Datum en jaartal

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Datum en jaartal

Bericht door Adwin » 12-01-2015 21:05

3 november 1980

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Datum en jaartal

Bericht door Ko » 14-01-2015 10:11

Vandaag weer zo'n historische dag. Woensdag 14 januari 1987 toen het overdag (!) streng bleef vriezen. Kun je je nu nauwelijks voorstellen. Zelfs in Elfstedenwinter 1997 haalde ik dat hier net niet, toen -9 m'n laagste maximum was in die winterperiode.

Leuke vind ik altijd als de datum van toen op dezelfde dag valt zoals toevallig die 14de januari. Heel 2015 valt gelijk met 1987. Van mij mag het net zo'n weerjaar worden als toen. Heel koud voorjaar, koude juni zonder 25 graden en heel weinig warme dagen, koele zomer met zeer veel regen en onweersdagen, zeer koud tijdvak half juli - half augustus, geen tropisch weer.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Datum en jaartal

Bericht door Sebastiaan » 14-01-2015 10:18

Vul hier je reactie in...
Ko schreef:Vandaag weer zo'n historische dag. Woensdag 14 januari 1987 toen het overdag (!) streng bleef vriezen. Kun je je nu nauwelijks voorstellen. Zelfs in Elfstedenwinter 1997 haalde ik dat hier net niet, toen -9 m'n laagste maximum was in die winterperiode.

Leuke vind ik altijd als de datum van toen op dezelfde dag valt zoals toevallig die 14de januari. Heel 2015 valt gelijk met 1987. Van mij mag het net zo'n weerjaar worden als toen. Heel koud voorjaar, koude juni zonder 25 graden en heel weinig warme dagen, koele zomer met zeer veel regen en onweersdagen, zeer koud tijdvak half juli - half augustus, geen tropisch weer.


Inderdaad, zoiets zou een zeer welkome afwisseling zijn.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Datum en jaartal

Bericht door Adrie » 16-01-2015 17:24

Ik heb niet zo heel veel met data, maar als ik er dan toch één moet noemen: 30 dec 1978.

Robbert
Berichten: 1
Lid geworden op: 31-10-1986
Contacteer:

Re: Datum en jaartal

Bericht door Robbert » 16-01-2015 21:32

Ik ga bijna het hele jaar door met de jaartallen maar andersom heb ik het ook. Als iemand over het verleden praat weet ik vaak te vertellen wat voor weer het was op die dag.
Als je het over heel bijzondere data heb wil ik er ook een paar noemen die ik heb meegemaakt en die indruk hebben gemaakt: 11 juli 1991 (onweer), 19/20 september 1987 (onweer), natuurlijk 14 januari 1987, 23 januari 1984 (veel sneeuw in een zachte winter), 11 februari 1991 (veel sneeuw), 2 maart 2005 en natuurlijk de vele situaties uit 1979, december 1981 en januari 1985.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Datum en jaartal

Bericht door Dick » 16-01-2015 21:43

19/20 september 1987 inderdaad. Mijn 22e verjaardag vierde ik op zaterdag de 19e (in mijn ouderlijk huis in Nieuw Lekkerland). 's Avonds was het noodweer: een zware onweersbui zette de straten blank. De volgende dag was de brandweer druk doende om ondergelopen straten leeg te pompen en omgewaaide bomen en afgescheurde takken weg te zagen. Ongebruikelijke taferelen in een een gereformeerd dorp in de Alblasserwaard op zondag.
Laatst gewijzigd door Dick op 16-01-2015 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Datum en jaartal

Bericht door Gerard » 16-01-2015 22:21

Nou, waar Harry in zijn toch niet korte betoog net niet meer aan toe kwam en wat Adrie al aantipte: zaterdag 30 december 1978. De avond ervoor begon het te regenen en zo rond 22 uur begon het glibberig te worden op straat. De volgende morgen lag alles onder minstens 1 cm ijs bomen, auto's, velden en wegen.
Het vroor matig en de neerslag was geëindigd met wat lichte korrelhagel, dun bezaaid en los liggend op het ijs. Alle wegen onder het ijs, er was nog niets gestrooid want het was alleen al een heksentoer om je auto ijsvrij te maken. Zo gold dat uiteraard ook voor alle strooiwagens die buiten stonden en ook hekwerken + sloten waren met ijs verzegeld. Dit had tot gevolg dat ik mijn eerste (en tot nu toe tevens enige) schaatstocht over straat kon maken. Een traject van ca. 16 km. zonder enig probleem op prima ijs. Het gezegde dat het gevaarlijk is om over één nacht ijs te gaan was in dit geval dus totaal niet van toepassing. Een onvergetelijke ervaring, helaas heb ik er geen foto's van gemaakt.

Verder zijn er talloze weermomenten die in mijn geheugen gegrift staan maar die ik niet direct met een exacte datum kan associëren.

Wel staat 3 maart 1963 nog op mijn lijstje: op 10-jarige leeftijd begon ik aan mijn eerste schaatstocht ooit, 40 km. door het Rijk der Duizend Eilanden, het gebied rondom Langedijk, een gebied (toen nog) met een oneindig aantal slootjes vaarten en kanalen. Het was zo warm (na gewenning in die strenge winter) dat een jas een onnodige ballast was. Het was een stralend zonnige dag en het ijs begon zacht te worden en op sommige plaatsen was er veel nat slijpsel. Het water spatte regelmatig op onder de schaatsen vandaan en daarom werd de afbeelding op de medaille er één van een schaats op het ijs met opspattend water er omheen.
Er was geen enkel gevaar overigens, want de ijsvloer was ongeveer een meter dik.
Laatst gewijzigd door Gerard op 16-01-2015 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Datum en jaartal

Bericht door Hans » 17-01-2015 19:48

Met datum en jaartal heb ik ook niet veel, maar enkele zijn wel (soms ruwweg) bij gebleven:
Elfstedentocht 1963 met ijzig koude wind. Tijdens deze winter waren de kachels van school vaak kapot, waardoor je om de dag naar school moest. Mooi zo!
Enorm onweer op een zomerse door-de-weekse middag in 1965 of 1966.aansluitend aan een voorstelling Swiebertje in het openluchttheater (De Kuil) in Ede. Dit was die dag de enige bui in Nederland, KNMI wist van niets, bui was tussen mazen meetnet door geglipt. Het centrum stond weer eens helemaal blank, de jeugd voer met rubberbootjes door de winkelstraat.
Op 13 oktober 1975, ik zat toen in militaire dienst, stonden de rozen te bloeien in de sneeuw, die in Apeldoorn was gevallen.
De prachtige, warme zomeravond van 26 augustus 1976, midden in de heideweek
Alexander Curly trad in Ede-West op en zong:”I’ll never drink again”. Zoiets dacht ik ook toen de zon die dag voor de 2 maal op die dag leek op te gaan. Oorzaak: ontploffende tankwagen, geladen met lpg, naast station Ede-Wageningen. Heel veel schade, slechts 1 gewonde, de chauffeur die een eindje verderop stond te roken, maar zag dat het fout ging en de sigaret in z’n eigen hand uitdrukte….
Op 4 november 1976 was het eindelijk, na een zeer natte periode, eens de hele dag droog, maar wel fris. Het was uitgerekend de dag waarop wij zijn getrouwd, daarna weer regen.
Natuurlijk ontbreekt 30 december 1978 ook niet. Deze zaterdag begon nat en warm voor de tijd van het jaar, maar gedurende de dag zakte de temperatuur alsmaar verder, met uiteindelijk een laag sneeuw. Er zou om 19.00 uur een concert van Olivia Newton-John (Olijfje) op tv komen. Toen ik de tv aan wilde zetten, zag ik een enorme vuurgloed op ca. 500 m afstand. De grootste winkel van Ede, toen gevestigd in de barakken van een vroegere MBO school, stond spectaculair in de fik. Ontplofte campinggasflessen en overgebleven vuurwerk vlogen door het dak de lucht in. De volgende dag stoof de sneeuw dwars door kieren in onze flat naar binnen en leek de puinhoop van de brand een waar kunstwerk in de sneeuw..
De geboortedagen van mijn 3 dochters, 5 november 1979 en 1 oktober 1984 (1 eiïge tweeling), waren dagen met regen, hagel en onweer.
De volgende voor mij gedenkwaardige dag was 6 juli 1990. Na afloop van een verhuizing naar een verjaardagsfeestje. Alleen nog effe ons bed in elkaar zetten. Alleen…, er ontbrak een plank van de ombouw. Dwars door een daverend onweer, met 2 zaklampen, naar het oude huis en zoeken. Niks gevonden, terug door hetzelfde onweer en wat bleek? De vermiste plank zat op de verkeerde plek in de ombouw, pff.
Ook 12 augustus 2003 was de moeite waard. Op die dag met hele familie naar Burgers’ Zoo in Arnhem. Bloedheet en nog heter in de Bush en Woestijn. Een waar genoegen!
Natuurlijk mag 3 november 2013 niet ontbreken. Maar liefst 4 tornado’s binnen zichtsafstand en ik was niet thuis, grr!
Tenslotte 3 januari 2014. Prachtig fel onweer, dat de Edese wijken Rietkampen Frankeneng in totale duisternis zette.

Edward
Berichten: 1856
Lid geworden op: 30-04-2010

Re: Datum en jaartal

Bericht door Edward » 18-01-2015 22:06

Vandaag zo'n dag voor 2007.

Afbeelding
Kan even geen mooi radarplaatje van het koufront vinden.
Laatst gewijzigd door Edward op 18-01-2015 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7866
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Datum en jaartal

Bericht door John » 19-01-2015 10:21

Gerard schreef:Nou, waar Harry in zijn toch niet korte betoog net niet meer aan toe kwam en wat Adrie al aantipte: zaterdag 30 december 1978. De avond ervoor begon het te regenen en zo rond 22 uur begon het glibberig te worden op straat. De volgende morgen lag alles onder minstens 1 cm ijs bomen, auto's, velden en wegen.
Het vroor matig en de neerslag was geëindigd met wat lichte korrelhagel, dun bezaaid en los liggend op het ijs. Alle wegen onder het ijs, er was nog niets gestrooid want het was alleen al een heksentoer om je auto ijsvrij te maken.


Ik neem aan dat het geen korrelhagel was, maar ijsregen, gezien de frontale aard van de neerslag.

Plaats reactie