Kan een planeet stil vallen?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Oud-forumlid
Berichten: 1364

Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Oud-forumlid » 21-03-2015 18:59

Ik bedoel de jongste editie van de eclipse die we maar weinig konden bewonderen. STEL ik weet niet of het mogelijk is als de maan nu eens stil was komen te staan voor de zon...dan zouden de gevolgen voor ons,denk ik,rampzalig zijn. Ik dach ik stel deze vraag eens op het vwk forum. Is het in theorie mogelijk dat een planeet (zon maan of aarde) ineens niet meer draait?

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Richard » 21-03-2015 19:28

Dan moeten op hetzelfde moment ook de aarde en de zon stilvallen John. Die kans is uiteraard wel heel erg klein. Wellicht wel een leuk scenario voor een rampenfilm.Afbeelding
Laatst gewijzigd door Richard op 21-03-2015 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Oud-forumlid
Berichten: 240

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Oud-forumlid » 21-03-2015 20:38

Er bestaat een rampenfilm over de aarde die stilvalt.

http://www.moviemeter.nl/film/51056

En een fictie-documentaire over wat er gebeurt als we de maan verliezen.

http://news.discovery.com/earth/weather-extreme-events/blog-what-if-the-moon-disappeared-130425.htm

Trouwens, de maan verwijdert zich ongeveer met 3 tot 4 cm per jaar van de aarde.

Ooit gaat er een moment komen dat er geen volledige zonsverduistering meer mogelijk is.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 21-03-2015 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Gerard » 21-03-2015 20:51

Hm, als de maan precies voor de zon zou moeten blijven dan zou hij zo langzaam om de aarde moeten draaien dat hij er precies een jaar over doet. De zon hoeft niet stil te vallen die mag rondtollen blijven en zich door het heelal mogen blijven bewegen zoals het nu doet met alles wat er omheen draait.
Dus de maan zou ongeveer 13 maal langzamer moeten draaien en op de juiste positie moeten staan. Dat betekent dat hij ook nog een beweging t.o.v. de keerkringen zou moeten maken.
Verder is er eigenlijk maar een klein deel van de aarde dan continu verduisterd, net zoals nu bij een zonsverduistering. Het zal in ieder geval te koud worden.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Edward » 21-03-2015 22:38

De maan draait om de aarde omdat de aarde massa heeft, zo draait de aarde ook om de zon omdat de zon massa heeft. Om de maan opeens stil te laten staan, zou een andere massa voor exact dezelfde grootte van kracht en in precies de tegengestelde richting moeten zorgen. De oorzaak van die kracht zal zich ook verplaatsen door de ruimte, dus die massa verplaatst zich ook weer weg van ons (maan en aarde) waardoor die kracht die wordt veroorzaakt verandert en de maan toch niet stil zal gaan staan. Bovendien kan zo'n massa volgensmij alleen de maan in theorie overnemen, maar wij kunnen ook worden overgenomen (draaien om iets anders). Voorwaarde daarvoor is een hele grote massa, dus een planeet of iets dergelijks. Die is niet in ons zonnestelsel behalve draaiend om de zon. Maar de banen zijn niet perfect cirkelvormig en kunnen elkaar dus in theorie kruisen. Dus een andere grote massa die onze baan toevallig zou kruisen zou nog iets raars kunnen doen. Het lijkt me niet aan de orde, anders hadden we dat denk ik wel geweten. Dan is er nog de mogelijkheid dat het hele zonnestelsel door een andere ster wordt overgenomen, maar dat is ook niet realistisch aangezien het licht vanaf de dichtsbijzijnde ster buiten het zonnestelsel al een paar jaar reist naar hier. Dan zal er uiteindelijk wel iets om iets anders gaan draaien, bestaande uit de massa van het zonnestelsel en het andere object. Al met al geen realistische gedachte gedurende ons leven. Maar ik weet er niet echt veel van, het is alleen een natuurkundig gedachte-experiment in mijn hoofd zoals ik het hier schrijf.

De baan van de maan of de aarde of de zon kan hooguit iets veranderen gedurende ons leven, maar stilstaan is dus niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door Edward op 22-03-2015 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Dick » 22-03-2015 09:58

Ik heb wel eens gekeken naar zo'n rampenfilm in documentairevorm over een langzaam stilvallende aarde. Alhoewel het scenario op zich hoogst onwaarschijnlijk is werd het wel serieus en wetenschappelijk belicht. Door het wegvallen van de middelpuntvliedende kracht worden zowel water- als luchtmassa's herverdeeld over het oppervlak. Delen van de continenten komen onder water te staan, delen van de oceaan vallen droog. In een brede strook rondom de evenaar wordt de lucht heel ijl. De zon zal zijn dagelijkse gang door de hemel niet meer maken, maar er zal nog wel sprake zijn van afwisseling van dag en nacht en van seizoenen in extreme mate. De aarde zal namelijk, met zijn as uit het lood, om de zon blijven draaien. Dat betekent dat de zon constant langzaam verticaal aan de hemel zal klimmen en dalen. Gevolg: maanden durende duisternis en winters waarin het kwik lokaal tot -50 daalt en zomers met maanden continu licht waarin het +50 kan worden.
Laatst gewijzigd door Dick op 22-03-2015 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Dick » 22-03-2015 10:08

Overigens heb ik wel iets gemist in die documentaire: wat gebeurt er met de potentiële energie die vrij gaat komen als de aardrotatie vertraagt en zelfs stilvalt.? Als dat omgezet wordt in warmte........
Ik weet niet meer precies welk proces in die documentaire werd opgevoerd als veroorzaker van de ramp. Ik geloof iets van veranderingen in de stromingen van vloeibaar gesteente in de kern van de Aarde. Dat zou dan weer heel veel energie kosten, dus misschien compenseert het ene effect het andere.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Gerard » 22-03-2015 15:41

Dick schreef:Ik heb wel eens gekeken naar zo'n rampenfilm in documentairevorm over een langzaam stilvallende aarde. Alhoewel het scenario op zich hoogst onwaarschijnlijk is werd het wel serieus en wetenschappelijk belicht. Door het wegvallen van de middelpuntvliedende kracht worden zowel water- als luchtmassa's herverdeeld over het oppervlak. Delen van de continenten komen onder water te staan, delen van de oceaan vallen droog. In een brede strook rondom de evenaar wordt de lucht heel ijl. De zon zal zijn dagelijkse gang door de hemel niet meer maken, maar er zal nog wel sprake zijn van afwisseling van dag en nacht en van seizoenen in extreme mate. De aarde zal namelijk, met zijn as uit het lood, om de zon blijven draaien. Dat betekent dat de zon constant langzaam verticaal aan de hemel zal klimmen en dalen. Gevolg: maanden durende duisternis en winters waarin het kwik lokaal tot -50 daalt en zomers met maanden continu licht waarin het +50 kan worden.


Dan ga je dus niet uit van de schijnbare beweging tussen de keerkringen. In mijn benadering blijft de schaduw op dezelfde locatie. Jouw benadering is wat interessanter qua afwisseling in gebieden.:)

Oud-forumlid
Berichten: 514

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Oud-forumlid » 22-03-2015 20:47

Je kunt de Maan – in een gedachtenexperiment – t.o.v. de Zon stilzetten. Dan moet je hem in het L1 Lagrange-punt zetten. Dan draait ie met de Aarde aan de binnenzijde t.o.v. de Zon mee.

Alleen ... dat is geen stabiele situatie. Storingen door Venus (en de andere planeten) zullen hem uiteindelijk uit deze positie verdrijven. Ook ligt het L1 Lagrange-punt zo ver weg dat je niet meer van een Zonsverduistering kan spreken. Dan wordt het voor ons een (grote) stip op de zon.

Je kunt overigens in de L4 en L5 Lagrange-punten ook een stabiele baan krijgen waarbij hemellichamen t.o.v. elkaar in een vaste positie staan. Ze draaien dan 60° voor en na de planeet (die voldoende zwaar moet zijn) in z'n baan om de zon mee. Jupiter heeft er een aantal. Ook bij het systeem Maan-Aarde kan dit gebeuren. Deze objecten heten Trojanen.

Mazzel & broge, Evert

PS: Vergeet die rampenfilms. Dat zijn in mijn ogen — excesez le mot — Hollywood Bullshitmovie fantasietjes.
Laatst gewijzigd door Oud-forumlid op 22-03-2015 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1364

Re: Kan een planeet stil vallen?

Bericht door Oud-forumlid » 23-03-2015 09:36

Zoals alle Hollywood films...

Plaats reactie