Winter 2015

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Ko » 28-02-2015 16:06

En alweer een zonnige dag, als saaie afsluiter op de laatste dag van een mislukte winter. Een paar sneeuwdekdagen en een paar regendagen, meer zat er niet in. Eigenlijk blij dat ie voorbij is, kunnen we weer met een schone lei beginnen vanaf november met nieuwe vorst- en sneeuwkansen.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 28-02-2015 16:41

Toch wel grappig, je reactie, na twee vrij zonnige februaridagen. Eerder deze winter toonde jij je enthousiaster.
Was het vandaag en gisteren zonloos geweest en had het geregend, je had je positiever over de winter uitgelaten, denk ik.

Zo gauw de zon ruimschoots schijnt, raakt Ko aan het klagen. :lol::roll:
Laatst gewijzigd door John op 28-02-2015 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Ko » 28-02-2015 18:52

Het is ook vooral dat op het eind een winterse traktatie welkom was geweest. Zon en warmte hebben we de komende tien maanden toch wel.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Adrie
Berichten: 624
Lid geworden op: 30-06-1983

Re: Winter 2015

Bericht door Adrie » 01-03-2015 08:26

Ik denk dat we moeten constateren dat dit een typisch "normale" winter was naar de normen van het huidige klimaat. Klimaatonderzoeker Geertjan v. Oldenborgh van het KNMI zegt dit met ongeveer dezelfde woorden in het overzicht van het KNMI over deze winter. Dat normale karakter werd dan vooral veroorzaakt door het ontbreken van langdurig (zeer) zacht weer. Tegelijkertijd ontbrak kou van enige betekenis. Een typisch "Oceanische" winter. Een jaar of 30-50 geleden was een dergelijke winter gewoon 1,5-2 graden kouder verlopen. De marginale sneeuwsituties van deze winter waren meer substantieel geweest, de sneeuw was langer blijven liggen met ook meer kou tot gevolg.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Moest aan de winter van van 1980/81 denken....

Bericht door Dick » 01-03-2015 09:52

......heb het voor de zekerheid even in mijn eigen 'archief' teruggezocht. Ik herinner me de talrijke sneeuwsituaties van die winter nog, met begin december al een aardig pak. Van de drie wintermaanden verliep alleen februari te koud, met lokaal strenge vorst. Gemiddelde wintertemperatuur in De Bilt 2,6; dat is dus 1,5 graad kouder dan de winter van 2015. De toen geldende norm (1951-1980) was 2,3; de huidige (1981-2010) is 3,4. Kortom, volgens de maatstaven van toen was W1980/81 een vrij zachte, volgens de huidige een vrij koude kwakkelwinter. Zo zie je maar weer dat normen echt relatief zijn. Met de kwalificatie 'zacht' of 'koud' kun je niet uit de voeten als je over meerdere decennia kijkt.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2015

Bericht door Sebastiaan » 01-03-2015 10:00

@ Henk, fraai overzicht, het zat wel erg tegen, met een aantal factoren die niet uit de verf kwamen. Het oosten van de USA had wel weer de jackpot. Zoiets als wij hadden in maart-april 2013. Hopelijk zijn wij binnenkort weer aan de beurt. UKMO heeft dit jaar met haar model wederom een prima resultaat behaald. Door OPI kan een dikke streep, toch al zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. SAI/SCE was sowieso afwachten tot dat er een langere termijn was, dus dat blijft zo, hoewel op basis van dit jaar een en ander natuurlijk bepaalt niet sterker op geworden is. Cohen zal wijzen op de gelukte verwachting voor het oosten van de VS. Maar voor onze regio en zeker ook Eurazie was het rond normaal of (duidelijk) te zacht. Van een negatieve AO was geen sprake.

De meteorologische winter. Adrie & Geert-jan noemen dit een normale winter in het nieuwe klimaat en ik kan het daar wel mee eens zijn. Hoewel ik het aantal noordelijke blokkades wel erg laag vond om van Scandihogen maar niet te spreken. Maar goed, dat is eigenlijk nu natuurlijk wel vrij gangbaar.

Interessante laatste stelling van Adrie, zeewater scheelt natuurlijk tegenwoordig een boel. En daarnaast nog opwarming van de aarde, dat is al snel 0,3-0,5c. Maar vraag me wel af of het zoveel had gescheeld in de sneeuwsettings. Wel bijv. 27 december, maar eind december kwam de dooi alweer. Maar goed, kan wel een paar hellmannen schelen. Hoewel het verschil met bijv. stations in NB niet zo groot was tov De Bilt. Met de maritiem polaire lucht was het ook 30 jaar geleden overdag gaan dooien. Het kan ook een kwestie zijn van net een wat betere setting. Begin februari hadden we de pech dat de noordelijke uit strekking van het Atlantisch hoog niet optimaal was, zodat de echt koude lucht ons niet bereiken kon.
Afbeelding

Het was en is jammer dat we niet op de schaats gekomen zijn, zelfs niet op ondergelopen weiland, afgezien dan van een paar Friezen. De paar koudere perioden hebben mij wel wat plezier opgeleverd, vooral de fraaie luchten begin februari. Ook regelmatig nog ijs gezien. Al met al geen beste winter, gezien vorige winter nog dramatischer was, valt het nog enigszins mee. Bovendien geprobeerd en dat is gelukt, om zoveel mogelijk te genieten van als het licht winterse weer er wel was. Pluspunt is natuurlijk de lage gasrekening en dat het een prima jaar is geweest voor de door mij zo geliefde ijsvogel! Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 01-03-2015 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2015

Bericht door John » 01-03-2015 11:44

Adrie schreef: Een typisch "Oceanische" winter. Een jaar of 30-50 geleden was een dergelijke winter gewoon 1,5-2 graden kouder verlopen. De marginale sneeuwsituties van deze winter waren meer substantieel geweest, de sneeuw was langer blijven liggen met ook meer kou tot gevolg.

Sebastiaan schreef: Interessante stelling van Adrie, zeewater scheelt natuurlijk tegenwoordig een boel. En daarnaast nog opwarming van de aarde, dat is al snel 0,3-0,5c. Maar vraag me wel af of het zoveel had gescheeld in de sneeuwsettings. Wel bijv. 27 december, maar eind december kwam de dooi alweer. Maar goed, kan wel een paar hellmannen schelen. Hoewel het verschil met bijv. stations in NB niet zo groot was tov De Bilt. Met de maritiem polaire lucht was het ook 30 jaar geleden overdag gaan dooien. Het kan ook een kwestie zijn van net een wat betere setting. Begin februari hadden we de pech dat de noordelijke uit strekking van het Atlantisch hoog niet optimaal was, zodat de echt koude lucht ons niet bereiken kon.

Een pittige uitspraak, dat de huidige "oceanische" winter, een jaar of 30-50 geleden gewoon 1,5-2 graden kouder was verlopen.
Ik volg Sebastiaan in zijn bewering dat het ook toentertijd was gaan dooien bij de instroom van maritiem polaire lucht.
Zelfs bij een doorstroomde aanvoer van maritiem arctische lucht zien we de maxima vaker wel dan niet boven nul uitkomen.

Mij lijkt, dat je niet kan stellen, dat marginale sneeuwsituaties deze winter, substantiëler waren geweest circa 40 jaar geleden.
Nemen we periode 1965-2014, dan zien we dat substantiële sneeuwsituaties heel onregelmatig voorkomen. Soms leidend tot een periode van winterweer, soms kan substantiële sneeuw ook zomaar weer verdwijnen. De setting is van belang.

Gekeken naar de laatste 35 jaar voor het midden van Brabant, alle maanden met cumulatief minstens 15 cm sneeuw en een reeks van minstens 7 sneeuwdekdagen, dan zijn hier de maanden:
december 1981, januari 1985, februari 1985, februari 1991, februari 1999, december 2009, januari 2010, december 2010 en januari 2013.
Laatst gewijzigd door John op 01-03-2015 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2015

Bericht door Oud-forumlid » 02-03-2015 09:36

A3 heeft volkomen gelijk. Vooral noordwestelijke stromingen in de winter zijn sterk opgewarmd (+3.5° C).

"Mij lijkt, dat je niet kan stellen, dat marginale sneeuwsituaties deze winter, substantiëler waren geweest circa 40 jaar geleden."
Mij lijkt het niet eens voor discussie vatbaar.

Het veruit spectaculairste weersfenomeen van deze winter werd vertoond op 12 en 13 februari. Ben benieuwd of iemand hier weet wat ik bedoel (ik ken tot nu slechts drie mensen die 't gezien hebben, inclu MijEdele).

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2015

Bericht door Gerben » 02-03-2015 09:54

Remko schreef:A3 heeft volkomen gelijk. Vooral noordwestelijke stromingen in de winter zijn sterk opgewarmd (+3.5° C).

"Mij lijkt, dat je niet kan stellen, dat marginale sneeuwsituaties deze winter, substantiëler waren geweest circa 40 jaar geleden."
Mij lijkt het niet eens voor discussie vatbaar.

Het veruit spectaculairste weersfenomeen van deze winter werd vertoond op 12 en 13 februari. Ben benieuwd of iemand hier weet wat ik bedoel (ik ken tot nu slechts drie mensen die 't gezien hebben, inclu MijEdele).


Wat was er te zien Remko?

Oud-forumlid
Berichten: 1819

Re: Winter 2015

Bericht door Oud-forumlid » 02-03-2015 12:06

Matige zuidoostenwind krimpend oost en twee etmaalmaxima in de dubbele cijfers. Dat kon vroeger dus niet, ook niet met de gegeven voorgeschiedenis. Met name 14 feb had vroeger nooit een Tx boven de +5 gepresteerd.

Plaats reactie