening

Waterschappen hebben maatregelen genomen voor de drinkwatervoorziening. Drinkwater wordt nu via een andere route aangevoerd, elders uit de rivier.

Rijkswaterstaat en scheepvaartbevrachters waarschuwen binnenschippers om de waterberichten goed in de gaten te houden. Door de lage waterstand kunnen zij veel minder vracht meenemen. De stuwen bij Driel, Amerongen en Hagestein staan open. De voorsluis bij Eefde is in gebruik genomen om de IJssel en het Twentekanaal van water te voorzien.
Laagste waterstand in veertig jaar

Droge kribben

Bij Lobith voert de Rijn op dit moment 986 kubieke meter water per seconde af. Dat water gaat naar de Waal, IJssel, Nederrijn en Lek. Langs de rivieren liggen de kribben droog. Op een aantal plekken geldt een aanmeerverbod.

De waterbeheerders voorzien nog geen ernstige problemen door het laagwater. In deze tijd van het jaar is de watervraag van landbouwers en natuur veel lager dan in de zomer.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Droogte, 1976 in herhaling?

Bericht door Gerard » 31-10-2015 20:54

Nederland heeft niet te maken met een lange droge periode, maar het opwaartse stroomgebied. Letterlijk genomen klopt er natuurlijk niets van die bewering.
Laatst gewijzigd door Gerard op 31-10-2015 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie